Passa på att odla så mycket roligt som möjligt, resten går ju ändå att köpa. Tänk bara på att plantera kryddorna smart med tanke på att vissa vill ha mycket vatten och näring, och andra nästan ingenting.
Gillar du fruktigare smaker så kan jag börja tipsa om Ananassalvia, det är egentligen en perenn i sitt hemland men fungerar super i kruka här. Blir rätt hög och doftar precis ananas.
Citronverbena är min favorit, smakar och luktar mycket citron så jag använder den till allt nästan. Helt underbar!
Citronbasilika tycker jag är sjukt gott i sallad.
Citron-/Apelsintimjan är inte dumt till fisk.
Är lakrits en favorit så är Anis en trevlig krydda. Bladen är goda men fröna är det bästa, dock så behöver den en bra sommar för att hinna klart.
Fänkål är kul att odla, hela plantan kan användas och fröna kan torkas. Fattar inte varför de så ofta tar bort den goda blasten då man köper dem i butik.
En annorlunda lakritskandidat är Lakritstagetes/Mexikansk dragon, den blommar jättefint om man nu bryr sig och smakar lakrits.
Mint ska man ju också ha. Mitt tips blir Chokladmynta som är både vacker och suverän till efterrätter med jordgubbar och choklad.
Åh, det finns så mycket och jag kan babbla på mer om du är intresserad, även om annat ätbart i trädgården