• 1
  • 2
2014-04-21, 00:08
Medlem
JohnniePumas avatar
Nu har jag köpt ett gäng krukor modell större som jag ämnar ställa på balkongen och därutöver har jag tillgång till några kvadratmeter av en kolonilott.

Jag funderar främst på kryddor eftersom att jag ändå aldrig får någon avkastning av mina grönsaker och det känns inte värt att vårda en gurkplanta ömt i några månader för att endast kunna skörda två Västeråsgurkor.

Först och främst sätter jag de vanligaste kryddorna: dill, gräslök, persilja, timjan, mynta, rosmarin, koriander och eventuellt basilika, oregano och dragon. Men sedan då? Jag tänker mig örter som inte är så lätta att få tag på i butik. Ängssyra satte jag förra året men de blev utkonkurrerade av ogräs tämligen omgående. Faktum är att hela grönsakslandet blev det till slut efter att jag lämnade det åt fri tillväxt, så att säga, under två veckor.

Vad har ni för förslag? Jag bor i Uppland. Finns det någon grönsak ni absolut tycker att jag bör ha så går det väl också, antar jag. Säg nu inte bara, exempelvis, Perilla Frutescens utan ge mig ett användningsområde också.

Jag vill inte hitta tråden bland dagdrivarna i bostad, hem och trädgård, då trillar det bara in förslag på obskyra medicinalväxter.
Citera
2014-04-21, 00:14
Medlem
klybans avatar
Tomat och chili är såna som jag brukar skicka på.
Som trivs på soliga balkonger eller jag som har inglasat.
Just tomaten hittar man inte så god i affären, som de blir hemma.

Kryddor skulle jag välja, kryddor som smakar väldigt olika torkade och färska.
Och som är kassa i affären, dragon är en.
Citera
2014-04-21, 00:19
Medlem
Smörgåskrasse och smultron eller jordgubbar. Okej det är inte grönsaker men de blir ju så goda.
Citera
2014-04-21, 00:25
Medlem
Geasss avatar
Även jag slår ett slag för chiliodling. Finns förvånansvärt många och intressanta sorter.
Senast redigerad av Geass 2014-04-21 kl. 00:27.
Citera
2014-04-21, 00:36
Medlem
Tyvärr har jag hört att dill ska vara väldigt svårt att få till bra i krukor, vilket är synd då det är en ört jag gillar starkt.
Tycker din örtlista var rätt uttömmande, men om du vill ha något till förslag så kan jag ju tipsa om libbsticka(som jag tycker smakar rätt likt persilja, men lite fränare) eller citrongräs.
Sen går ju inte en liten chiliodling att undvika. Är kul om man har en produktiv planta/sort. Dock är det lite sent att så frön så här års, så bäst vore nog att köpa en färdig planta.
Citera
2014-04-21, 03:29
Medlem
Spackelackans avatar
Körvel, libbsticka och ängsyra är alltid trevligt att ha i örtagården och är inte helt lätt att få tag på i färskt tillstånd.
Citera
2014-04-21, 03:36
Medlem
ShazzaJoness avatar
Passa på att odla så mycket roligt som möjligt, resten går ju ändå att köpa. Tänk bara på att plantera kryddorna smart med tanke på att vissa vill ha mycket vatten och näring, och andra nästan ingenting.

Gillar du fruktigare smaker så kan jag börja tipsa om Ananassalvia, det är egentligen en perenn i sitt hemland men fungerar super i kruka här. Blir rätt hög och doftar precis ananas.
Citronverbena är min favorit, smakar och luktar mycket citron så jag använder den till allt nästan. Helt underbar!
Citronbasilika tycker jag är sjukt gott i sallad.
Citron-/Apelsintimjan är inte dumt till fisk.

Är lakrits en favorit så är Anis en trevlig krydda. Bladen är goda men fröna är det bästa, dock så behöver den en bra sommar för att hinna klart.
Fänkål är kul att odla, hela plantan kan användas och fröna kan torkas. Fattar inte varför de så ofta tar bort den goda blasten då man köper dem i butik.
En annorlunda lakritskandidat är Lakritstagetes/Mexikansk dragon, den blommar jättefint om man nu bryr sig och smakar lakrits.

Mint ska man ju också ha. Mitt tips blir Chokladmynta som är både vacker och suverän till efterrätter med jordgubbar och choklad.

Åh, det finns så mycket och jag kan babbla på mer om du är intresserad, även om annat ätbart i trädgården
Senast redigerad av ShazzaJones 2014-04-21 kl. 03:40.
Citera
2014-04-21, 07:53
Medlem
wes420s avatar
Cannabis är en fin ört som du kan hämta jämna pengar på också.
Blir en lustig smak i maten.

Annars, chili helt klart, finns otaliga sorter och det smakar enormt gott.
Citera
2014-04-21, 08:03
Medlem
christerys avatar
Inte alls en ört, och inte det du frågar efter men om jag nu inte skulle ha ett potatisland och lite plats över på balkongen så skulle jag definitivt testat odla (kragodling tror jag det kallas) potatis.

Finns det nåt godare än nykokt färskpotatis med gräslök, lök,smör (doppikopp kallar jag det) och kall falukorv (jag vet jag är konstig) eller sill till potatisen en stilla morgon i solen när man tagit en sovmorgon.

Morgonkaffet får väl slinka ner medans potatisen kokar.
Citera
2014-04-21, 09:35
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag ser att du har basilika på kanske-listan. Den är en av de viktigaste för mig, och jag odlar stora mängder av den. Även oregano och dragon är självklara i min trädgård och just dragon får du se till att det är fransk dragon som jag tror att man bara kan så med hjälp av sticklingar. Rysk dragon kan man fröså, men den är inte god. En trädgårdsmästare bör ha den riktiga dragonen hemma.

Edit: Potatis är faktiskt en ört det med, men jag erkänner att jag fick ta hjälp av google.

Senast redigerad av JoeDevola 2014-04-21 kl. 09:50.
Citera
2014-04-21, 09:38
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Jag vill inte hitta tråden bland dagdrivarna i bostad, hem och trädgård, då trillar det bara in förslag på obskyra medicinalväxter.
Men det är precis där trådarna om odling ska placeras, inte i matlagning.
//mod

Matlagning och metoder --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2014-04-21, 09:50
Medlem
Några växter som ger bra skörd är sallad, sockerärtor, rädisor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in