Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-16, 10:01
  #1
Medlem
Jag brukar bli arg när någon lägger sig i sättet jag lever och min vardag, att en vänstervriden feminist sitter och pratar om hur andra ska bete sig istället för att fokusera på sitt eget liv är väl det största problemet. Det är så dom arbetar, fokusera på att säga åt alla andra att ta ut pappaledighet, säga åt staten att kvotera, utbilda sig i värdelösa genusutbildningar och dela bilder på Pussy Riot på Facebook. Visst kan man göra så, men inte fan kommer man till någon maktfylld position att man faktiskt kan göra något åt det.

Jag är för jämställdhet, jag tycker att det är barockt att mannen tjänar mer än kvinnan om dom har SAMMA möjligheter/erfarenhet till att sköta arbetet lika bra. Men jag är inte för en påtvingad feministisk lösning där man går in i företagsledningar, regeringen osv. och tvingar in en viss del kvinnor. Jag kommer ta pappaledighet om min framtida fru/mor till mina barn kommer vilja jobba efter att ha tagit hand om en gråtande unge i fyra-fem månader.

Man lyfter så många individuella beslut till statistiken inom feminismen/genusskilnaderna. Saker som inte regering/Gudrun Schyman har något att göra med. Jag tror till och med att en del kvinnor skulle vilja backa ur att vara med så snittet skulle gå ner, men det är en annan femma. Det är sorgligt att en kvinna i snitt drar in tre och en halv mille mindre än mannen. Men tänker jag tycka att det är sorgligt att en kvinna ska bära mitt barn? Absolut inte.

Om man tar nästa punkt som är dom kvinnodominerade yrkena så ser man att löneklyftan kan lösas ganska snabbt, genom att tvinga män att jobba mer inom kvinnodominerade yrken. Typ vård och omsorg, förskola, grundskola osv. men vänta? Ska vi helt plötsligt börja tvinga folk till att jobba inom områden där dom inte har intresse att jobba? Har vi rest till -50 talet och Sovjet?

Ingen är tvingad att göra något här i livet, ingen är tvingad att skaffa barn tidigt och inte utbilda sig akademiskt. Ingen är tvingad att arbeta inom vissa områden. Jag säger inte sluta kämpa för vad som är rätt, för det är ganska sjukt att banktjänstemän tjänar 26% mer än banktjänstekvinnor. Men försök inte att pomperipossaskriva en jävla debattartikel om hur jag ska leva mitt liv Lina Thomsgård.

Berätta nu varför jag har fel.
Citera
2014-04-16, 10:14
  #2
Medlem
Sverige är ett underbart vackert land. Synd bara att det skall bo en massa svenskar där....
Citera
2014-04-16, 13:23
  #3
Medlem
Jag tycker att feminismen skulle arbeta för att ge kvinnor samma rätt- och friheter som män i juridisk mening. Alla ska vara obehindrade att söka utbildningar eller ta jobb oberoende av kön. Alla ska vara lika mycket värda. Så långt är jag med.
Men när man (som ofta idag) aktivt blandar sig in i folks vardag, om vad folk ska tycka och tänka och bekämpar normer eller roller, då har man gått för långt. Som när man inte låter pojkar leka med bilar på dagis, m.m.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback