• 1
  • 2
2014-04-21, 20:51
Medlem
Marlboromans avatar
Vart har ni som blivit torskade haft buggar/kameror? Vilka ställen skall man kolla på ni som är teknikkunniga?
Citera
2014-04-21, 22:27
Medlem
Fleptuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlboroman
Vart har ni som blivit torskade haft buggar/kameror? Vilka ställen skall man kolla på ni som är teknikkunniga?

Här är lite tips som du kan använda dig av: http://www.wikihow.com/Detect-Hidden...nd-Microphones

/Flep
Citera
2014-04-21, 22:28
Medlem
I DDR hade man buggar i el och telejacken.
Citera
2014-04-22, 17:37
Medlem
Marlboromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleptut
Här är lite tips som du kan använda dig av: http://www.wikihow.com/Detect-Hidden...nd-Microphones

/Flep

tackar!
Citera
2014-04-22, 20:25
Medlem
Det viktigaste är att inte ta av dig foliehatten. Gör du det kan dom läsa dina tankar.
Angående buggning: har hört att dom kan placera mikrofoner bakom tapeten. För säkerhets skull är det bäst att du river ner alla tapeter.
Utifall du inte hittar alla mikrofoner så är standard tricket för agenter att sätta på radion på högsta volym och spola vatten.
Så det är bäst att du har på stereon på högsta volym dygnet runt - du vet aldrig när dom lyssnar.
Citera
2014-04-22, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Det viktigaste är att inte ta av dig foliehatten. Gör du det kan dom läsa dina tankar.
Angående buggning: har hört att dom kan placera mikrofoner bakom tapeten. För säkerhets skull är det bäst att du river ner alla tapeter.
Utifall du inte hittar alla mikrofoner så är standard tricket för agenter att sätta på radion på högsta volym och spola vatten.
Så det är bäst att du har på stereon på högsta volym dygnet runt - du vet aldrig när dom lyssnar.

Buggning och övervakning används dagligen av t ex narkotikaspan i Sverige, kom ur din drömvärld och sluta löjla dig.

Ts: har du en smartphone så släng den åt h-e, det är som att ge bort sitt liv ungefär.
Citera
2014-04-22, 20:46
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Buggning och övervakning används dagligen av t ex narkotikaspan i Sverige, kom ur din drömvärld och sluta löjla dig.

Ts: har du en smartphone så släng den åt h-e, det är som att ge bort sitt liv ungefär.

Det är inte precis så dom övervakar misstänkta med dolda mikrofoner och kameror i deras hem. Övervakning sker genom att narkspanare antingen avlyssnar telefonen, förföljer och kameraövervakar till fots/bil eller att man begär ur mail och smstrafik från operatören.

Om ni inte är nå slags narkotikalangarboss, som kränger droger för miljoner i veckan. Då kanske dom kör med lite mer drastiska metoder.
Citera
2014-04-22, 20:50
Medlem
surfacings avatar
Citat:

Jag har jävligt svårt att tro hur det hör till någon sorts praxis. Spaning och avlyssning är ju fan så mycket smidigare.
Citera
2014-04-22, 20:52
Medlem
Citat:

Oj, jag var visst lite naiv!
Har du något exempel på fall där mikrofoner och kameror blivit placerade inuti en misstänkts lägenhet?

Att köra med oreggade kontantkortstelefoner och byta ut dom ofta är väl en självklarhet. För telefonavlyssning förekommer jämt.

Att polisen skulle plantera spionprogram i misstänktas mobiltelefoner är jag mycket tveksam till. Däremot är en forensisk undersökning av en smartphone en guldgruva för polisen.

Men med tanke på de FUP:ar jag har läst där teknikerna misslyckas med att läsa ut sådant data så är jag skeptisk till spionprogramsteorin.
Citera
2014-04-22, 21:41
Medlem
Citat:
Oj, jag var visst lite naiv!
Har du något exempel på fall där mikrofoner och kameror blivit placerade inuti en misstänkts lägenhet?

Att köra med oreggade kontantkortstelefoner och byta ut dom ofta är väl en självklarhet. För telefonavlyssning förekommer jämt.

Att polisen skulle plantera spionprogram i misstänktas mobiltelefoner är jag mycket tveksam till. Däremot är en forensisk undersökning av en smartphone en guldgruva för polisen.

Men med tanke på de FUP:ar jag har läst där teknikerna misslyckas med att läsa ut sådant data så är jag skeptisk till spionprogramsteorin.

Jag har/(eller snarare haft, dom sitter nu) folk i min närhet som dömts och i rättegångar så har det framkommit att avlyssning förekommit (när personerna varit försiktiga nog att inte ens använda sig av mobiltelefoner, så det är "annan" avlyssning som gällt), även videosekvenser (dock utifrån) har använts som bevis.
Mobiltrafik i form av samtalsloggar och inspelade samtal har även använts som bevisning.
Detta gällande brott som gett domar på mellan 2år och "livstid".
Citera
2014-04-23, 19:42
Medlem
Citat:
Jag har/(eller snarare haft, dom sitter nu) folk i min närhet som dömts och i rättegångar så har det framkommit att avlyssning förekommit (när personerna varit försiktiga nog att inte ens använda sig av mobiltelefoner, så det är "annan" avlyssning som gällt), även videosekvenser (dock utifrån) har använts som bevis.
Mobiltrafik i form av samtalsloggar och inspelade samtal har även använts som bevisning.
Detta gällande brott som gett domar på mellan 2år och "livstid".

Jag tror det är extremt ovanligt att polisen går in i någon lägenhet och placerar ut kameror och mikrofoner. I alla fall för "vardagsbrott". Möjligen att SÄPO kan göra det vid misstanke om terrorism. Misstänker att det måste vara en domstol som måste godkänna sådant.

Så jag tror inte att TS behöver oroa sig.

Men som du skriver, det är vardagsmat att polisen begär ut info från operatörerna, samt begär "tömning" av masterna. Men då är det för att kolla VAR den misstänkte varit, VEM han har pratat med, VAD han har skickat i SMS etc.
Citera
2014-04-23, 20:28
Bannlyst
Citat:
Jag tror det är extremt ovanligt att polisen går in i någon lägenhet och placerar ut kameror och mikrofoner. I alla fall för "vardagsbrott". Möjligen att SÄPO kan göra det vid misstanke om terrorism. Misstänker att det måste vara en domstol som måste godkänna sådant.

Så jag tror inte att TS behöver oroa sig.

Men som du skriver, det är vardagsmat att polisen begär ut info från operatörerna, samt begär "tömning" av masterna. Men då är det för att kolla VAR den misstänkte varit, VEM han har pratat med, VAD han har skickat i SMS etc.

Vad du tror eller inte, spelar givetvis mindre roll.

Det han skriver stämmer till 100%

Jag har själv några som är dömda på grund av det. Det händer mycket oftare än vad "man" kan tro..

Sen ska vi absolut inte glömma bort. Hur ofta lyssnar dom av mobiler/buggar utan att ha stöd/tillstånd för det? Vad ska hända? Polisanmäla polisen för att du har hittat en bugg? Lycka till.

Olagliga avlyssningar förekommer överallt i sverige, dagligen. Att det inte används till en rättegång är en helt annan sak. Mer info är alltid välkommet till polisen.

Du får helt enkelt lyssna på dom som har erfarenhet från det här. Eller tro på vad som skrivs i tidningarna...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in