Citat:
Ursprungligen postat av
oLf
Jag förstår att du vill vara där för ditt barn men då kanske du inte är lika främmande att skaffa barn som vissa andra är till att börja med. En kvinnas svek i ditt fall är inte så gravt, du kanske rent av ville ha barn men blir lite putt över att inte bli tillfrågad.
En annan får hela sitt liv ruinerat då det sista den vill är att ha barn, kvinnor har här alltså laglig rätt att förstöra en annan människas liv om hon känner för det.
Att som man underkasta sig faktumet att en kvinna inte ska behöva ta sitt ansvar kommer att leda till fler barn födda till världen med en far som potentiellt hatar modern och kanske inte vill ha med barnet att göra alls, det bästa vore väl om två vuxna människor kan komma överens om något så stort som att skaffa barn? Men det kommer inte ske, så länge män ställer upp på det och tar det som en "man", även om jag anser att det är extremt omanligt att toffla.
Tvinga någon till abort? Absolut inte, men att tvinga någon annan att bli far, det är helt ok?
Jag är liberal av mig (på riktigt, inte låtsas vänsterliberal) och vill att alla ska ha så många friheter som möjligt, så länge det inte negativt påverkar andra vilket det gör här. Om du med detta sagt anser att mannens "val" att inte bli far påverkar barnet negativt så vill jag påminna om att mannen har NOLL att säga till om, inga rättigheter och ska således ha NOLL ansvar.
Nr1: jag vill absolut inte ha barn just nu och skulle bara vilja ha barn i väldigt speciella omständigheter (väldigt välplannerad ska det vara också och med någon otroligt speciell kvinna, som troligen inte ens existerar utanför mina drömmar).
Nr2:Att tvinga någon att bli far suger, men ifall vi å andra sidan ej skulle göra det så skulle barnet få det så jävla dåligt att han skulle orsaka negativa konsekvenser för hela samhället, därmed att det är ett nödvändigt ont att ta faderns rätt att vara fri från ansvar.
Nr3: Mannen ska givetvis ha mycket att säga till om, och ha rättigheter till barnet, i samma omfattning som modern ifall han tar ansvar för barnets kostnader.
Nr4: Kondomer finns av en anledning, det är bra att det kostar att producera oönskade barn, då det kan orsaka att fler män tar på sig kondomen med okända kvinnor. Vår enda maktmedel att undvika dåliga överraskningar är just att ta på sig gummit. ÄVEN IFALL KVINNAN BÖNFALLER ÄN ATT HA SEX UTAN (och detta kan vara svårt, jag vet).
nr5: att två vuxna plannerar, etc. är ju underbart, men jag tror återigen att du måste tänka på att män som knullar runt riktar ganska ofta in sig på kvinnor som inte direkt agerar ansvarsfullt på vägen till sängkammaren, så det är inte som om varningsklockorna inte fanns där.
Jag är intresserad av frihet, räknar mig som paleolibertarian; men är då även intresserad av det samhälle vi bygger på sikt, ett samhälle fylld med bastarder är inte bra och kommer på sikt innebära en risk för andras frihet och samhällets välmående. Vill skapa så få degenererande element i samhället som möjligt, att skapa initiativ för att ta på den jävla kondomen tycks mig vara värt det.
Visst känns det typ som att käka med plast över tungan, men rätten till njutning kan inte vara prioritet i det här fallet, då det skapar för stora risker för samhället i övrigt.
Jag är själv livrädd för att skapa något oönskad barn (speciellt då jag är pessimist när det gäller skapandet av liv), jag har inte haft sex utan kondom på otroligt lång tid, typ innan jag registrerade mig på flashback. Är möjligen min största paranoia.