Citat:
Jaså, det tror du?Korta versionen: Monogami finns för att tilldela en kvinna åt varje man istället för att det finns en hierarki bland männen avseende reproduktiv kvantitet.
Kvinnor är oftast de som drar nitlotten och upplever missnöje i äktenskap.
Långa versionen: Kvinnors könsceller är en begränsad resurs, och kvinnan bär barnet. Genom vår evolutionshistoria har det varit gynnsamt att tillvarata äggen och livmödrarna. Samma sak gäller inte för spermierna. De är obegränsade och en man kan befrukta många kvinnor. Den bästa strategin gällande spermierna har varit genetisk selektion, inte tillvaratagande av en begränsad resurs. Manlig konkurrens har du kanske hört talas om. Det är här den börjar. Således har vi betydligt färre manliga än kvinnliga förfäder evolutionshistoriskt. Monogami är alltså ett försök att motverka detta. Teorin om ett "patriarkat" är inte helt tagen ur luften. Monogami har gynnat män. Förvisso argumenterar somliga för att den monogama strukturen även har varit en förutsättning för industrialisering och därmed för uppkomsten av feminism.
Monogami borde på sikt leda till både en generell försämring av genkvalitet och en ökad "genetisk segregation" eftersom endast de bästa kvinnorna blir befruktade av de bästa männen och fler lågkvalitativa män får para sig. Men det är bara min gissning.
Kvinnor är oftast de som drar nitlotten och upplever missnöje i äktenskap.
Långa versionen: Kvinnors könsceller är en begränsad resurs, och kvinnan bär barnet. Genom vår evolutionshistoria har det varit gynnsamt att tillvarata äggen och livmödrarna. Samma sak gäller inte för spermierna. De är obegränsade och en man kan befrukta många kvinnor. Den bästa strategin gällande spermierna har varit genetisk selektion, inte tillvaratagande av en begränsad resurs. Manlig konkurrens har du kanske hört talas om. Det är här den börjar. Således har vi betydligt färre manliga än kvinnliga förfäder evolutionshistoriskt. Monogami är alltså ett försök att motverka detta. Teorin om ett "patriarkat" är inte helt tagen ur luften. Monogami har gynnat män. Förvisso argumenterar somliga för att den monogama strukturen även har varit en förutsättning för industrialisering och därmed för uppkomsten av feminism.
Monogami borde på sikt leda till både en generell försämring av genkvalitet och en ökad "genetisk segregation" eftersom endast de bästa kvinnorna blir befruktade av de bästa männen och fler lågkvalitativa män får para sig. Men det är bara min gissning.
Vad jag läser in här är att du säger att monogama förhållanden är kvinnofällor. Att kvinnor tilldelas män (det framgick inte vilken högre makt som gjorde dessa val och sorteringen, men vi skriver upp det på "patriarkatet")
Jag läser också att bara kvinnor drabbas av ett dåligt äktenskap. (Hur man avslöjar en feminist)
Sen läste jag att det finns en "manlig konkurrens". Kvinnlig konkurrens har ju ingen hört talas om? (Apropå dubbla måttstockar och bjälken i ögat)
Monogami gynnar män? Det är inte för att kvinnan är hjälplös i ett år eller så när hon ska ha barn då?
Monogami försämrrar genkvaliteten? Alltså va? Får man alltså en bättre genkvalitet på barnen om man knullar runt lite?
Du glömde de lågkvalitativa kvinnorna på slutet. Eller finns det inga såna?
I så fall behöver du inte nämna lågkvalitativa män heller. Du får helt enkelt ta ett snack med din pappa och se om ni inte kan göra en sen abort enligt de regler feministerna kämpar för.
Där det tredje livet inte har ett värde. Du är en del av din mammas kropp, så be henne ta beslutet. Det är helt okej.