Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-18, 12:11
  #1
Medlem
TokayGecks avatar
Som rubriken låter. Läste om han Johan Andersson och om hur han har skickat bluff fakturor till ett flertal småföretag i Sverige.

Jag förstår självklart principen med att skicka ut en faktura, företaget betalar och man får således pengar. Men hur i helvete lyckas man få in pengarna från dessa betalningar utan att bli spårad och åka dit?

Tänker självklart på bankkonto informationen, så alla bedragare, vart för era offer in pengarna någonstans? Kan man bara gå ner till Swedbank och öppna ett bankkonto eller använder ni någon skumbank med banksekretess i utlandet? Isåfall vilken?

Hur går man tillväga från att man har sin färdigutvecklade bluff faktura till det att man står på teknikmagasinet för att köpa sig ett nytt modellflygplan?

Lista era trix!
Citera
2014-04-18, 13:09
  #2
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
felpost

Citat:
Ursprungligen postat av Kleans
felpost, sorry

Citat:
Ursprungligen postat av Pixelknight
felpost
Vafalls grabbar?

OnT: Det är väl egentligen som du säger, antar jag. Öppna ett anonymt konto (går det ens?) och sedan börja skicka ut fakturor hit och dit.
Citera
2014-04-18, 13:25
  #3
Medlem
Haha, vilken klockren början på tråden alltså... Men allvarligt talat, man kanske kan öppna ett bankkonto i ett annat land med falska ID-handlingar? Annars har jag ingen aning, fast sättet du nämnde leder väl egentligen och andra sidan oftast till att man åker fast till slut? Det väckte även mitt intresse, det här!
__________________
Senast redigerad av TheWindCriesMary 2014-04-18 kl. 13:27.
Citera
2014-04-18, 14:35
  #4
Medlem
Jag tror (utan att veta) att bedragarna öppnar konto i någon målvakts namn och sedan ser till att denne tar ut pengarna så fort det går.

Man kör på tills målvakten åker dit och sedan drar man igång igen med en ny målvakt och nytt bankgirokonto.

Pengarna är borta när farbror Polisen stänger ner kontona och hos målvakten finns inget att utmäta.
Citera
2014-04-19, 14:49
  #5
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkijon
Jag tror (utan att veta) att bedragarna öppnar konto i någon målvakts namn och sedan ser till att denne tar ut pengarna så fort det går.

Man kör på tills målvakten åker dit och sedan drar man igång igen med en ny målvakt och nytt bankgirokonto.

Pengarna är borta när farbror Polisen stänger ner kontona och hos målvakten finns inget att utmäta.

Hur hittar dem målvakterna då? Tror ni han 23 åringen som han bedra 300 småföretag hade en målvakt? Hur fan går folk tillväga? Kan man, förutsatt att man skall lämna landet samma månad, använda sitt eget konto och sedan plocka ut pengarna och dra? Hinner man det?
Citera
2014-04-19, 17:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Hur hittar dem målvakterna då? Tror ni han 23 åringen som han bedra 300 småföretag hade en målvakt? Hur fan går folk tillväga? Kan man, förutsatt att man skall lämna landet samma månad, använda sitt eget konto och sedan plocka ut pengarna och dra? Hinner man det?

Ja han hade flera "målvakter". Bedrägerierna han är sökt för har troligtvis skett på hans eget konto dock. Därför dom är spärrade idag. Men då han troligtvis är i Thai nu så kan han ha Thaikonton som Svenska myndigheter inte kan göra nått åt.

Svenska polisen är inte otroligt snabba. Så du kanske får ut några tusenlappar.
Citera
2014-04-19, 18:24
  #7
Medlem
Mikelhojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Ja han hade flera "målvakter". Bedrägerierna han är sökt för har troligtvis skett på hans eget konto dock. Därför dom är spärrade idag. Men då han troligtvis är i Thai nu så kan han ha Thaikonton som Svenska myndigheter inte kan göra nått åt.

Svenska polisen är inte otroligt snabba. Så du kanske får ut några tusenlappar.

Thailändska polisen söker efter honom med dock.
Citera
2014-04-19, 19:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikelhoj
Thailändska polisen söker efter honom med dock.

Det är en sanning med modifikation. Svensk polis i Thai letar efter honom. Och det dom letar efter har inget med hans brott i Sve att göra. Det är pga hans indragna pass. Svensk polis letar upp personen pekar åt Thaipolisen som senare deporterar personen till Sve.

Går även rykten om att svenska polisen betalar Thai för det här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback