Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Denna analfixerade jävla teori om att män egentligen vill bete sig som kvinnor men inte får det är ju inget annat än fantasier och den florerar överallt numera.
Du kan ju studera vad män gör när de är alldelles ensamma, det är ju inte som om de i smyg går och njuter av att läsa andra mäns känsloliv eller liknande. Däremot finns en fantasi om att se andra män vara aktiva, män tycks dras naturligt till att till och med se män köra omkring lastbilar, testa skjutvapen, överleva i vildmarken eller arbeta med skrot (finns någon kanal där detta ständigt visas).
Medan kvinnor ofta sitter och tittar på realityshows eller skvallerprogram om kändisar när de är ensamma.
Det som saknas i moderna mannens liv tycks helt klart vara känslan av att aktivt vara med att bygga något, aktivitet där man är ute i naturen, action, fysisk mättning av ens förmågor, etc.
Det är alltså mer manlighet som den tämjda moderna mannen sitter och fantiserar om, inte att tillåtas vara kvinna. Det kan man ju enkelt vara, ifall man vill, i moderna Universitet, där alla soyboys tycks ta en daglig dos östrogen och aldrig säger något kontroversiellt, och inga tävlingsmoment existerar utan alla vandrar omkring som snälla små boskapsdjur och följer de feminiserade normerna.
Att jag sedan vet att många av de kommer hem och spelar brutala spel och runkar till porr visar på den där instängda mannen som finns i våra feminiserade miljöer. Inte ens dessa män känner sig för att diskutera relationer eller tjejer (än farligare för dem att säga något kontroversiellt).
Jag kan säga i vilken kontext där män nonstop pratar om kvinnor: 4 latinska män som går ut och dricker öl tillsammans, det hjälper ifall du kan deras språk. Herregud, de gör det med så mucho gusto också. Relationer är dock inget som nämns.
Detta på tal om Californication och (den mycket sämre) Entourage. Visst finns relationer med i grytan, men det handlar ju om statusmän som lever ut en sexualitet som inte inrymmer några monogama gränser, därmed passar det med en hemlig fantasi inom varje man.
Så det kan lika gärna vara så att det är du som är orolig kring att vara modern och förneka din sanna manliga natur, kanske rentav kan vara testosteronbrist (epidemi bland moderna män) som förklarar beteendemönstret du nämner.
Jag har aldrig sagt att män och kvinnor är exakt lika eller att män vill vara som kvinnor. Vart har jag sagt det? Vad jag har sagt är att i många fall så diskuteras samma spörsmål, fast på olika vis. Som exempel så drog jag upp Californication t.ex. Här är en serie om en man som hade sin drömfamilj men p.g.a depression eller annan psykisk ohälsa förstörde för sig själv och för sin familj. Han tar då till alkohol, droger och random knull för att bedöva den innersta längtan han har, att kunna återförena sig med sin förstörda familj och bli lycklig på riktigt igen. För mig är det en serie om längtan att vara älskad, att kunna älska, att ha bra relationer i livet och annat. Jag vet inte hur en kvinnlig serie skulle se ut, men jag antar att Sex and the City hanterar ungefär samma frågor, fast ur ett kvinnligt perspektiv.
Även om man talar om kvinnor ur ett objektifierande sätt så talar man om relationer till dessa kvinnor. Du måste ju ha någon form av relation till kvinnan du raggar upp, annars kommer ju inget att hända. Må hända att dessa relationer är destruktiva och byggda på sankmark, men de är relationer och tal om relationer trots allt det.
Jag är inte orolig kring att vara modern, jag har bara en lite mer nyanserad bild av hur det är att vara man. Ultimat manlighet för mig är inte att stå längst fram och slå sig på bröstet hela tiden utan att vara en stödpelare, med orubblig grund som hjälper folk som kommer till honom. En sann patriark som ser till att de runt omkring honom har det bra eller rent av bättre än honom själv. En som ställer upp, håller sina ord och hjälper de som blir diskriminerade.
För dig så verkar manlighet vara att man ska klanka ner på andra, inte hjälpa eller lyssna på kvinnor, slå sig på bröstet om sin egen virilitet, klaga på "sojapojkar", klaga på akademiker, oroa sig över vad andra gör med sina liv. Låter väldigt infantilt och omanligt. Du vill vara ungtuppen som gastar, goler och sprätter men som viker sig så fort en riktig tupp kommer förbi.