Citat:
Ursprungligen postat av
skotittare
Kvinnorna jag har runtomkring mig är mellan 25 och 40 så det kanske är en generationsgrej. Och jag tror att det även kan finnas en viss skillnad mellan stad och småort där de i städerna låter varandra ha sina intressen och där könsnormerna inte är lika viktiga. För jag tycker att du beskriver en rätt konservativ kvinna ändå fastän det inte är din typ av konservativ kvinna.
Vad menas med utländska kvinnor? Ja, jag har dejtat isländskor, finskor och halvchilensiskor men jag misstänker att du menar kvinnor från öst och sydostasien. Kvinnor som kommer från fattiga områden med väldigt patriarkala strukturer.
Jag vill inte ha någon som servar mig och tar hand om mig på det sätter. Jag vill ha en jämlike, inte en mamma.
Kanske det är en generations grej, men också med allt ska vara jämlikhet. Vi ska dela på sysslorna. Men de har blivit till gått överdrift.
Men du får tänka på jag skrev bara det negativa, som vara generellt över lag hos "mina" förra detta inkl. en fru. Vilket jag har 3 barn (vuxna) med. De har sina positiva sidor också men det som gått överstyr är nog jag har uppfattat de som väldigt dominanta.
Jag kände mig instängd i min bubbla, som tex ishockey matcherna snitt en gång i veckan. Hon tyckte det inte viktigt och onödiga pengar att slänga ut, för mig var det slappna av från jobbet och varva ner. Det var den enda kostnaderna jag hade som var dyr. Det är dyrt gå på hockey...
Så jag förstår henne samtidigt, annan kostnad har jag inte förutom min fotointresse. Så klart jag blide piss off, när hon vill göra saker. Som jag tycker är onödigt kostnad, som bytta soffa, eller annat. Men hon ville ha "fräscht" hem som innebär ombyte. Det kan jag inte klandra henne för , för vårt hem var väldigt "fint" o "fräscht" det var hennes intresse, men ack så dyrt.
Men jag tyckte hon kunde kompromissa med mina ishockey

Så vi hade diskussioner om det många gånger, samtidigt vi skulle åka lyxsemester. Det 5 stjärnigt hotel på future ventura i Spanien. Sist vi åkte gick det på 16 000 per person/vecka. Vilket jag kunde tycka är onödigt kostnad, kunde gå lika bra med mindre, bara det finns det man använder. Men grannarna bruka åka sådan semester, då skulle vi också göra det.
Ja det är rätt, hon är ifrån Indonesien, men inte fattig. Vi träffades via jobbet. Jag har jobbat i asien de sista åren. Ungefär hälften av året befinner jag mig där. Det är skillnad, de är förtryckta där. Så det spelar en stor skillnad, svenska kvinnor hade ej accepterat mycket hur de lever där. På det passar min stil. Det är inte förr jag vill upp passad, för hon är ingen hushållerska.
En sak som är självklart för henne, hon fråga alltid om tillstånd om hon ska göra något. Vilket kändes ovant i början, jag var inte van med det. Kvinnorna i Sverige planera mycket och organisera. Ju äldre desto mindre de fråga mannen. Men min nuvarande fråga alltid om lov och vill höra min uppfattning. Så jag känner mer delaktig i vår gemensamma liv.
Finns så mycket jag kan ta upp, men jag är jättenöjd med mitt liv nu, känner inre frid.
Nackdelen med asientjejor, om vi ska nu vända på det. Det är de otroligt svartsjuka. Hon vill ha tillgång till min facebook och telefon och checka upp. Det är okey för mig, eftersom jag har inget att dölja. Nu sista åren nämner hon bruka titta kanske en gång i månaden. Hon litar på mig nu, väldigt skönt för henne tycker hon.