2019-06-01, 13:53
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ibland är dock logik enda vägen ut ur labyrinten.

Och ibland är känslan falsk, hur gör du för att avslöja det och lära dig något??

Leva(?)
Citera
2019-06-01, 13:55
Medlem
Citat:
Ibland är dock logik enda vägen ut ur labyrinten.

Och ibland är känslan falsk, hur gör du för att avslöja det och lära dig något??

Jag tror inte det mänskliga tänkandet är antigen det ena eller det andra, jag tror dessa två "förmågor"
löper parallellt med varandra.
Och som 3:e part har du även något som kallas intuition...som säkert går att definiera/ upplevas som en känsla. men! också förmodligen bygger på undermedvetna kunskaper.

dvs känslor kan vara logiska, även! om de inte använder exakt den platsen i hjärnan.
Logik kan vara känslosam.

betydligt mer komplext och invecklat system vi har där uppe i knopparna än vad detta system själv kan fatta.

Och vår hjärnforskning är bara än så länge och skrapar på ytan.
Senast redigerad av Merapi 2019-06-01 kl. 14:00.
Citera
2019-06-01, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmerengue
Då kan väl du, mannen, visa vägen och upplysa oss om vad för saker kvinnor tillför oss istället för att lusa ner tråden som en annan kränkt henfigur.

Vad är det för fråga egentligen? Vad tillför kvinnor "oss"? Vilka är "oss"? Om du menar oss män så tillför de ju så många grejer att man knappt kan namnge alla. De är våra medsystrar, de är våra älskare, systrar, mödrar och kamrater. De tar hand om vår gamla mamma när hon sitter på hemmet. De räknar ut algoritmerna som tog bilderna på ett svart hål. De är våra lärare som måste stå ut med vår hopkokskod när vi ska räkna ut olineära diff ekv. De är mjölkbönder som ger oss mjölk till vårt kaffe på morgonen. De är våra tröstare, vår hejarklack och de som kräver att vi ska dra oss i kragen.

Vad tycker du att de tillför?

Du blev lite kränkt av att jag krävde av en annan man att sluta vara en sådan Allan Ballan och visa ryggrad, medge det. Jag medgav att jag blev lite kränkt, du kan också göra det!
Citera
2019-06-01, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Visst är det så. Man måste dock komma ihåg att även de som motsätter sig kvinnor och kvinnors sätt att tänka, eller vad man vill kalla det, använder känslor och inte fakta. "Jag känner att kvinnor tänker med känslor" "Jag tycker att kvinnor är helt ologiska" bla bla. De citerar aldrig relevant vetenskap, de läser enbart rubriker eller abstraktet till rapporter. När de försöker komma med förklaringar, så kommer oftast "kulturmarxism" fram. Detta är ju bara nazipropaganda, fast de kallade det ju så klart för "kulturboljevism".

Detta är hörnstenen i högertänk, det är identitetspolitik och "feels before reals", fast för vita heterosexuella män.

Säg som det är bara.

Högerxtrema misogyna fjompar är oftast idioter.
Citera
2019-06-01, 14:03
Medlem
elmerengues avatar
Citat:
Vad är det för fråga egentligen? Vad tillför kvinnor "oss"? Vilka är "oss"? Om du menar oss män så tillför de ju så många grejer att man knappt kan namnge alla. De är våra medsystrar, de är våra älskare, systrar, mödrar och kamrater. De tar hand om vår gamla mamma när hon sitter på hemmet. De räknar ut algoritmerna som tog bilderna på ett svart hål. De är våra lärare som måste stå ut med vår hopkokskod när vi ska räkna ut olineära diff ekv. De är mjölkbönder som ger oss mjölk till vårt kaffe på morgonen. De är våra tröstare, vår hejarklack och de som kräver att vi ska dra oss i kragen.

Vad tycker du att de tillför?

Du blev lite kränkt av att jag krävde av en annan man att sluta vara en sådan Allan Ballan och visa ryggrad, medge det. Jag medgav att jag blev lite kränkt, du kan också göra det!
The blue pill is strong in this one. Ha en bra dag, kamrat!
Citera
2019-06-01, 14:04
Medlem
Citat:
Lika barn leka bäst men...

