• 1
  • 2
2014-04-23, 15:15
Medlem
Jag finns uthängd med namn och personnummer i en tråd om en brottsutredning (som jag senare blev friad ifrån) och detta har ställt till stora problem för mig privat och nu vill jag prata med någon om ifall det finns någon möjlighet att få detta raderat. Men jag har skrivit både till moderatorer och flashbacks support utan att ens få ett svar tillbaka, så nu frågar jag här istället; Vart ska jag vända mig med det här?
Citera
2014-04-23, 15:20
Medlem
C-3POs avatar
Vad jag vet så raderas inlägg endast om de bryter mot Flashbacks regler, annars lär de stå kvar.
Citera
2014-04-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Vad jag vet så raderas inlägg endast om de bryter mot Flashbacks regler, annars lär de stå kvar.

Bryter ju mot regler om man hänger ut folk med namn och personnummer.
Citera
2014-04-23, 15:26
Medlem
Tjoasszs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1Salvatrucha

Jo, men att skriva A*dreas A*dersson eller dylikt är inte direkt en bra censur, utan kan lätt läsas.
Citera
2014-04-23, 15:29
Moderator
^Eazs avatar
Rapportera inläggen, så får moderatorerna titta på dem och ta ställning till hurvida det är ett regelbrott eller inte.

Möjligheten finns att det faller under '0.09 Falsk Ryktesspridning'.

edit: Under varje inlägg finns det en rapportera knapp, tryck på den, välj vilken regel det faller under och skriv sedan motivering till detta.
Citera
2014-04-23, 15:32
Medlem
negerbarns avatar
Som ovanstående skribent påstod, så raderas normalt sett inget från forumet som inte innebär regelbrott.

Skulle någon försöka koppla ihop ditt användarkonto med en verklig person så är det en annan sak, men vad jag förstår av saken så är det "bara" din verkliga person som hängts ut, och då är det svårt att via ett anonymt konto göra något åt det.

Hur är det nuförtiden med att censurera namn man lägger ut? Ett tag var det väl tvång att göra det, försvann det, eller hur är det?
Citera
2014-04-23, 15:33
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1Salvatrucha
Att skriva ut namn och personnummer behöver i sig inte vara ett regelbrott. Om du däremot kopplar ihop uppgifterna med ett användarnamn här på Flashback så bryter man ju mot 1.06. Det kan ju också vara aktuellt med regel 0.09 och det bästa är väl att rapportera inläggen så får moderatorerna titta på saken.
Citera
2014-04-23, 16:25
Medlem
O-Lyckligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Att skriva ut namn och personnummer behöver i sig inte vara ett regelbrott. Om du däremot kopplar ihop uppgifterna med ett användarnamn här på Flashback så bryter man ju mot 1.06. Det kan ju också vara aktuellt med regel 0.09 och det bästa är väl att rapportera inläggen så får moderatorerna titta på saken.

Med andra ord "outa" dig själv alternativt skapa konton som gör det åt dig... Men det strider ju mot reglerna att "styra konversationen" med flertalet konton. Kämpigt läge, vi får hoppas internet endast är en "fluga" som passerar inom kort!

Flashback är den generösa opinionsbildaren för, subjektivt styrda, ideologier som inte får "ta plats" i normsamhället - men agerar i mångt och mycket likväl som en åsiktshämnare.

Lycka till vännen, är du oskyldigt, bevisat, utpekad bör närmaste moderator använda sin så gärna använda "raderingsmakt".
Citera
2014-04-23, 16:39
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O-Lycklig
Med andra ord "outa" dig själv alternativt skapa konton som gör det åt dig... Men det strider ju mot reglerna att "styra konversationen" med flertalet konton. Kämpigt läge, vi får hoppas internet endast är en "fluga" som passerar inom kort!

Flashback är den generösa opinionsbildaren för, subjektivt styrda, ideologier som inte får "ta plats" i normsamhället - men agerar i mångt och mycket likväl som en åsiktshämnare.

Lycka till vännen, är du oskyldigt, bevisat, utpekad bör närmaste moderator använda sin så gärna använda "raderingsmakt".

Hur menar du att outa sig skulle kunna hjälpa? Antingen så blir det en självoutning som får stå kvar, eller så bannas han för att han outat en medlem, men då försvinner ju bara inlägget han skrivit, inte trådarna som fanns innan.
Citera
2014-04-23, 17:09
Medlem
Har skrivit till moderatorer om det här, men dom svarar inte ens.

Kan tyvärr inte se någon specifik regel som inlägget bryter emot mer än sunt jävla förnuft och personlig integritet. Finns det ingen möjlighet att kunna resonera med någon ansvarig och se om dom på något sätt kan göra ett undantag?

Jag lever idag ett helt vanligt svenssonliv och har lagt alla former av kriminalitet bakom mig. Och då är det inte så kul när flickvänner dumpar en och arbetsgivare dissar en för att ens namn är kopplat till ett grovt brott för flera år sen som man inte ens begått. Och jag är inte direkt sugen på att mina framtida barn ska få se något sånt heller.

Vore ju inte alltför kul att behöva byta namn på grund av ett jävla foruminlägg.
Citera
2014-04-23, 17:21
Medlem
O-Lyckligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Hur menar du att outa sig skulle kunna hjälpa? Antingen så blir det en självoutning som får stå kvar, eller så bannas han för att han outat en medlem, men då försvinner ju bara inlägget han skrivit, inte trådarna som fanns innan.

För det första citerade jag någon annans text vilket jag byggde min på, håll dig OT!

Men då jag inte riktigt är en regelslav så: Okej, då är det dummare än vad jag trott! "Outningen" blir kvar och "outaren" försvinner - varför ha en regel om regelbrottets resultatet blir kvarstående? Möjligtvis en aspirering till att stoltsera med "45 859 967 inlägg"?

Men om "tramsinlägg"regeln införs i samma inlägg som "självoutningen" sker, för det kan väl inte vara subjektivt att "självoutning och "främlingsoutning" är separata ting?, vilket bör medföra att: trams trams trams trams, användare X är privatperson Y, trams trams trams varpå inläggen bör raderas samt kollas om samma "trams" finns i samma tråd.

Jag menar vidare att en ickesäker "outning" är väl definierbart som trams samt ett regelbrott mot användarnas anonymitet?

Jag lär mig regler, eller begränsningar vilket det bör benämnas som, allteftersom... Har du koll på Svensk författningssamling från början till slut?
Senast redigerad av O-Lycklig 2014-04-23 kl. 17:23.
Citera
2014-04-23, 17:21
Medlem
Crashs avatar
Kan du inte skicka pm till den som skrivit ditt namn så kanske han tar bort det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto