• 1
  • 2
2014-04-17, 19:13
Medlem
utan.att.stannas avatar
Har aldrig varit med, men mest pga att jag jobbat i Norge. Men ska ev. börja i Sverige snart. Direkt får jag frågot om facket? Varför det känns främande för mig är för att jag är typen som bara litar på mig själv när det hettar till. Men kanske det bara är högmod och övermod?
Är medveten om att alla möjliga jobbiga situationer kan uppstå. F.ö. utbildad och gott om jobb finns det. Rent ideologiskt är jag inte imponerad, men tänker rent praktiskt och egoistiskt nu,

Öppen för all input. gärna varför DU är med i facket.
Senast redigerad av utan.att.stanna 2014-04-17 kl. 19:20.
Citera
2014-04-17, 22:44
Medlem
utan.att.stannas avatar
Kanske ska ligga under arbetsliv?
Citera
2014-04-18, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Har aldrig varit med, men mest pga att jag jobbat i Norge. Men ska ev. börja i Sverige snart. Direkt får jag frågot om facket? Varför det känns främande för mig är för att jag är typen som bara litar på mig själv när det hettar till. Men kanske det bara är högmod och övermod?
Är medveten om att alla möjliga jobbiga situationer kan uppstå. F.ö. utbildad och gott om jobb finns det. Rent ideologiskt är jag inte imponerad, men tänker rent praktiskt och egoistiskt nu,

Öppen för all input. gärna varför DU är med i facket.

A-kassa räcker, om du inte vill åt fackets inkomstförsäkring.
Citera
2014-04-18, 00:57
Medlem
Jag är med i If metall men min tanke är nu att gå ur.
Ser ingen anledning alls att vara med, a-kassa och diverse försäkringar kan man ta brevid själv.

Facket kan vara bra ifrån grunden men iallafall metall har fullständigt spårat ur anser jag. 6-700 kr i månaden EFTER skatt ska dem ha också. Dem bara krånglar till dit för ledningen som ändå får som dem vill i slutändan om dem orkar slåss för det.
Sålänge du vill arbeta och är effektiv så kan facket dra åt helvete.
Citera
2014-04-18, 01:01
Medlem
utan.att.stannas avatar
Men ni har varit med. Varför? Typ som backup vid konflikt med chef/arbetsplats?

A-kassa är alltså försäkring så blir du utan jobb så får du en del av lönen x antal månader efteråt?

Sture; 700 lät väldigt mycket. Men är det inte metall som har hög arbetslöshetspeng?
Citera
2014-04-18, 01:08
Medlem
Citat:
Men ni har varit med. Varför? Typ som backup vid konflikt med chef/arbetsplats?

A-kassa är alltså försäkring så blir du utan jobb så får du en del av lönen x antal månader efteråt?

Sture; 700 lät väldigt mycket. Men är det inte metall som har hög arbetslöshetspeng?

Man kan se det som en slags försäkring ja. Anledningen till att jag en gång i tiden gick med var för att företaget jag jobbar på skulle varsla 24 pers, jag stod som nummer 7 på turordningslistan alltså sist in först ut som facket kör med. Innan varslet lades kom vd:n och bönade för att jag skulle gå med i facket så skulle det bli så mycket enklare för honom att kunna behålla mig.
Jag gick alltså med för att inte bli varslad och redan där tycker jag systemet är fel för de är inte fackets sak att avgöra vilka en chef ska varsla och inte.
Citera
2014-04-18, 01:10
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sture1934
Jag gick alltså med för att inte bli varslad och redan där tycker jag systemet är fel för de är inte fackets sak att avgöra vilka en chef ska varsla och inte.
Håller jag med om.
Citera
2014-04-18, 01:19
Medlem
Sen så finns de ju dem som hävdar att man åker snålskjuts på kollektivavtal osv om man inte är med men man kan ju fråga sig om de är värt dem pengarna varje månad. Nu gäller ju detta metall.
Vet ju ej inom vilket fackförbund du jobbar men te x unionen ligger väl på 150 kr i månaden. Då hamnar ju saken i ett helt annat läge.
Citera
2014-04-18, 03:05
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sture1934
Sen så finns de ju dem som hävdar att man åker snålskjuts på kollektivavtal osv om man inte är med men man kan ju fråga sig om de är värt dem pengarna varje månad. Nu gäller ju detta metall.
Vet ju ej inom vilket fackförbund du jobbar men te x unionen ligger väl på 150 kr i månaden. Då hamnar ju saken i ett helt annat läge.
Ja, jag har inte förstått det där. När facket här avtalar nya saker får ju jag också ta del av det, tex löneförhandlingar.
Citera
2014-04-18, 08:05
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ja, jag har inte förstått det där. När facket här avtalar nya saker får ju jag också ta del av det, tex löneförhandlingar.

Tänk på att om det blir tal om uppsägningar så kommer facket förhandla för sina medlemmar. Är du då inte medlem så är det lättare för arbetsgivaren att hävda att det är du som är på tur. Förvisso behöver han följa LAS men han kan hävda att du saknar vissa kompetenser som är svårare att hävda om man har ett fack som kan förhandla för en.

Har man tidigare inte haft problem med en arbetsgivare kan jag förstå att man frågar sig varför man skall vara med. Den dagen du behöver facket känns det väldigt bra att få deras stöd.
Citera
2014-04-18, 09:47
Medlem
Jinxedds avatar
Har inga som helst problem med min arbetsgivare så facket är jag inte med i.
Har bara Unionens A-kassa, betalar inte 95kr per månad eller något sådant, under 100-lappen ivf.
Citera
2014-04-18, 10:37
Medlem
Så länge du har koll på att företaget du arbetar för gör rätt för sig gällande lagstiftning, försäkringar, pension och avtal är fackets roll liten. Du får dock räkna med att alltid i alla sammanhang föra din egen talan och om nödvändigt driva dina frågor på egen hand utan juridiskt stöd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in