Vad säger att de är oroliga i sin manlighet?? Det är ju din egen slutsats. Det blir ett cirkelbevis för den tes jag gissar du försöker hävda om varför män inte talar om känslor.

Erkänn att du faktiskt saknar fakta i frågan, du lär ju inte känna dessa män, du undviker dem. Är det för att du är osäker på något vis, som du undviker dem?

Alla män vill inte grotta ner sig i känslor, många skakar av sig grejer och går vidare. Det finns inget som säger att de som grottar ner sig i känslor mår bättre än de som inte gör det.

Visst är det så. Folk som inte vill prata känslor vill ju inte umgås med folk som vill prata känslor.

Jag tror inte enbart det är därför utan det är mer en del av pusslet.

Ja, det är exakt det jag menade i mitt första inlägg. Bara för att man har en viss erfarenhet av hur sina väninnor pratar så betyder det inte att alla kvinnor är så. Samma gäller män. Jag bara använde samma regler som min meddebattör. Jag skrev ju faktiskt att jag gärna hade läst relevant forskning i ämnet, om nu sådan finns.

Det har jag inte sagt heller. Jag tror dock att det är nyttigt att någon gång tala om hur man känner och att inte tro att ensam är stark hela tiden. Jag har träffat många kvinnor som är på detta vis också och det är inte nyttigt för de heller.
Citera
2019-06-01, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Jag kan svara för honom.

Det är män som bygger, leder och försvarar en civilisation.
Inte kvinnor.
Om män misslyckas med sitt uppdrag, som vi män gjort, så är det männens fel att vi är där vi är.

Att skylla på kvinnor är en modernistisk utgångspunkt som förutser att kvinnor och män är lika och ser på sin omvärld på samma sätt.
Vilket inte är fallet.
Kvinnor och män är extremt olika.

Kvinnor kan aldrig ta ansvar för den situation vi befinner oss i.
Då kvinnor styrs av känslor.
Det är som att beskylla ett barn för deras oansvarighet.

Det är först när vi får kontroll på våra kvinnor som samhället blir normalt igen.
Tills dess kommer vi ständigt befinna oss i kaos.

Problemet är att pojkar växer upp i ett hem där kvinnan styr. Kvinnan har full kontroll på pojkars uppfostran. De går i skolan där kvinnor bestämmer. Hela tiden växer de upp till att vara mjuka och feminina.

De har ingen möjlighet att växa upp till riktiga män.
Citera
2019-06-01, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Män är levande dildos, enda de är bra på.

Nja, se allt omkring dig, allt är designat och skapat av män, även mobilen eller datorn du sitter på just nu. Vi män är flerdimensionella i våra egenskaper. Vi bär upp världen och vi kommer en dag ta oss bort från den här världen och upptäcka och uppleva andra världar.

Visst är vi män fantastiska?
Citera
2019-06-01, 14:07
Medlem
Citat:
Jag tror inte det mänskliga tänkandet är antigen det ena eller det andra, jag tror dessa två "förmågor"
löper parallellt med varandra.
Och som 3:e part har du även något som kallas intuition...som säkert går att definiera/ upplevas som en känsla. men! också förmodligen bygger på undermedvetna kunskaper.

dvs känslor kan vara logiska, även! om de inte använder exakt den platsen i hjärnan.
Logik kan vara känslosam.

betydligt mer komplext och invecklat system vi har där uppe i knopparna än vad detta system själv kan fatta.

Och vår hjärnforskning är bara än så länge och skrapar på ytan.

Okej, du tror det...

Intuition tror jag på men kopplar man inte logik på den är det värdelöst. Det är många ryggmärgsreflexer vi människor har som leder oss fel. Rasism är en sådan t ex, rädslan för det ovana och okända. Kopplar man inte bort den känslan och tar medvetna och kalkylerade risker kommer man fel.

Frågan bör gälla vilken man låter övertrumfa den andre... om man låter känslan övertrumfa logiken blir det fel, men att låta logiken övertrumfa känslan kan vara en fråga om överlevnad.

Naturligtvis har vi människor förmåga till båda.
Citera
2019-06-01, 14:08
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Allt från konservativa katolska familjefäder som har doktorsexamen till SD/M-röstande bankirer/programmerare till undersjuksköterskor till invandrade matematiker. Min meddebattör sade själv att det var uppenbart att kvinnor talar mer med känslor eftersom hon gör det med sina kompisar så jag sade att män också gör det eftersom jag gör det med mina kompisar. Med det sagt, så är det så klart en värdelöst sätt att mäta om folk pratar om känslor eller med känslor. Jag är också väldigt intresserad av att läsa någon form av forskning, om det finns någon sådan.

Bara för att män och kvinnor inte tittar på samma filmer så betyder det inte att de underliggande spörsmålen är annorlunda utan bara att utformningen är annorlunda. T.ex. så är ju Entourage eller Californication serier om känslor till motsatta könet, familj och barn men de är utformade för en manliga åskådare.

Det är nog majoriteten av de män jag kallar kompisar som "babblar om" sina relationer eller brist på sådana. Men det är ju för att jag kanske instinktivt söker mig till män som inte är så jävla oroliga i sin manlighet att de vägrar fråga om hjälp när det gäller relationer? Jag vet inte.

Denna analfixerade jävla teori om att män egentligen vill bete sig som kvinnor men inte får det är ju inget annat än fantasier och den florerar överallt numera.

Du kan ju studera vad män gör när de är alldelles ensamma, det är ju inte som om de i smyg går och njuter av att läsa andra mäns känsloliv eller liknande. Däremot finns en fantasi om att se andra män vara aktiva, män tycks dras naturligt till att till och med se män köra omkring lastbilar, testa skjutvapen, överleva i vildmarken eller arbeta med skrot (finns någon kanal där detta ständigt visas).

Medan kvinnor ofta sitter och tittar på realityshows eller skvallerprogram om kändisar när de är ensamma.

Det som saknas i moderna mannens liv tycks helt klart vara känslan av att aktivt vara med att bygga något, aktivitet där man är ute i naturen, action, fysisk mättning av ens förmågor, etc.

Det är alltså mer manlighet som den tämjda moderna mannen sitter och fantiserar om, inte att tillåtas vara kvinna. Det kan man ju enkelt vara, ifall man vill, i moderna Universitet, där alla soyboys tycks ta en daglig dos östrogen och aldrig säger något kontroversiellt, och inga tävlingsmoment existerar utan alla vandrar omkring som snälla små boskapsdjur och följer de feminiserade normerna.

Att jag sedan vet att många av de kommer hem och spelar brutala spel och runkar till porr visar på den där instängda mannen som finns i våra feminiserade miljöer. Inte ens dessa män känner sig för att diskutera relationer eller tjejer (än farligare för dem att säga något kontroversiellt).

Jag kan säga i vilken kontext där män nonstop pratar om kvinnor: 4 latinska män som går ut och dricker öl tillsammans, det hjälper ifall du kan deras språk. Herregud, de gör det med så mucho gusto också. Relationer är dock inget som nämns.

Detta på tal om Californication och (den mycket sämre) Entourage. Visst finns relationer med i grytan, men det handlar ju om statusmän som lever ut en sexualitet som inte inrymmer några monogama gränser, därmed passar det med en hemlig fantasi inom varje man.

Så det kan lika gärna vara så att det är du som är orolig kring att vara modern och förneka din sanna manliga natur, kanske rentav kan vara testosteronbrist (epidemi bland moderna män) som förklarar beteendemönstret du nämner.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-06-01 kl. 14:16.
Citera
2019-06-01, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Leva(?)

Att lära sig av erfarenheter är att använda sin logik.

Men det kan också ta en evig tid, och skadan kan vara stor.

Våra känslor leder oss till att äta mycket av allt som är fett, sött eller salt. Det krävs dels logik och dels en del disciplin att stå emot det. Sedan är den där disciplinen att stå emot väldigt olika för individer. För vissa är det lätt, för andra nästan omöjligt då känslan grundar sig i överlevnad (om än en falsk signal)
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2019-06-01 kl. 14:10.
Citera
2019-06-01, 14:09
Medlem
Citat:
Säg som det är bara.

Högerxtrema misogyna fjompar är oftast idioter.

Oftast är det så. Problemet är ju de som inte är idioter och fortfarande tänker så här och influerar de andra som är okunniga/icke medvetna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in