2015-05-01, 21:02
Medlem
FemininFeminists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afresh
Tror du inte att det finns män som gifter sig med kvinnor från dessa kulturer av andra skäl än lathet och maktbegär?

Så klart det gör! Men kommentaren jag svarade på tillhör inte den som gifter sig av kärlek utan bekvämlighet.
Citera
2015-05-01, 21:09
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mleyton
Kvinnor och män ska ha samma rättigheter till att göra absolut vad fan de vill. Vill en tjej ligga runt så ska hon göra det.

Jag håller med dig om att vi kvinnor ska få ligga runt hur mycket vi vill, men ni karlar får allt lugna ner er lite. Ni knullar ju på allt som rör sig (oavsett kön - eller art), och det är lite väl magstarkt med det ökade tidelaget i landet. Det får du väl ändå hålla med om ?
Citera
2015-05-01, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Men du ... brukar inte ni Fb-pojkar hävda att "femenister" är feta och inte bryr sig om sin hälsa, så hur hänger detta ihop med att knapra nyttiga morötter och keso?
Det finns inget sådant "ni", gruppen pojkar och män på Flashback är en diversifierad grupp, om du läser mer noggrant och mindre fördomsfullt så kommer du se att "vi" har en massa olika åsikter och erfarenheter ...
Citat:

Och var kan du utläsa att det är att vara modern och icke-förtryckt att inte kunna laga mat? Det motsägs ju av alla pålästa veganfolk, surdegsbrödsbakare och pallodlare som du skulle beskylla vara "femenister".
Det är så jag tolkar unga tjejers oförmåga och ointresse för matlagning.

Citat:
Det verkar som det finns ett enormt sug efter att lära sig laga mat, lära sig att baka och göra det från grunden dessutom. Men visst, det tar tid och tyvärr är det matlagning som får stå tillbaka om man är superstressad och måste prioritera utbildningen eller jobbet först. Därför är det viktigt att man hjälps åt och faktiskt får acceptera att bre sina ostmackor själv ibland.
Jo, det är en trend idag, men det var ett tag sedan jag var ung, dessutom så är dessa trender med brödbak o.d. något som främst lite äldre män och kvinnor intresserar sig för, inte +20, utan snarare +30 eller äldre, och det är dessutom en mindre grupp som tar detta på allvar, många bryr sig inte.
Citera
2015-05-01, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Snacka om om att lägga fram teorier utan belägg och som helt och hållet saknar verklighetsförankring.
Det är baserat på egna erfarenheter och uppmärksamhet på omgivningen. Keso t.ex. är en vanlig lunch för kvinnor har jag lagt märke till, men jag aldrig sett en man äta en burk keso till lunch.
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Skulle säga att både tjejer och killar rent generellt är rätt bra på att laga mat nu för tiden. Dock inte jag själv, jag är värdelös när det kommer till matlagning.
Det var ett tag sedan jag var i 20-årsåldern så saker kan ha ändrat sig, men jag är högst skeptisk. Jag gissar att det snarare är du som är runt 30, det är först då som kvinnor börjar bli OK på att laga mat, och att du har erfarenheter från hipster-miljö på Södermalm där matlagning på senare tid blivit trendigt bland övre medelklassen när de börjar närma sig mogen ålder ...
Citat:
Ursprungligen postat av Afresh
Det här är ju i-landsproblem. I fall det är jobbigt att diska installera en diskmaskin.
Givetvis är det ett i-landsproblem, eller snarare så var det inget problem alls för mig, det var bara en egenupplevd anekdot om hur unga tjejer kan se på matlagning och att dela på hushållsarbete, de räknar på varje minut de hjälper sin kille med något så att det blir "rättvist", men glömmer bort att räkna när deras kille gör något för dem ... att bry sig så mycket om dessa små detaljer i vardagen är i högsta grad ett i-landsproblem men det är främst kvinnor och feminister som bryr sig om dessa små saker ...
Senast redigerad av flashdownssyndrom 2015-05-01 kl. 22:52.
Citera
2015-05-01, 23:36
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashdownssyndrom
Det är baserat på egna erfarenheter och uppmärksamhet på omgivningen. Keso t.ex. är en vanlig lunch för kvinnor har jag lagt märke till, men jag aldrig sett en man äta en burk keso till lunch.

