• 1
  • 2
2014-04-21, 21:16
Medlem
Bult3ns avatar
Tja, nu är det så att jag ska få gå på intervju för säkerhetsvakt på flygplatsen, och då ska jag genomgå en säkerhetsprövning. Säkerhetsklass 3 då antar jag det är.
Vad jag har läst om det på internet så verkar det mest som dom kollar registret sen kommer jag in på förhör.
Men jag som är lite skeptisk av mig vill gärna veta lite mer.
Typ, kommer dem kolla upp te.x min samtalshistorik, internethistorik, mina föräldrar osv?

Någon som genomgått en säkerhetsprövning som kan hjälpa mig?
Svar uppskattas!

Inte säker på om det är rätt ämne.. men mod får gärna flytta isåfall !
Citera
2014-04-21, 21:28
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Klass 3 är den lägsta klassnigen, ingår bara kontroll av misstankeregistret och lite andra roliga register Säpo har tillgång till.
Föräldrar och utökad kontroll är klass 2.

Något förhör vet jag inte vad du har fått från.
Citera
2014-04-21, 21:39
Medlem
Man genomgår något som kallas en säkerhetsintervju. Förutom registerkontroller. Intervjun har frågor kring tex umgänge, psykisk hälsa och alkohol/narkotikavanor, och en del som handlar om lojalitet och allmänna inställningar relaterade till etik och moral. Vid klass 3 kollas inte ekonomi eller anhöriga och bara den som ska klassas kollas i register, vid klass 2 kollas både du och din ev sambo/make/maka/partner samt era ekonomiska förhållanden.
Citera
2014-04-21, 22:11
Medlem
Framtyrs avatar
Går det att begära ut uppgifter som privatperson från SÄPO? På mig själv alltså
Citera
2014-04-21, 22:32
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crashandburngirl
Man genomgår något som kallas en säkerhetsintervju. Förutom registerkontroller. Intervjun har frågor kring tex umgänge, psykisk hälsa och alkohol/narkotikavanor, och en del som handlar om lojalitet och allmänna inställningar relaterade till etik och moral. Vid klass 3 kollas inte ekonomi eller anhöriga och bara den som ska klassas kollas i register, vid klass 2 kollas både du och din ev sambo/make/maka/partner samt era ekonomiska förhållanden.

Säkerhetsinterjuvn är väll bara försvarsmakten? Har aldrig varit med om det för någon annan tjänst.
Citera
2014-04-21, 22:41
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Går det att begära ut uppgifter som privatperson från SÄPO? På mig själv alltså
Ja.
http://www.sakerhetspolisen.se/ovrig...3256ea2ed.html
"Utdrag ur register
Du kan begära att få ta del av eventuella uppgifter om dig själv från Säkerhetspolisens register. Det gör du genom att skicka ett brev där du anger namn och personnummer samt att du vill ta del av eventuellt förekommande uppgifter om dig själv. För att vi ska kunna behandla din begäran ska du underteckna brevet personligen. Detta för att ingen annan ska kunna begära ut uppgifter om dig. Du skickar din egenhändigt undertecknade begäran till:
Säkerhetspolisen
...
"

Tillägg: Du får svar, men det kan handla om att de inte kan med hänsyn rikets säkerhet osv.........
Citera
2014-04-22, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Säkerhetsinterjuvn är väll bara försvarsmakten? Har aldrig varit med om det för någon annan tjänst.

Det kallas så även inom andra myndigheter, rätt eller fel term vet jag inte men så göra iaf.
Citera
2014-04-22, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Klass 3 är den lägsta klassnigen, ingår bara kontroll av misstankeregistret och lite andra roliga register Säpo har tillgång till.
Föräldrar och utökad kontroll är klass 2.

Något förhör vet jag inte vad du har fått från.
Föräldrar blir aldrig kontrollerade, däremot blir sambo/fru kontrollerade vid högre klass än 3. Det man kollar är till exempel utdrag ur belastningsregistret, fogden, hur dina skulder ser ut och vem som är långivare.
Citera
2016-10-24, 21:45
Medlem
säkerhetsprövning klass 3

Hej sakkunniga
För anställning som är placerad i säkerhetsklass ska registerkontroll göras och användas som ytterligare ett underlag i säkerhetsprövningen.
Min fråga:
Hur omfattande är säkerhetsklass prövning 3?
Hur lång tid tar det att göra en säkerhetsklasprövning 3?
Vad tittar säkerhetspolisen vid säkerhetsklasprövning 3?
Med vänlig hälsning,
Citera
2016-10-24, 21:49
Medlem
9797s avatar
Det är en vanlig registerkontroll, dvs belastningsregistret + misstankeregistret och kanske något annat som jag glömt.
Citera
2016-10-24, 21:51
Medlem
Jag jobbar med säkerhetsfrågor, dock inte just sånt som du frågar om. Men en sak är fullständigt klar, den som gör en sådan bedömning kommer _aldrig_ att berätta exakt hur bedömning och kontroll går till. Det skulle motverka funktionen direkt.
Men testa att googla, stavar du bättre i sökningen än i din trådstart så hittar du en del intressant, det gjorde jag och det gick rätt fort också.
Citera
2016-10-24, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
Det är en vanlig registerkontroll, dvs belastningsregistret + misstankeregistret och kanske något annat som jag glömt.
Tack för svaret
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in