Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-22, 23:25
  #1
Medlem
Rembrandths avatar
Ni kanske tror att detta är en tramstråd, men nej, det är det inte. Jag är helt seriös i min frågeställning.

Är det möjligt för en människa att lägga ägg? Jag menar inte på grund av evolutionens utveckling eller felutvecklade fortplantningsorgan, jag menar helt enkelt genom att t.ex. operera en mänsklig livmoder så att befruktningen leder till att det skapas ett ägg istället för ett foster direkt i livmodern, och att när kvinnan så småningom lagt detta ägg och det kläcks så småningom så kommer babyn på det sättet?
Citera
2014-04-22, 23:30
  #2
Medlem
För att detta ska kunna gå så behöver du en rad genetiska förändringar i DNA uppsättningen. Även om du har en "livmoder" som är anpassad för ett ägg, så behöver du tillförsel från kroppen i form av kalcium och andra ämnen så att ägget även kan bildas och klara sig utanför kroppen.
Citera
2014-04-22, 23:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marway
För att detta ska kunna gå så behöver du en rad genetiska förändringar i DNA uppsättningen. Även om du har en "livmoder" som är anpassad för ett ägg, så behöver du tillförsel från kroppen i form av kalcium och andra ämnen så att ägget även kan bildas och klara sig utanför kroppen.
nej omöjligt ännu
Citera
2014-04-23, 00:02
  #4
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
nej omöjligt ännu

Hurså?
Citera
2014-04-23, 00:16
  #5
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Hur ska fostret utvecklas utan näring från moderkakan?

Navelsträngen är inte där av en slump vet du
Citera
2014-04-23, 00:29
  #6
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeysOnParole
Hur ska fostret utvecklas utan näring från moderkakan?

Navelsträngen är inte där av en slump vet du

Nej, jag förstår det, det var just därför jag skrev att det kanske kan ske genom någon form av kirurgiskt ingrepp, eller någon annan form av "mixtrande" med livmodern?
Citera
2014-04-23, 01:07
  #7
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Nej, jag förstår det, det var just därför jag skrev att det kanske kan ske genom någon form av kirurgiskt ingrepp, eller någon annan form av "mixtrande" med livmodern?
Ville du hypotetiskt sett göra om en människa tills den förmår lägga ägg, vore den till slut en helt annan organism. Så svaret är kort och gott nej, en människa kan aldrig lägga ägg.
Citera
2014-04-23, 14:41
  #8
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marway
För att detta ska kunna gå så behöver du en rad genetiska förändringar i DNA uppsättningen. Även om du har en "livmoder" som är anpassad för ett ägg, så behöver du tillförsel från kroppen i form av kalcium och andra ämnen så att ägget även kan bildas och klara sig utanför kroppen.

Men är det möjligt att anpassa en mänsklig kropp så då?

Citat:
Ursprungligen postat av MonkeysOnParole
Ville du hypotetiskt sett göra om en människa tills den förmår lägga ägg, vore den till slut en helt annan organism. Så svaret är kort och gott nej, en människa kan aldrig lägga ägg.

Helt annan på vilket sätt? Krävs det verkligen så stora förändringar?
Citera
2014-04-23, 14:45
  #9
Medlem
Ja intressant frågeställning helt klart. Tvivlar dock på att det går, som någon annan skrev hur ska fostret få i sig näring?
Citera
2014-04-23, 14:49
  #10
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h234
Ja intressant frågeställning helt klart. Tvivlar dock på att det går, som någon annan skrev hur ska fostret få i sig näring?

Min tanke var liksom på liknande sätt som det sker hos djur som lägger ägg på naturlig väg.
Citera
2014-04-23, 23:06
  #11
Medlem
Du vet att vi människor är däggdjur och vad definitionen på däggdjur är? Skulle du ruva på människoägget också, eller gräva ner det i en grop som sköldpaddorna? Vad göra med alla obefruktade ägg som kvinnor skulle frånstöta sig varje månad, sälja på Ica?

=> Papperskorgen!
Citera
2014-04-23, 23:34
  #12
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
Du vet att vi människor är däggdjur och vad definitionen på däggdjur är? Skulle du ruva på människoägget också, eller gräva ner det i en grop som sköldpaddorna? Vad göra med alla obefruktade ägg som kvinnor skulle frånstöta sig varje månad, sälja på Ica?

=> Papperskorgen!

Jadå, jag känner till definitionen på däggdjur, därav min frågeställning. Bra fråga vad som ska ske med äggen, dock får någon annan Flashbackare besvara det som har bättre fantasi än vad jag har!

Men det där sista med "papperskorgen" förstår jag inte... Ska tråden flyttas någonstans så bör den flyttas till Filosofi, men inte Papperskorgen, för jag vill gärna diskutera detta vidare!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback