2014-04-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Vad du tror eller inte, spelar givetvis mindre roll.

Det han skriver stämmer till 100%

Jag har själv några som är dömda på grund av det. Det händer mycket oftare än vad "man" kan tro..

Sen ska vi absolut inte glömma bort. Hur ofta lyssnar dom av mobiler/buggar utan att ha stöd/tillstånd för det? Vad ska hända? Polisanmäla polisen för att du har hittat en bugg? Lycka till.

Olagliga avlyssningar förekommer överallt i sverige, dagligen. Att det inte används till en rättegång är en helt annan sak. Mer info är alltid välkommet till polisen.

Du får helt enkelt lyssna på dom som har erfarenhet från det här. Eller tro på vad som skrivs i tidningarna...

Fast hur tror du att en domstol skulle hantera bevis som bygger på olaglig avlyssning? Visserligen har vi fri bevisföring i Sverige, men något sådant lär dom inte släppa igenom.
Eller menar du att vi även har hemliga domstolsförhandlingar?
Vilken brännvinsadvokat som helst skulle skratta hela vägen till banken om han fick en FUP med sådana bevis i handen.
Citera
2014-04-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Fast hur tror du att en domstol skulle hantera bevis som bygger på olaglig avlyssning? Visserligen har vi fri bevisföring i Sverige, men något sådant lär dom inte släppa igenom.
Vilken brännvinsadvokat som helst skulle skratta hela vägen till banken om han fick en FUP med sådana bevis i handen.

På samma sätt som uttrycket "för-titt" används innan husrannsakningar sker, dom följer inte lagen om du tror det utan kör sitt race.
En för-titt innebär att någon/några civilare kliver in på ett ställe där det KAN finnas skäl att göra husis, ser dom något intressant så kontaktas åklagare och vips så har dom beslut om husrannsakan, skulle någon annan göra samma sak så kallas det inbrott.

Vårt rättsväsende är allt annat än fläckfritt.
Citera
2014-04-23, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
På samma sätt som uttrycket "för-titt" används innan husrannsakningar sker, dom följer inte lagen om du tror det utan kör sitt race.
En för-titt innebär att någon/några civilare kliver in på ett ställe där det KAN finnas skäl att göra husis, ser dom något intressant så kontaktas åklagare och vips så har dom beslut om husrannsakan, skulle någon annan göra samma sak så kallas det inbrott.

Vårt rättsväsende är allt annat än fläckfritt.

Varför ska man göra så när den enskilde polismannen kan fatta beslut om husrannsakan? Nog är vårt rättsväsende fläckat men inte på det sättets du verkar tro.
Citera
2014-04-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADahl
Varför ska man göra så när den enskilde polismannen kan fatta beslut om husrannsakan? Nog är vårt rättsväsende fläckat men inte på det sättets du verkar tro.

Beroende på vad det gäller för plats och anledning till husrannsakan, såp finns det faktiskt restriktioner för vem som får utfärda ordern.
I mina och de flesta bekantas fall har det alltid varit via åklagare.

Jag kan inte deras regler till 100% gällande det där, därför säger jag inte vad dessa restriktioner innebär, mer än att jag vet att vissa blåa här i krokarna retat sig något enormt på att beslut från åklagaren dröjt och att dom inte fått gå in direkt
Citera
2014-04-24, 18:55
Medlem
Koljarovs avatar
Snuten placerade en kamera hos grannen till en somalier jag bodde jämte.
Kameran satt i köksfönstret och riktades mot ingången till somaliern och när det kommit många gäster dit åkte snuten och hälsade på.
Har du en granne som kan ha en kamera?
Citera
2014-04-25, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Beroende på vad det gäller för plats och anledning till husrannsakan, såp finns det faktiskt restriktioner för vem som får utfärda ordern.
I mina och de flesta bekantas fall har det alltid varit via åklagare.

Jag kan inte deras regler till 100% gällande det där, därför säger jag inte vad dessa restriktioner innebär, mer än att jag vet att vissa blåa här i krokarna retat sig något enormt på att beslut från åklagaren dröjt och att dom inte fått gå in direkt

Finns det risk för att bevis förstörs vid väntan (fara i dröjsmål) så får enskild polis fatta beslut om husrannsakan annars är det förundersökningsledaren som gör det. Det är inte en order, det är ett beslut. Så enkelt uttryckt; tycker dom blåa det är skoj att stövla in direkt så är det lika enkelt att motivera det som det är att ta en morgonpiss. Så antingen är dina blåa korkade, fega eller kreativa som en åsna annars behöver dom ej vänta
Citera
2014-04-25, 07:26
Medlem
Du har ju blivit paranoid. Knark skapar paranoia. Att knark är olaglig skapar ännu mer paranoia. Kanske bäst att sluta knarka?! Istället för att leta efter kameror/mikrofoner som med stor sannolikhet inte ens finns i din lägenhet
Citera
2014-04-25, 07:33
Medlem
Citat:
Jag kan tänka mig om detta sker att dom gör det för att få information som kan ge dom bevis som håller i domstol. Avlyssnar man telefonen olagligt och någon säger i telefonen att man skall mötas vid fontänen i grönparken kl 23:00 på Fredag så kan man gå vidare och börja spana vid grönparken på Fredagen. Att man fick fram den informationen genom olaglig telefonavlyssning dokumenteras inte.
Citera
2014-04-25, 21:49
Medlem
Citat:
antingen är dina blåa korkade, fega eller kreativa som en åsna

Allt stämmer
Nu knackar det väl snart bara för det jag skrivit om dom, haha!
Citera
2014-05-04, 00:35
Bannlyst
Citat:

Vad du "tror" spelar givetvis mindre roll när du pratar med en människa som (vet) att det går till så.
Hoppas du förstår mitt svar på rätt sätt. annars får du "tro" på det du gör. Varför vill man ha sanningen när man kan ha sin egen fantasi?

Det dom lyssnar/kollar, kommer givetvis inte upp på några papper.
Det finns många exempel på det här, både i min krets och bland många andra.

Du ska inte tro att alla kriminella är dumma i huvudet och helt utan kontakter inom polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av 199011x
Jag kan tänka mig om detta sker att dom gör det för att få information som kan ge dom bevis som håller i domstol. Avlyssnar man telefonen olagligt och någon säger i telefonen att man skall mötas vid fontänen i grönparken kl 23:00 på Fredag så kan man gå vidare och börja spana vid grönparken på Fredagen. Att man fick fram den informationen genom olaglig telefonavlyssning dokumenteras inte.

Exakt det här är vad jag tänker på.

Detta sker dagligen. Och det är inte någon sorts fantasi/psykoz.

Fakta. Vissa saker kan bara inte polisen veta, utan att ha en olaglig avlyssning.
Det är ett mycket bra alternativ för polisen, tyvärr.
Citera
2014-05-04, 00:39
Bannlyst
Citat:
Finns det risk för att bevis förstörs vid väntan (fara i dröjsmål) så får enskild polis fatta beslut om husrannsakan annars är det förundersökningsledaren som gör det. Det är inte en order, det är ett beslut. Så enkelt uttryckt; tycker dom blåa det är skoj att stövla in direkt så är det lika enkelt att motivera det som det är att ta en morgonpiss. Så antingen är dina blåa korkade, fega eller kreativa som en åsna annars behöver dom ej vänta

Herregud. Du är lite för naiv för att andas på våran jord.

Tror du på tomten samtidigt eller?

Polisen kan absolut inte gå in i en lägenhet helt utan anledning/orsak/brott.
Vad får dig att tro det?

Jag tror du har hamnat i helt fel tråd. Gå och krama en polis istället.
Citera
2014-05-04, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Herregud. Du är lite för naiv för att andas på våran jord.

Tror du på tomten samtidigt eller?

Polisen kan absolut inte gå in i en lägenhet helt utan anledning/orsak/brott.
Vad får dig att tro det?

Jag tror du har hamnat i helt fel tråd. Gå och krama en polis istället.

Förlåt, glömde att jag är på Flashback, här krävs övertydlighet. Ja polisen behöver en anledning att göra husrannsakan, en av anledningarna kan vara att man eftersöker person eller föremål i en brottsutredning. För att få genomföra sagda husrannsakan krävs ett beslut om detta. Ett sådant beslut kan fattas av enskild polisman vid fara i dröjsmål, är du väldigt intresserad så läs rättegångsbalkens 28e kapitel.

Jag får väl krama mig själv då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in