I Sverige har löjrom blivit väldigt utbrett på senare år, även i sammanhang av högre klass, Kalixlöjrommen har fått ett väldigt gott rykte, om inte annat så bland kockar och gourmander. Sikrom är också väldigt trevligt, vi fiskar i min familj varje höst väldigt stora mängder sik i en insjö, blir riktigt stora mängder rom. Förra året fick vi ungefär 12-14 liter sikrom.
Har inte heller ätit Rysk kaviar, men däremot har jag ätit äkta Iransk kaviar, av den sorten som de inte exporterar utan äter själva. Har faktiskt en burk i frysen. *skryter*
Jag är ingen skaldjursätare men det måste jag säga var väldigt gott.
Om man äter det på rostat bröd.
Ingenting som man äter med sked ur burken, utan det har ju en kraftig smak.
Och även om det förvisso också är fiskägg - så har ju smaken inte något alls med Kalles sk kaviar att göra. För den sistnämnda har väl massa annat gägga iblandat. Tror jag.
Och det är inte heller särskilt likt löjrom. Inte ens till utseendet. Iranska kaviaren är mera gråaktig än kolsvart.
Har haft förmånen att prova olika sorters kaviar/rom vid flera tillfälen (har en släkt som sysslar med skaldjursimport). Precis som på alla andra områden så är det även här tillgång och efterfrågan som styr priset, bara för att den iranska och ryska kaviaren är otroligt dyr så betyder det ju inte att den är god. I sammanhanget måste ju också nämnas att våra smaklökar reagerar olika hos olika människor därmed blir det ju otroligt svårt att säga till någon annan vad som är gott och inte.
Personligen gillar jag en väl avrunnen löjrom bättre än den ryska och iranska kaviaren
Jag har aldrig ätit Beluga, däremot åt jag iransk Sevruga hemma hos brorsan, på en kanapé, som sig bör med champagne som dryck, men jag måste erkänna att jag föredrar hedelig svensk löj- eller sikrom. Stenbitsrom är heller inte illa.
Jag håller på och läser en bok som heter Rysk kaviar av Inga Saffron just nu. En underhållande historia om kaviarens historia och alla udda skummisar som är verksamma i branschen. Nu måste jag dock erkänna att jag aldrig smakat störrom, varken rysk eller iransk kaviar. Den ryska är ju mer eller mindre omöjlig att få tag på nu men hur ligger det till med iransk? Vad kostar en burk beluga eller sevruga och var kan man finna den i sverige?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!