2015-10-25, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egeria
Nej, jag har inte blivit hjärntvättad, men har kollat upp mycket och jag känner mina katter och jag vet att dom skulle må bättre av det, då dom båda två har haft problem med bl.a mat som veterinärer har rekommenderat eftersom torrfoder är skit, men det visste jag ju inte fören jag läste på och testade annat. Jag tänker inte gå tillbaka till torrfoder eftersom att varje gång jag gett efter att jag bytt blir båda två förstoppade och den ena kräks, dom får båda även mjäll när dom äter torrfoder i längre tid.
Inte hjärntvättad ... Vad för torrfoder har de ätit? Katt är ett klokt djur som vet bäst själv vad som är bra. Om katten själv får välja mellan två rätter så väljer den ganska snabbt, inom loppet av några dagar, den med bäst näring. Det där känner katten av och tar det den mår bäst av!
Citera
2015-10-25, 11:51
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Inte hjärntvättad ... Vad för torrfoder har de ätit? Katt är ett klokt djur som vet bäst själv vad som är bra. Om katten själv får välja mellan två rätter så väljer den ganska snabbt, inom loppet av några dagar, den med bäst näring. Det där känner katten av och tar det den mår bäst av!

Du svamlar på i din nattmössa i vanlig ordning....

Var får du alla dina tokerier ifrån? Reklamsidor för torrfoder? Visa mig källan, om du ens har nån,så ska jag såga den jäms med fotknölarna i vanlig ordning.
Citera
2015-10-26, 14:22
Medlem
Grushkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det luktar slakthus när man gör egen barf och i alla fall när jag har hållit på blir det mycket blod och söl i köket.

De köpta korvarna och bullarna tycker jag för min del inte luktar mer än annat kött, dvs knappt alls. Burkmat och torrfoder tycker jag luktar betydligt mycket mer.

Köp bullar om du är äckelmagad, lägg en eller fler att tina på ett fat. Man kan tina i kylen eller stående framme. En del katter gillar till och med halvfryst barf.

Vore jag i din sits skulle jag köpa en påse bullar och börja med att ge en per dag. En katt som ätit torrfoder hela sitt liv kan vara skeptisk och knappt ens fatta att det är meningen den ska äta barfen, dessutom behöver magen lite tid att bli invand. Så fasa in det lugnt och fint.

Låt kompisarna bestämma själv om de vill ge en eller två bullar barf per dag eller bara torrfoder. Du kan låta dem ge bara torrisar om de så vill och sedan börja med barfinfasningen igen.

Tänk på att det bara är MUSH Vaisto som är helfoder av köpt barf, vad de än säger i butiken. Det står på Vom&kattemad att det är helfoder men det fattas vissa ämnen, efter vad jag fått erfara. MUSH får jag åka många mil för att få tag i, så jag köper Vom och ger en gång i veckan eller så. Resten av tiden får de våtfoder och slamsor, kycklingskinn mm från min egen matlagning. Mina kissar tycker Vom korv var godare än bullarna, så jag håller mig till korvarna och det blir lagom med en korv delat på tre. Deras magar är vana vid varierad kost och det är inga problem byta och ha sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Instämmer med allt SmurfSmurf skriver!
Och följ råden du fick! Torrfoder kan du sluta ge helt och hållet när han vant sig vid det. Om han inte vågar smaka så blanda ut det med hans favvo blötmat eller lite tonfisk i vatten (Konserv), kanske en eller två matskedar och blanda ihop det till en gegga. Det var så jag gjorde för att vänja av min katt kommersiell kattmat.

När jag blandade med tonfisk så kunde hon inte motstå eftersom att jag vet att hon älskar denna tonfisken som jag köper åt henne ibland.

Men man måste vänja dem även eftersom de inte är van med rå mat... han kommer ha rännskita om han äter för mycket på en gång och det vill du inte... Men det hjälper om du blandar med blötmat som du vet han gillar att inte bli så dålig i magen heller. Och det hjälper honom att våga ge det en chans och smaka.

Jag tycker det stinker när man öppnar en burk whiskas, men när jag ger min katt Mush så luktar det ju inte ens något? Men katten gillar doften från whiskas så dom äter, fasten nästan alla näringsämen är syntetiska.

