• 1
  • 2
2014-04-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Tänk på att om det blir tal om uppsägningar så kommer facket förhandla för sina medlemmar. Är du då inte medlem så är det lättare för arbetsgivaren att hävda att det är du som är på tur. Förvisso behöver han följa LAS men han kan hävda att du saknar vissa kompetenser som är svårare att hävda om man har ett fack som kan förhandla för en.

Har man tidigare inte haft problem med en arbetsgivare kan jag förstå att man frågar sig varför man skall vara med. Den dagen du behöver facket känns det väldigt bra att få deras stöd.

Tänk på och tänk på. Frågar du mig så är facket lite som att överförsäkra sig. Är det verkligen värt 10 000 på ett år? Har man inga problem med sin arbetsgivare så är det absolut inte värt pengarna, har man problem. Byt jobb!
Citera
2014-04-18, 22:53
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Tänk på att om det blir tal om uppsägningar så kommer facket förhandla för sina medlemmar. Är du då inte medlem så är det lättare för arbetsgivaren att hävda att det är du som är på tur. Förvisso behöver han följa LAS men han kan hävda att du saknar vissa kompetenser som är svårare att hävda om man har ett fack som kan förhandla för en.

Har man tidigare inte haft problem med en arbetsgivare kan jag förstå att man frågar sig varför man skall vara med. Den dagen du behöver facket känns det väldigt bra att få deras stöd.
Ær dock næst-høgst utbildad på min arbetsplats. Kænner mig vældigt sæker. Men i værsta scenario får man væl skaffa sig ett annnat jobb om allt går åt skogen. Inget mer med det, før min del iallafall.
Citera
2014-04-19, 00:22
Medlem
svampgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Hur
Så länge du har koll på att företaget du arbetar för gör rätt för sig gällande lagstiftning, försäkringar, pension och avtal är fackets roll liten. Du får dock räkna med att alltid i alla sammanhang föra din egen talan och om nödvändigt driva dina frågor på egen hand utan juridiskt stöd.

Hade jag låtit facket föra min talan hade jag känt mig som en riktig gnällkärring och förmodligen hamnat i en sämre situation än vad jag skulle kunna förhandla fram själv. Nu har jag varken behov av fack eller a-kassa iofs.
Citera
2014-04-19, 01:43
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel
Hade jag låtit facket föra min talan hade jag känt mig som en riktig gnällkärring och förmodligen hamnat i en sämre situation än vad jag skulle kunna förhandla fram själv. Nu har jag varken behov av fack eller a-kassa iofs.
Så om man inte ær med i facket, så ska man løneførhandla sjælv, æven om arbetsplatsen ær fackansluten?
Citera
2014-04-19, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Så om man inte ær med i facket, så ska man løneførhandla sjælv, æven om arbetsplatsen ær fackansluten?

Du kan alltid löneförhandla själv. Sedan om din AG ger dig mer är en annan fråga....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in