Flashback bygger pepparkakshus!
2007-03-14, 01:07
Medlem
Nu har jag visserligen bara provat iransk kaviar, men den är finare än rysk.
Jag tycker i.a.f. det är ruskigt gott. Men skulle aldrig köpa det om jag betala själv.
Inte i min nuvarande ekonomiska situation i.a.f..

En massa kaviar på en rostad brödskiva, sen lite citron på bara. Mmm...
Tycker bäst om den där sorten med stora halvmörka korn.
Citera
2007-03-14, 01:46
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Har inte heller ätit Rysk kaviar, men däremot har jag ätit äkta Iransk kaviar, av den sorten som de inte exporterar utan äter själva. Har faktiskt en burk i frysen. *skryter*

Jag är ingen skaldjursätare men det måste jag säga var väldigt gott.
Om man äter det på rostat bröd.

Ingenting som man äter med sked ur burken, utan det har ju en kraftig smak.

Och även om det förvisso också är fiskägg - så har ju smaken inte något alls med Kalles sk kaviar att göra. För den sistnämnda har väl massa annat gägga iblandat. Tror jag.

Och det är inte heller särskilt likt löjrom. Inte ens till utseendet. Iranska kaviaren är mera gråaktig än kolsvart.

Men är inte den ryska kaviaren detsamma som den iranska? Den iranska är jävligt god i alla fall. Den ryska kaviaren kommer väl från kaspiska havet också som även delas med Iran.
Citera
2007-03-14, 10:42
Medlem
Roger Pontares avatar
Har inte heller testat den ryska utan den iranska ett flertal ggr, älskar den! Sist åt jag den på potatismos och pocherat ägg på restaurang i Bracelona, verkligen smälter i munnen.
Citera
2007-03-14, 11:10
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Har inte heller testat den ryska utan den iranska ett flertal ggr, älskar den! Sist åt jag den på potatismos och pocherat ägg på restaurang i Bracelona, verkligen smälter i munnen.
Vad får man pröjsa för en sån delikatess i Barca? Spelar ju egentligen ingen roll eftersom du naturligtvis bjuder...
Citera
2007-03-14, 11:20
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Vad får man pröjsa för en sån delikatess i Barca? Spelar ju egentligen ingen roll eftersom du naturligtvis bjuder...

Hahaha, självklart! Kommer inte ihåg, åt den på stjärnrestaurangen Caelis på Ritz för nästan exakt ett år sen, men den var inte vidare billig vill jag minnas. Till huvudrätt åt jag förresten hare med tryffeltagliatelle, en av mina bättre middagar i Barca, riktigt bra restaurang!
Citera
2007-03-14, 13:48
Medlem
Tjohildas avatar
Var inte Stenbecks favoritfyllekäk potatismos med smör och rysk kaviar nerrört, innan pumpen hans la av??
Citera
2007-03-14, 14:17
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Var inte Stenbecks favoritfyllekäk potatismos med smör och rysk kaviar nerrört, innan pumpen hans la av??

Det har jag också hört, brukade inte han beställa det på Gondolen?
Citera
2007-03-14, 16:22
Medlem
løjrom är bra, kaviar oerhört bra!
Citera
2010-04-12, 17:33
Min morfar fick tag i en burk på ca 1 kg. Men han tyckte inte om det så han kastade bort den. Detta var iof. under andra världskriget.
Citera
2022-01-10, 15:20
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoliket
Men smakskillnaden mellan Kalles kaviar och rysk kaviar måste väl vara ganska stor?
Nu är ju kanske inte Kalles vad man ska jämföra med. Svensk smörgåskaviar är ju en helt annan grej. En rättvisare jämförelse är Abbas löjrom och stenbitsrom.
Citera
2022-01-13, 20:22
Medlem
immenhusens avatar
Har tidigare arbetat i regionen runt kaspiska havet och har därför ätit en hel del kaviar därifrån. Riktig beluga är otroligt gott. Vet inte riktigt hur jag skall beskriva smaken, men den är mycket fet och blir nästan smörig i sin karaktär när man trycker den mot gommen, d.v.s. långt ifrån ABBA:s hårda plastkulor. Den är smakfull i sin rena enkelhet och förtärs bäst som den är.

/AI
Citera
2022-01-19, 01:49
Medlem
Varken iransk eller rysk kaviar smakar bra. Vissa osäkra individer påstår att de tycker att det är gott men det är bara för att man ska tycka så för att framstå på det sätt de eftersträvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in