Jag kan rekommendera dig att fixa hem en eller två påsar av den nya Mush Vaisto för kissekatt!
Då tar du bara fram och tinar i en skål i kylen! När bullen är mjuk så öppnar du en burk eller tetra Mjau (eller tonfisk) och tar 2 matskedar av den och geggar ihop med bitar, gelé/sås och mush bullen till en köttgegga, detta kommer lukta och vara kletigt men så värt det.

Han kommer äta när han är tillräckligt hungrig om han är skeptisk i början.
När han vant sig vid Mushen så kommer han att äta den utan att du behöver göra köttgeggor åt honom. Men du kan göra det för honom ändå, bara för att göra det smakligt. Mjau har hyffsad sammansättning till rimligt pris.

Tack till er båda för fina och utförliga svar!
Svängde förbi djuraffären, men de hade inte hunnit få in helfodrat ännu, utan det kommer nästa vecka som tidigast. Köpte på mig lite VOMbullarna,tänkte då han ändå får annan kattmat så spelar det inte någon roll att det inte är helfoder.
Han har varit och luktat nyfiket på de frusna bollarna, så det blir spännande att se vad han tycker när de har tinat! Ska testa mig fram och se vad han tycker bäst om.

Han älskar tonfisk, så ska testa om det inte faller honom i smaken nu. Han är inte så jättekinkig med mat, men har märkt att han tycker om sås. Den brukar han slicka i sig först, det finns ingen "sås" man kan göra/köpa till antar jag?

Får se hur jag gör med Barfen när jag åker bort, måste lämna honom hos dem och de bor 1+ bort med tåg. Känns inte optimalt att låta det tina och sedan frysa in igen?

Får återkomma hur det går med detta, ska bli spännande! Känns bra att kunna ge honom ordentligt foder, och hoppas han lär sig uppskatta det snabbt
Citera
2015-10-27, 07:55
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grushka
Tack till er båda för fina och utförliga svar!
Svängde förbi djuraffären, men de hade inte hunnit få in helfodrat ännu, utan det kommer nästa vecka som tidigast. Köpte på mig lite VOMbullarna,tänkte då han ändå får annan kattmat så spelar det inte någon roll att det inte är helfoder.
Han har varit och luktat nyfiket på de frusna bollarna, så det blir spännande att se vad han tycker när de har tinat! Ska testa mig fram och se vad han tycker bäst om.

Han älskar tonfisk, så ska testa om det inte faller honom i smaken nu. Han är inte så jättekinkig med mat, men har märkt att han tycker om sås. Den brukar han slicka i sig först, det finns ingen "sås" man kan göra/köpa till antar jag?

Får se hur jag gör med Barfen när jag åker bort, måste lämna honom hos dem och de bor 1+ bort med tåg. Känns inte optimalt att låta det tina och sedan frysa in igen?

Får återkomma hur det går med detta, ska bli spännande! Känns bra att kunna ge honom ordentligt foder, och hoppas han lär sig uppskatta det snabbt

Låter som en bra start hörru du du!

My cat loooves gravy!
Men problemet är att hon slickar bara såsen och skiter i bitarna. Samma med bitar i gelé, hon äter gelen och äter inte bitarna fören hon blir hungrig nästa gång.
Så det jag gör är att mosa allt med en gaffel, blir väldigt lätt att göra köttgeggor med en gaffel som verktyg.
Hon är som ett barn och vill bara äta det godaste på tallriken och petar bort grönsakerna.
Men sen kan hon gå dit och äta upp det ändå sen när hon blir hungrig nästa gång.

Om du bara har en katt så kan jag tipsa att varje kväll lägga in 3 Mush-bullar i nå tupperware i kylen.
På morgon gör du i ordning frukost. En Mush-bulle 2 matskedar Mjau, gegga.
Är du borta på dagarna så gör du i ordning nästa måltid när du kommer hem, samma procedur igen. Och om han är hungrig senare på kvällen så ge honom kvällsmaten. En Mush-bulle och en matsked Mjau.

Såseri tips:
Äggula. (skal får vara med om du har kört hela ägget i matberedare)
Baddakys fiskolja. (stinker fisk )
En skvätt vatten.
Tonfisk med vattnet från konserven. (stinker fisk )
Olika smaker av Mjau.

B.a.r.f tips:

Hackade frysta räkor. (helst råfrysta)
Grov hackad kyckling vinge med finhackat kycklinghjärta & lever.
Köp en hel kyckling och ät bara det som du vill äta av den och hacka upp resten till katten eller kasta.

Här är en idé
Har du en matberedare av något slag är detta nog urenkelt.
Lägg i ett helt ägg med skal och allt,
3 st räkor med skal och allt, du kan grovhacka dem.
lite kyckling eller annat kött/fisk rens.
typ 2-3 matskedar tonfisk (helst lite vatten) eller lite torkad småfisk för smaklighet.
fiskolja .
Mixa!

Förvara detta i mjuka plast brickor som man gör is i. Häll i direkt om det är tillräckligt lös konsistens eller så tar du en matsked och fyller upp i varje form. BAM! In i frysen!
En bit från en form kan nog med uppskattning kombineras med en Mush-bulle skaru se

Alternativt kan du köpa många små tupperware och förebereda färdiga portioner direkt i behållaren. Hittar du billigt såna i portionsstorlek så köp några st, finns ibland på Coop för 10:-/st har jag sett. Lägg då isf en Mush-bulle i varje behållare och resten som ryms i behållaren fyller du upp med din sörja som du har i matberedaren. BAM! In i frysen!

Har du ingen matberedare så blir det besvärligt, finns dock att köpa ganska billiga varianter.
Jag har te.x en fejk "magic bullet" som funkar utmärkt när jag barfar både hunden och katten.

Om du har kvar torrfoder när du ska lämna bort din katt så säger du åt dem att ge det till katten.
Mushen klarar sig under färden men kommer hinna tina upp delvis. Det är inget som är något bekymmer med det såvida det inte börjar rinna blod ur påsen om du inte lagt påsen i en påse för att förebygga just detta bekymmer.
Det värsta som händer är väl att när det sen kastas in i en frys igen så finns det stor risk att Mush-bullarna fryster fast i varandra och när man sen tar fram påsen ur frysen nästa gång så måste man till slut kasta påsen i golvet för att få isär bullarna när det inte finns kvar några som inte sitter fast i varandra.

SÅ om du inte kan packa Mushen i något som håller kylan så kan det vara bättre om du skickar med dem Mjau blötmat om inte annat.
Tar torrfodret slut så skit i att köpa nå mer, det är mest slöseri med pengar bara, tycker jag helt ärligt.
Om det ändå måste vara torrfoder av någon anledning så kör på Mjau isf.
Behöver inte vara nå Bilanx eller Whiskas, "om katten själv får välja" . Köp svenskproducerad eller finskproducerad kattmat åtminstone. Mushen tillverkas i Finland.
Senast redigerad av Denosynlige 2015-10-27 kl. 08:04.
Citera
2015-10-27, 12:20
Medlem
Citat:

Måste bara påpeka att räkor och tonfisk ska katter inte få mer än smakbitar av, det är för salt för dem även om man inte saltar/kryddar själv. Det är för mineralrikt för att utgöra föda för katter. Lustigt nog älskar de flesta katter fisk i alla former.

Man kan blanda en liten mängd vatten med valfri blötmat och röra om det så får man en vattnig sås som smakar gott.
Citera
2015-10-27, 16:57
Avslutad
Citat:
Hackade frysta räkor. (helst råfrysta)

Här är en idé
Har du en matberedare av något slag är detta nog urenkelt.
Lägg i ett helt ägg med skal och allt,
3 st räkor med skal och allt, du kan grovhacka dem.
lite kyckling eller annat kött/fisk rens.
typ 2-3 matskedar tonfisk (helst lite vatten) eller lite torkad småfisk för smaklighet.
fiskolja .
Räkor innehåller fruktanvärt mycket fosfor. Om du inte väger upp med kalk blir ca: p kvoten helt åt helvete. Och för mycket kalk ger en förstoppad (i bästa fall) katt.

Rå äggvita ska inte heller ges, det innehåller tiaminas som bryter ner tiamin (b-vitamin). Det krävs inte speciellt mycket för att ge b-vitaminbrist.

Förövrigt tycker jag inte ens att mjaus torrfoder passar ens som godis. Fruktansvärt dåligt innehåll i det.
Senast redigerad av oboyglas 2015-10-27 kl. 17:00.
Citera
2015-10-27, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
.
Du som är duktig på näringslära kanske kan ge din synpunkt på det SmurSmurf och jag nyligt diskuterade i en annan tråd. (FB) Gräsätande katt
(kort tråd så den går fort att läsa igenom)

Kan inte riktigt sluta fundera på det men orkar helt ärligt inte googla, begär inte heller att du ska börja googla men du kanske redan känner till något om ämnet.
Citera
2015-10-27, 19:39
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Måste bara påpeka att räkor och tonfisk ska katter inte få mer än smakbitar av, det är för salt för dem även om man inte saltar/kryddar själv. Det är för mineralrikt för att utgöra föda för katter. Lustigt nog älskar de flesta katter fisk i alla former.

Man kan blanda en liten mängd vatten med valfri blötmat och röra om det så får man en vattnig sås som smakar gott.

Aa man ska nog inte ha så mycket fisk och skaldjur i dieten, bara som smaktbitar helst.
Det är bättre att ge fågel protein eller från gnagare.
Citera
2015-10-27, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Du som är duktig på näringslära kanske kan ge din synpunkt på det SmurSmurf och jag nyligt diskuterade i en annan tråd. (FB) Gräsätande katt
(kort tråd så den går fort att läsa igenom)

Kan inte riktigt sluta fundera på det men orkar helt ärligt inte googla, begär inte heller att du ska börja googla men du kanske redan känner till något om ämnet.
Jag vet faktiskt inte. Katters förmåga att bryta ner växter har jag inte riktigt satt mig in i pga ointresse.

Dock behöver inte katter fibrer från växtriket på samma sätt som vi gör. De får sina fibrer från ben, päls, näbbar och klor.

Att ge grönsaker i BARF råder det delade meningar om. Några säger, som ni var inne på, att man ska ångkoka och ge lite för att efterlikna maginnehållet. Men om jag förstått det rätt visar flera studier på att katter (och andra rovdjur) undviker maginnehållet och tarmarna eftersom det är där det finns mest parasiter. Har inte läst någon av studierna, men mina föräldrars katt lämnar alltid tarmarna, brukar trampa på dem när jag går ut (hon käkar alltid sina byten på altanen). Tror ärligt talat att broccoli blir mer bukfylla än faktiskt mat.
Citera
2015-10-27, 21:53
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte. Katters förmåga att bryta ner växter har jag inte riktigt satt mig in i pga ointresse.

Dock behöver inte katter fibrer från växtriket på samma sätt som vi gör. De får sina fibrer från ben, päls, näbbar och klor.

Att ge grönsaker i BARF råder det delade meningar om. Några säger, som ni var inne på, att man ska ångkoka och ge lite för att efterlikna maginnehållet. Men om jag förstått det rätt visar flera studier på att katter (och andra rovdjur) undviker maginnehållet och tarmarna eftersom det är där det finns mest parasiter. Har inte läst någon av studierna, men mina föräldrars katt lämnar alltid tarmarna, brukar trampa på dem när jag går ut (hon käkar alltid sina byten på altanen). Tror ärligt talat att broccoli blir mer bukfylla än faktiskt mat.

Ja katter är ju som tvättäkta carnivores så. Ingen mening med att ge dem vegetabilier.
Citera
2015-10-27, 23:57
Medlem
Citat:

Som jag förstått så lämnar de tarmarna för att de helt enkelt inte vill äta avföring men att magsäcken och dess eventuella innehåll kan slinka ner. Teorin om parasiter kan tänkas stämma också.
Jag blev så fundersam på hur carnivorer reagerar på grönsakssafter och om något näringsupptag finns där men det är lite överkurs om än intressant.

Har också funderat om ett knippe ångkokt broccoli i tillsatt i barf kanske skulle få katterna att må fysiskt dåligt om den hade varit rå, att de kanske skulle kräkas upp rå broccoli på samma vis som de gör av färskt gräs. Har inte tänkt prova på min egen katt, grymma djurförsök skall inte uppmuntras men nog hade det varit intressant att höra med någon som med säkerhet visste hur allt ligger till.
Citera
2015-10-28, 12:07
Medlem
Min katt har varit dålig i magen efter sin vaccination. Uppfödaren tipsade om fortiflora i maten i ca 2 veckor. Nu 2 veckor senare slutade jag med pulvret men diarrén kom då tillbaka direkt.
Hörde av mig igen och då sa uppfödaren att jag skulle ge fortiflora i 1 hel månad nu, men denna gången skippa blötmaten helt och endast ge katten rå mat/barf och torrisarna han är van vid.
Vad säger ni? Har ni något tips om hur jag får kissens mage stabil?

Sitter nu på 24 paket blötmat från RC som jag ska sluta ge och har även ett stort lass bozita som väntar på att RC fodret är slut.

Detta är en bengalunge med känslig mage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in