Citat:
Ursprungligen postat av
gObbo
Allt från konservativa katolska familjefäder som har doktorsexamen till SD/M-röstande bankirer/programmerare till undersjuksköterskor till invandrade matematiker. Min meddebattör sade själv att det var uppenbart att kvinnor talar mer med känslor eftersom hon gör det med sina kompisar så jag sade att män också gör det eftersom jag gör det med mina kompisar. Med det sagt, så är det så klart en värdelöst sätt att mäta om folk pratar om känslor eller med känslor. Jag är också väldigt intresserad av att läsa någon form av forskning, om det finns någon sådan.
Bara för att män och kvinnor inte tittar på samma filmer så betyder det inte att de underliggande spörsmålen är annorlunda utan bara att utformningen är annorlunda. T.ex. så är ju Entourage eller Californication serier om känslor till motsatta könet, familj och barn men de är utformade för en manliga åskådare.
Det är nog majoriteten av de män jag kallar kompisar som "babblar om" sina relationer eller brist på sådana. Men det är ju för att jag kanske instinktivt söker mig till män som inte är så jävla oroliga i sin manlighet att de vägrar fråga om hjälp när det gäller relationer? Jag vet inte.
Denna analfixerade jävla teori om att män egentligen vill bete sig som kvinnor men inte får det är ju inget annat än fantasier och den florerar överallt numera.
Du kan ju studera vad män gör när de är alldelles ensamma, det är ju inte som om de i smyg går och njuter av att läsa andra mäns känsloliv eller liknande. Däremot finns en fantasi om att se andra män vara aktiva, män tycks dras naturligt till att till och med se män köra omkring lastbilar, testa skjutvapen, överleva i vildmarken eller arbeta med skrot (finns någon kanal där detta ständigt visas).
Medan kvinnor ofta sitter och tittar på realityshows eller skvallerprogram om kändisar när de är ensamma.
Det som saknas i moderna mannens liv tycks helt klart vara känslan av att aktivt vara med att bygga något, aktivitet där man är ute i naturen, action, fysisk mättning av ens förmågor, etc.
Det är alltså mer manlighet som den tämjda moderna mannen sitter och fantiserar om, inte att tillåtas vara kvinna. Det kan man ju enkelt vara, ifall man vill, i moderna Universitet, där alla soyboys tycks ta en daglig dos östrogen och aldrig säger något kontroversiellt, och inga tävlingsmoment existerar utan alla vandrar omkring som snälla små boskapsdjur och följer de feminiserade normerna.
Att jag sedan vet att många av de kommer hem och spelar brutala spel och runkar till porr visar på den där instängda mannen som finns i våra feminiserade miljöer. Inte ens dessa män känner sig för att diskutera relationer eller tjejer (än farligare för dem att säga något kontroversiellt).
Jag kan säga i vilken kontext där män nonstop pratar om kvinnor: 4 latinska män som går ut och dricker öl tillsammans, det hjälper ifall du kan deras språk. Herregud, de gör det med så mucho gusto också. Relationer är dock inget som nämns.
Detta på tal om Californication och (den mycket sämre) Entourage. Visst finns relationer med i grytan, men det handlar ju om statusmän som lever ut en sexualitet som inte inrymmer några monogama gränser, därmed passar det med en hemlig fantasi inom varje man.
Så det kan lika gärna vara så att det är du som är orolig kring att vara modern och förneka din sanna manliga natur, kanske rentav kan vara testosteronbrist (epidemi bland moderna män) som förklarar beteendemönstret du nämner.