Citat:
Ursprungligen postat av
Mjäll
Du läser in saker som inte finns. Frågorna du ställer var besvarade från början. Läs igen. Om de flesta män reproducerar blir det gissningsvis sämre genkvalitet än om de bästa männen sköter all befruktning. Inget konstigt. En enkel observation.
Eftersom du och Naknekejsaren tog diskussionen någon annanstans än mina observationer, kanske jag får förtydliga mig en smula.
Mina reflektioner kommer här.
Du skrev: "Monogami finns för att tilldela en kvinna åt varje man".
Ordningen med man, kvinna, barn som kärnfamilj är äldre än bibeln och är en framgångsfaktor för hyggligt goda och produktiva samhällen som överlevt och byggt upp både välstånd och trygghetssystem. Avsaknaden av den ordningen har aldrig fungerat i längden.
Triggerordet för mig var "tilldela". Det stämde troligen hyggligt väl i tider då äktenskap arrangerades och hemgifte fanns för de mer tvivelaktiga partierna.
Att idag ta referenser för samhällen hundra år efter oss för att låta påskina vår samtid är ohederligt.
Ett klassiskt bevis för patriarkatteorin med 150 år gamla bevis.
Sen skrev du: "Kvinnor är oftast de som drar nitlotten och upplever missnöje i äktenskap. "
Behöver jag ens förklara varför det är ett problematiskt uttalande?
Eller ska jag be om siffror för påståendet?
Anledningen att jag inte gör det är att "kravlistan kvinnor har på män är ganska annorlunda från den män har om kvinnor".
Jag känner kvinnor som aldrig går att göra nöjd, oavsett hur du bär dig åt. Många såna.
Grattis ni som gifter er med henne.
Citat:
Jag har inte uttryckt något stöd för sena aborter. Var fick du det ifrån?
Sant. Jag påstod inte heller att du gjort det. Jag sa att feminister kämpar med näbbar och klor för sin aborträtt, även om den inte ens påverkar dem själva. Se Georgia, Alabama och Louisiana.
Svensk media har bevakat detta och fått många svenska kvinnor upprörda.
Ingen av dem har nämnt att det är en helt annan diskussion som pågår där bland kristna konservativa och liberala/progressiva, som spillt över på kvinnorörelser över hela jorden.
Några av dem har utlyst sexstrejk för alla män tills lagen ändrats.
Citat:
Jag har inte talat om någon högre makt, utan om samhällets organisation. Sedan när behöver man hänvisa till specifika aktörer när man beskriver gradvisa historiska förlopp?
Jag förmodar att du inte accepterar normalt socialt accepterat utfall, som en myrstack eller ett fiskstim som anpassar sig efter sina förutsättningar och gör det bästa av det, utan hellre ser det som ett gudomligt ingripande från "patriarkatet(tm)" när du pratar om "samhällets organisation"?
Uttryck som morot och piska har organiserat våra samhällen och gemensamma regler och statskick som vi numera har demokratiska medel för att uppehålla.
Ett samhällskontrakt, snarlikt det som man hade mellan invånare på gårdar och i byar förr.
Citat:
Att män och kvinnor fungerar olika, bland annat i och med att män konkurrerar mer än kvinnor, är ingenting som anti-feminister (ett ord jag använder helt utan negativ laddning oavsett vad dina fördomar säger) brukar vara främmande för. Vad hände här?
Inte vet jag. Fråga en antifeminist, vetja! Jag är inte ens hundra på vad du refererar till. Sammanställningen du gör om särskilt tydliga skillnader är ju dessutom helt rimlig och väl dokumenterad. Feminister vägrar köpa den teorin för att det alltid leder till att män får och åstadkommer mer. Feminister mäter inte från början, att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter. De väntar till resultatet av deras arbete kommit in och vill dela lika där, oavsett vad de själva gjort eller åstadkommit. Hur många timmar de fakturerat, eller hur många chefsplatser de har på företag som män startat och drivit med framgång.
Jag antar att det är meningen manlig konkurrens du menar?
Jag är helt övertygad om att kvinnor konkurrerar minst lika mycket, men de konkurrerar om ett mycket bredare spektrum av saker. Ofta om absolut ingenting och helt oproduktivt.
Se varje dokusåpa sen 80-talet. Eller köp en damtidning och läs den och försök lista u vad den handlar om.
"Vem kapade den hetaste mannen" och "vart ligger hans palats och kungarike".
Riktiga prinsessdrömmar som man vill bejaka och bekräfta hela tiden. Kändsisskapet och nästan all vår tids underhållning lever tack vare drömmen om en fribiljet till det goda livet.
Citat:
Såhär slappa kan ni inte vara. "Naknekejsaren" läste rätt.
Kanske han gjorde och jag hade kunnat låta bli att svara på den, men man vill ju inte slappa ihop när någon försöker driva hem patriarkatteorier eller att kvinnan är ett perpetuellt offer.
Med det sagt så gillar jag hur du använder språket när du skriver.
Men när du glömmer hela andra delen av argumentet, som här:
"Om de flesta män reproducerar blir det gissningsvis sämre genkvalitet än om de bästa männen sköter all befruktning".
Det gäller även kvinnorna. Barnet delar nämligen båda föräldrarnas genpool.
Eller är det lite lättare att kritisera män än kvinnor för sånt de inte kan göra så mycket åt?