Det var ett tag sedan jag var i 20-årsåldern så saker kan ha ändrat sig, men jag är högst skeptisk. Jag gissar att det snarare är du som är runt 30, det är först då som kvinnor börjar bli OK på att laga mat, och att du har erfarenheter från hipster-miljö på Södermalm där matlagning på senare tid blivit trendigt bland övre medelklassen när de börjar närma sig mogen ålder ...

Jag jobbar med ungdomar där vissa är i just 20-årsåldern och jag kan säga att de är fan så mycket bättre på att laga mat än vad jag är. Men sedan är ju jag rätt dålig på det också.

Haha! Det händer faktiskt att jag äter keso med müsli till lunch. Det handlar dock inte om någon slags nyttighetsgrej utan enbart att jag ibland i jobbet inte hinner med och måste äta något snabbt.
Senast redigerad av skotittare 2015-05-01 kl. 23:38.
Citera
2015-05-01, 23:46
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Vad menas med ungkarl egentligen? Är det typ som Bachelor i Sims?? Såfall skulle man ha Bachelor och en kille som hette Husalfen Snobby som bor ihop o betalar hyran tillsammans, men Snobby står för all matintresse och kokning, även städning. Han får ingen lön, men han får ha en strumpa som egna kläder
Medans Bachelor är ute efter att jaga andra killar.
Citera
2015-05-02, 05:39
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemininFeminist
Nu är det så att de flesta av oss lever på 2000-talet och de allra flesta kvinnor, liksom jag, arbetar heltid precis som männen. Kvinnor idag är inte passiva och ägnar hela sitt liv åt att behaga en man. Men det är väl det som stör det manliga egot. Att inte vara universums mittpunkt.
Se där !! Hur kan du skriva att Det du vill ha är en slav och hembiträde. Riktigt tragiskt att det finns människor som vill behandla andra på det viset. ??? utan vet vem han är, eller hur de gör???

Nej, inte alla kvinnor behöver jobba på heltid. Det finns de som går hemma också, men är mer sällsynt förstås. Men ni får det låta som män är passiva Män gör inget med mera..

Många svenska kvinnor är några sura jäklar om de inte får som de vill. Som de vill mannens pengar ska gå till vad hon tycker, inte vad mannen vill. Mannen får många gånger inte una sig en hobby, därför frun vill bytta soffa, tapeter eller annat varje år i princip. Därför hon anser det är viktigare med hemmet har nya saker och byter miljö.
Citera
2015-05-02, 10:17
Medlem
Mooons avatar
Tja, har du en person som tvingas gå hemma och ha hemmet som sin arbetsplats, så blir ju möbler, tapeter och övrig inredning oerhört viktigt. Inte konstigt att han/hon vill satsa på att utveckla den miljön.

Har hon sedan ingen egen ekonomi men lever ihop med en man som arbetar, så måste ju överenskommelsen vara att de intjänade pengar även är hennes, så tacka fan för att hon blir sur när hon inte får vara med och bestämma över vad man ska göra av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
.... Nej, inte alla kvinnor behöver jobba på heltid. Det finns de som går hemma också, men är mer sällsynt förstås. Men ni får det låta som män är passiva Män gör inget med mera..

Många svenska kvinnor är några sura jäklar om de inte får som de vill. Som de vill mannens pengar ska gå till vad hon tycker, inte vad mannen vill. Mannen får många gånger inte una sig en hobby, därför frun vill bytta soffa, tapeter eller annat varje år i princip. Därför hon anser det är viktigare med hemmet har nya saker och byter miljö.
Citera
2015-05-04, 03:30
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Tja, har du en person som tvingas gå hemma och ha hemmet som sin arbetsplats, så blir ju möbler, tapeter och övrig inredning oerhört viktigt. Inte konstigt att han/hon vill satsa på att utveckla den miljön.

Har hon sedan ingen egen ekonomi men lever ihop med en man som arbetar, så måste ju överenskommelsen vara att de intjänade pengar även är hennes, så tacka fan för att hon blir sur när hon inte får vara med och bestämma över vad man ska göra av dem.

Det är väldigt viktigt för alla väl ? Även för mig. Men inte så viktigt, så man måste bytta färg på tapeterna nästan varje år väl ? ca var 3:e år!!!

Så du tycker kvinnan har 100 % bestämmelse rätt över pengarna, vart de ska gå till ? Mannen får inte una sig en hobby? En hobby som kanske får han att varva ner från jobbet? Därför kvinnan tycker det är inte viktigt, för det är viktigare byta tapeter i ett rum varje år!! Sedan följer gardiner som ska passa till tapeterna. osv...

Du undrar varför män blir sura på svenska kvinnorna?

