2016-10-24, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowlady
Jag jobbar med säkerhetsfrågor, dock inte just sånt som du frågar om. Men en sak är fullständigt klar, den som gör en sådan bedömning kommer _aldrig_ att berätta exakt hur bedömning och kontroll går till. Det skulle motverka funktionen direkt.
Men testa att googla, stavar du bättre i sökningen än i din trådstart så hittar du en del intressant, det gjorde jag och det gick rätt fort också.

Googla, vilket givande svar, tack i alla fall
Citera
2016-10-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Googla, vilket givande svar, tack i alla fall

Som man frågar får man svar. Vem frågar om hjälp med något som man kan kolla själv på två minuter?
Sen får du vänja dig om du ska jobba med säkerhet. Vi som är säkerhetsproffs kommer aldrig att bjuda dig på någon info som kan skada vårt arbete.
Citera
2016-10-24, 22:16
Citat:
Jag jobbar med säkerhetsfrågor, dock inte just sånt som du frågar om. Men en sak är fullständigt klar, den som gör en sådan bedömning kommer _aldrig_ att berätta exakt hur bedömning och kontroll går till. Det skulle motverka funktionen direkt.
Men testa att googla, stavar du bättre i sökningen än i din trådstart så hittar du en del intressant, det gjorde jag och det gick rätt fort också.

Dig ville jag få tag på! Med all respekt, jag är säkerhetsklassad men vet inte vilken nivå. Jag har varit inne på Forsmarks kärnkraftsverk och Westinghouse utan problem men när jag begärde registerutdrag från SÄPO enligt personuppgiftslagen så blev jag nekad!

WTF? Om det funnits något på mig så skulle jag aldrig kommit in där. Vad jag vet så måste man vara godkänd i förväg.
Citera
2016-10-25, 08:34
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Som man frågar får man svar. Vem frågar om hjälp med något som man kan kolla själv på två minuter?
Sen får du vänja dig om du ska jobba med säkerhet. Vi som är säkerhetsproffs kommer aldrig att bjuda dig på någon info som kan skada vårt arbete.
Trams.

Vad som kollas i klass 3 är inga hemligheter.

Det är typiskt folk som jobbar För Securitas att försöka göra det med spännande än det är.
Citera
2016-10-25, 08:59
Medlem
Osäker på hur säkerhetsklasserna fungerar i dagsläget men när jag började jobba på en bevakningstjänst på Arlanda för över 15 år sedan hette det bara "säpo-kontroll" i dagligt tal och inget om någon speciell klass.
Det var förvånansvärt grundligt iallafall, kontroll av belastningsregister (indraget körkort var t ex inga problem), privatekonomi, personer man delade hushåll med kontrollerades också. En kollega som var sambo med en iranier fick lite extra intervjuer om hur väl man kände varandra och respektives familj/umgängeskrets.
Det bästa var nog när vi hade ett litet föredrag med en snubbe från säpo som skulle prata lite om ditt och datt. Han hade nog presenterat organisationen tio minuter innan vi gick rummet runt och presenterade oss. Vi hade en kundrepresentant för israeliska el-al med i rummet som berättade hur hon gjort tre års värnplikt i Israel och säpo-killen såg inte ut att vara beredd på den blandade publiken.
Citera
2016-10-25, 09:11
Medlem
Emerains avatar
Tråd av Aleksandr infogad, som också påminns om att söka innan han startar en tråd för att undvika varningar.

/Moderator
Citera
2016-10-25, 09:37
Medlem
Säkkontroll 3.

Förr kolla man man straff.reg och misstanke.reg enbart.

Det som väger minst är fortkörning men finns vandel och berusningsfall kan det bli stopp.

Sedan kollar man om personen har skulder hos kronofogden, om sådana finns brukar det bli stopp.
Eftersom utpressnings risken är för personen.

Osäker dock men eventuellt kollas apoteks.reg om man äter mycket psykofarmaka, kanske det ev tillhörde nivå 2 ?
Citera
2016-10-25, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av richard_swe
Osäker på hur säkerhetsklasserna fungerar i dagsläget men när jag började jobba på en bevakningstjänst på Arlanda för över 15 år sedan hette det bara "säpo-kontroll" i dagligt tal och inget om någon speciell klass.
Det var förvånansvärt grundligt iallafall, kontroll av belastningsregister (indraget körkort var t ex inga problem), privatekonomi, personer man delade hushåll med kontrollerades också. En kollega som var sambo med en iranier fick lite extra intervjuer om hur väl man kände varandra och respektives familj/umgängeskrets.
Det bästa var nog när vi hade ett litet föredrag med en snubbe från säpo som skulle prata lite om ditt och datt. Han hade nog presenterat organisationen tio minuter innan vi gick rummet runt och presenterade oss. Vi hade en kundrepresentant för israeliska el-al med i rummet som berättade hur hon gjort tre års värnplikt i Israel och säpo-killen såg inte ut att vara beredd på den blandade publiken.

Detta är nivå 2 !
Citera
2016-10-25, 13:37
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Är som andra påpekat absolut inga hemligheter vad det är som kontrolleras, SÄPO måste likt andra myndigheter faktiskt ha lagstöd samt ditt godkännande innan man går inte och letar runt i div register.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960627.htm
Citera
2016-10-25, 14:42
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butch.Cassidy
Är som andra påpekat absolut inga hemligheter vad det är som kontrolleras, SÄPO måste likt andra myndigheter faktiskt ha lagstöd samt ditt godkännande innan man går inte och letar runt i div register.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960627.htm
Precis. Det är den anställande myndigheten som är ansvarig för prövningen. Säpo gör registerkontrollen, vilket inte bara sträcker sig till belastningsregistret. Utan en del andra register.

För klass 1 och 2 gör Säpo också en personutredning

Värt att veta är att Säpo inte lämnar ett utdrag till de som gör ansökan om koll.
Citera
2016-10-25, 14:49
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Jag har varit inne på Forsmarks kärnkraftsverk och Westinghouse utan problem men när jag begärde registerutdrag från SÄPO enligt personuppgiftslagen så blev jag nekad!

WTF? Om det funnits något på mig så skulle jag aldrig kommit in där. Vad jag vet så måste man vara godkänd i förväg.
Varför begärde du ett utdrag från myndigheten med stöd av personuppgiftslagen?
Citera
2016-10-25, 19:04
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Varför begärde du ett utdrag från myndigheten med stöd av personuppgiftslagen?

Varför inte? Hörde om pul 26 och blev nyfiken. Jag har förstås en bakgrund men det är inget jag oroar mig för. Inga fängelsedomar och ordnad ekonomi osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in