2015-05-01, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Varför ska detta ansvar främst ligga på kvinnan? Varför kan du inte bre dina ostmackor själv? Varför anses dessa uppgifter vara "nedvärderande"? Varför anser du att kvinnor ska göra nedvärderande uppgifter? Varför skulle inte ett förhållande fungera om mannen har huvudansvaret för hemmet och familjen? Varför är du så halsbrytande rolig?

extremfeministen: Oj vilka förutfattade meningar du har. Varför skriva om en massa saker du inte har en aning om? Du vet inte vem jag är, hur jag är och hur jag lever mitt liv.

Vilket bra argument du kommer med ang att kvinnan ska ha mer ansvar för hemmet; för så har det alltid varit sedan stenåldern? Haha! Trolleri!

Haha ni är 2 underbara exempel på hur fel det har blivit i samhället. Ja låt mannen göra ALLT och ni ska bara kritisera oss för det ena och det andra. Som jag skrev förut, männen har tusentals krav på sig inklusive att bre sina smörgåsar osv medan det enda krav vi har på er tjejer är att ni inte sära på benen för andra killar bakom våra ryggar ! Grattis till er och alla tjejer idag, om 50 år lär blonda kvinnor vara i minoritet, in kommer riktiga kvinnor från Mellanöstern, Asien, Afrika och självklart Thailand som blir populärare för varje år. Tänk 10 minuter på varför äldre svenskar hellre har en Thailändsk brud än en gammal sur svensk kärring? Är det för att thailändskan är yngre? Nja det är nog för att dem fått nog av att toffla runt i all oändlighet utan att få något tillbaka men en thailändska vet hur man tar hand om en man
Citera
2015-05-01, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashdownssyndrom
Jag hade en flickvän och vi hade varsin lägenhet och sov ofta över hos varandra, hon diskade aldrig hemma hos mig, jag sparade disken och diskade oftast efter att hon åkt hem till sig, men om jag inte hjälpte till att diska när jag var hos henne så gnällde hon över att jag inte delade lika på hemarbetet. Dessutom så var hon värdelös på att laga mat (de flesta svenska kvinnor under 30 kan inte laga mat överhuvudtaget) och jag var duktig. I flera förhållanden så har jag fått intryck av att svenska kvinnor p.g.a. feminism går och mäter allting i vardagen för att hitta bevis på att de är förtrycka och orättvist behandlade.
Det här är ju i-landsproblem. I fall det är jobbigt att diska installera en diskmaskin.
Citera
2015-05-01, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
Detta har jag också upplevt till min förvåning. Själv lärde både min far och mor mig att laga mat. Eftersom jag inte har helsvensk bakgrund så undrar jag om någon med typisk Svenne-bakgrund kan informera om varför det ofta är så att unga svenska killar är OK på att laga mat, och att ganska mång också har ett matintresse /vinintresse men att fler tjejer än vad man tror är helt värdelösa samt att de är lite av "ungkarlar" när de bor själva? Uppfostras de att det är fult att lära sig hemarbete för att det är "kvinnoförtryck" eller är det att de behandlas och curlas som prinsessor? Är föräldrarna stolta när deras döttrar inte kan städa och knappt koka ägg? Gäller ju självklart inte alla men många fler än vad man tror och då fler än killar. Upplys mig!
Varken killar eller tjejer kan laga mat när de bor med föräldrarna, när de flyttar hemifrån så lär sig killarna att laga mat eftersom de behöver äta och det är billigast att laga själv och killar har inget emot det, medans unga tjejer ofta är feminister och anser att det är förtryck att som kvinna laga mat, dessutom så äter unga tjejer inte särskilt mycket, de bantar, o.d. så de nöjer sig med att gnaga på en morot eller äta en burk keso. De är stolta över att inte kunna laga mat eftersom de då känner sig fria och moderna och inte förtryckta
Senast redigerad av flashdownssyndrom 2015-05-01 kl. 19:03.
Citera
2015-05-01, 19:06
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Varken killar eller tjejer kan laga mat när de bor med föräldrarna, när de flyttar hemifrån så lär sig killarna att laga mat eftersom de behöver äta och det är billigast att laga själv och killar har inget emot det, medans unga tjejer ofta är feminister och anser att det är förtryck att som kvinna laga mat, dessutom så äter unga tjejer inte särskilt mycket, de bantar, o.d. så de nöjer sig med att gnaga på en morot eller äta en burk keso. De är stolta över att inte kunna laga mat eftersom de då känner sig fria och moderna och inte förtryckta

Snacka om om att lägga fram teorier utan belägg och som helt och hållet saknar verklighetsförankring.

Skulle säga att både tjejer och killar rent generellt är rätt bra på att laga mat nu för tiden. Dock inte jag själv, jag är värdelös när det kommer till matlagning.
Citera
2015-05-01, 19:10
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Snacka om om att lägga fram teorier utan belägg och som helt och hållet saknar verklighetsförankring.

Skulle säga att både tjejer och killar rent generellt är rätt bra på att laga mat nu för tiden. Dock inte jag själv, jag är värdelös när det kommer till matlagning.

Detta håller jag med om!

och mina kunskaper i köket räcker till att värma köttbullar i mikron
Citera
2015-05-01, 19:12
Medlem
Mooons avatar
Men du ... brukar inte ni Fb-pojkar hävda att "femenister" är feta och inte bryr sig om sin hälsa, så hur hänger detta ihop med att knapra nyttiga morötter och keso?

Och var kan du utläsa att det är att vara modern och icke-förtryckt att inte kunna laga mat? Det motsägs ju av alla pålästa veganfolk, surdegsbrödsbakare och pallodlare som du skulle beskylla vara "femenister".

Det verkar som det finns ett enormt sug efter att lära sig laga mat, lära sig att baka och göra det från grunden dessutom. Men visst, det tar tid och tyvärr är det matlagning som får stå tillbaka om man är superstressad och måste prioritera utbildningen eller jobbet först. Därför är det viktigt att man hjälps åt och faktiskt får acceptera att bre sina ostmackor själv ibland.

Citat:
Citera
2015-05-01, 19:49
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
Detta har jag också upplevt till min förvåning. Själv lärde både min far och mor mig att laga mat. Eftersom jag inte har helsvensk bakgrund så undrar jag om någon med typisk Svenne-bakgrund kan informera om varför det ofta är så att unga svenska killar är OK på att laga mat, och att ganska mång också har ett matintresse /vinintresse men att fler tjejer än vad man tror är helt värdelösa samt att de är lite av "ungkarlar" när de bor själva? Uppfostras de att det är fult att lära sig hemarbete för att det är "kvinnoförtryck" eller är det att de behandlas och curlas som prinsessor? Är föräldrarna stolta när deras döttrar inte kan städa och knappt koka ägg? Gäller ju självklart inte alla men många fler än vad man tror och då fler än killar. Upplys mig!

Koka ägg?? Själv har jag aldrig gillat kokt ägg så därför jag inte har lärt mig det. Men har fått lära mig göra pannkakor och så kan jag göra äggröra med (mkt godare än kokt ägg)), och makaroner och korv med creme fraishe och potatismos med korv sen all annat mat har jag fått lärt mig själv typ, kan ganska många maträtter nu
jag kan städa men brukar inte göra det överdrivet mkt, tycker inte det är så viktigt
ingen hemma hos mig brukade direkt laga mat. man åt godis och glass när man var hungrig eller en macka.
Citera
2015-05-01, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Koka ägg?? Själv har jag aldrig gillat kokt ägg så därför jag inte har lärt mig det. Men har fått lära mig göra pannkakor och så kan jag göra äggröra med (mkt godare än kokt ägg)), och makaroner och korv med creme fraishe och potatismos med korv sen all annat mat har jag fått lärt mig själv typ, kan ganska många maträtter nu
jag kan städa men brukar inte göra det överdrivet mkt, tycker inte det är så viktigt
ingen hemma hos mig brukade direkt laga mat. man åt godis och glass när man var hungrig eller en macka.
Att koka makaroner och koka/steka korv kallas knappast för att kunna laga mat.
Citera
2015-05-01, 19:53
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot

Vad kallas det för då?
Citera
2015-05-01, 20:01
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
knäckebröd, fiskpinnar..hacka grönsaker...typ de jag kunde. köttfärssås kanske också, men gillar inte det så mkt
vi hade inte direkt mat hemma som sagt utan mer färdig rätter, godis o så.. så fick inte lära mig det man skulle banta också så det var inte bra att äta.
Citera
2015-05-01, 20:05
Medlem
FemininFeminists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djorou
Haha ni är 2 underbara exempel på hur fel det har blivit i samhället. Ja låt mannen göra ALLT och ni ska bara kritisera oss för det ena och det andra. Som jag skrev förut, männen har tusentals krav på sig inklusive att bre sina smörgåsar osv medan det enda krav vi har på er tjejer är att ni inte sära på benen för andra killar bakom våra ryggar ! Grattis till er och alla tjejer idag, om 50 år lär blonda kvinnor vara i minoritet, in kommer riktiga kvinnor från Mellanöstern, Asien, Afrika och självklart Thailand som blir populärare för varje år. Tänk 10 minuter på varför äldre svenskar hellre har en Thailändsk brud än en gammal sur svensk kärring? Är det för att thailändskan är yngre? Nja det är nog för att dem fått nog av att toffla runt i all oändlighet utan att få något tillbaka men en thailändska vet hur man tar hand om en man
Sanningen är väl att ingen svensk kvinna vill ha en bakåtsträvande man. Därför importerar en del män kvinnor från kulturer där kvinnan fortfarande är underställd mannen och är kuvad. Det måste vara väldigt bekvämt för lata svenska män med maktbegär.
Citera
2015-05-01, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemininFeminist
Sanningen är väl att ingen svensk kvinna vill ha en bakåtsträvande man. Därför importerar en del män kvinnor från kulturer där kvinnan fortfarande är underställd mannen och är kuvad. Det måste vara väldigt bekvämt för lata svenska män med maktbegär.
Tror du inte att det finns män som gifter sig med kvinnor från dessa kulturer av andra skäl än lathet och maktbegär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in