Hur många par har inte inkomster idag, eller där den ena får inget inkomst alls?? Det är princip noll !!
Citera
2015-05-04, 09:58
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Under sådana hemska förutsättningar är det ju ett rent måste att mannen tar över hemmet i familjen och bringar lite ordning och reda i äggkaoset så det inte blir omelett över hela köket.

Vem vet, det kanske rent av är så att kvinnan inte av Gud är given uppdraget att koka ägg utan att den person i förhållandet som är bäst lämpad för det och gillar det mest hanterar äggklockan.

Jag vet inte riktigt om du bara låtsas om som att du inte förstår poängen i mitt inlägg? Poängen var att jag, och många fler, upplever att både killar och tjejer som får en 'svensk' jämställd uppfostran faller ut så olika. Inte alla men många killar tar till sig detta med matlagning utan problem och vissa har det till och med som intresse.

Emedan fler och fler svenska tjejer verkar tycka sånt är tråkigt och sätter sig på tvären. De verkar uppfatta det som att de är balla för att de är så "självständiga" att de inte ens vet hur man kokar snabbmakaroner och skiter i att diska. Wow! Kvinnofrigörelse! Är det någon slags Sex and The City tillvaro man tagit efter, inte bara vad gäller förhållanden?
...tjejer kan!...typ gå på nattklubbar och fika. Förklara gärna.

Vet faktiskt inte någon gång i historien som män dragits till sådant beteende för långvarigt förhållande med en kvinna. Sedan att många inte förväntar sig en Marta Stewart är väl en sak, men jag tror du fattar vad jag vill säga.

Till trådens ämne ska jag lägga till att jag inte håller med om detta med att överge. Det handlar egentligen inte om man är svensk eller inte.
Citera
2015-05-04, 11:51
Medlem
Mooons avatar
Lustigt att många män som skriver här på Fb tar upp just Sex and the City, en mossig amerikansk serie som skildrar några rika amerikanskor vars verklighet är så långt borta från svensk vardag man kan tänka - och så drar ni paralleller med den serien och unga tjejer i Sverige och kvinnofrigörelse, herregud ...

Ja du ... matlagning och killar och tjejer. Har du någon undersökning att luta dig mot när du säger att tjejer struntar i att diska och inte kan koka vatten medan de unga männen tar till sig kunskap om matlagning mycket bättre? Om inte så är det ju bara dina egna iakttagelser du har och då är förklaringen att vi har olika grupper omkring oss. Jag tycker att det är oerhört individuellt vilka som gillar och är bra på att laga mat oavsett om det är tjejer eller killar. De verkar inte lägga någon värdering i det annat än intresse och prioritering av tid.

Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
.... Inte alla men många killar tar till sig detta med matlagning utan problem och vissa har det till och med som intresse.

Emedan fler och fler svenska tjejer verkar tycka sånt är tråkigt och sätter sig på tvären. De verkar uppfatta det som att de är balla för att de är så "självständiga" att de inte ens vet hur man kokar snabbmakaroner och skiter i att diska. Wow! Kvinnofrigörelse! Är det någon slags Sex and The City tillvaro man tagit efter, inte bara vad gäller förhållanden?
...tjejer kan!...typ gå på nattklubbar och fika. Förklara gärna. ...
Citera
2015-05-04, 12:50
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Lustigt att många män som skriver här på Fb tar upp just Sex and the City, en mossig amerikansk serie som skildrar några rika amerikanskor vars verklighet är så långt borta från svensk vardag man kan tänka - och så drar ni paralleller med den serien och unga tjejer i Sverige och kvinnofrigörelse, herregud ...

Ja du ... matlagning och killar och tjejer. Har du någon undersökning att luta dig mot när du säger att tjejer struntar i att diska och inte kan koka vatten medan de unga männen tar till sig kunskap om matlagning mycket bättre? Om inte så är det ju bara dina egna iakttagelser du har och då är förklaringen att vi har olika grupper omkring oss. Jag tycker att det är oerhört individuellt vilka som gillar och är bra på att laga mat oavsett om det är tjejer eller killar. De verkar inte lägga någon värdering i det annat än intresse och prioritering av tid.

Spetsade till saker lite. Det jag skriver har ingen som helst vetenskaplig grund, annat än min egen empiri. Det vill säga vad jag observerat i min omedelbara närhet. Vet faktiskt inte hur det svarar mot eventuella undersökningar i ämnet. Det kan förstås stämma det du skriver att det handlar om vilken krets man befinner sig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in