2014-04-15, 19:09
Medlem
Craves avatar
Har sökt o tittat runt på FB men inte hittat någon med samma problem. Finns här en tråd om det så hänvisa gärna till den.

Till problemet: Jag har ett AMD Radeon HD6850-kort i min stationära PC. För någon vecka sedan fick jag problem med videospelaren jag använder (mediaplayer classic). Jag har speglat min datorskärm med TVn och således visas bilden på båda skärmarna samtidigt. Huxflux så när jag slår på en film är bilden svart-lila på datorn men den visas på rätt sätt på TVn. Jag bytte då istället o testade med VLC, där visas bilden på båda skärmarna?!
Sedan är det även så att när jag högerklickar på AMD Catalyst Control center-ikonen nere i högra hörnet så står det att det finns 6 olika skärmar. Varav 5 av dem är "utökade skrivbord" och 1 har de "rätta alternativen" för diverse grafikinställningar. Hur får jag bort de 5 utökade skärmarna? Jag får för mig att de båda "problemen" hör ihop och jag stör mig på dem. Vill gärna kolla film etc med mediaplayer classic och jag slipper gärna se 5 utökade skärmar vid control center. Har testat ett gäng olika saker men inget har löst problemet. Så om någon vet vad f-n det handlar om så tar jag gärna emot informationen.
2014-04-16, 10:35
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crave
Har sökt o tittat runt på FB men inte hittat någon med samma problem. Finns här en tråd om det så hänvisa gärna till den... ... ...
Gäller det blåa felet vid uppspelning av fler än en st film?
Vilka filtyper åstadkommer detta fel?

Vilka Codecs använder du?

Hur många skärmar har du i Enhetshanteraren?
Ev ta bort alla skärmenheter och starta om.
Därefter, om detta inte hjälper, avinstallera grafikkortsdrivers, starta om och installera grafikdrivers igen.
2014-04-16, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crave
Har sökt o tittat runt på FB men inte hittat någon med samma problem. Finns här en tråd om det så hänvisa gärna till den.

Till problemet: Jag har ett AMD Radeon HD6850-kort i min stationära PC. För någon vecka sedan fick jag problem med videospelaren jag använder (mediaplayer classic). Jag har speglat min datorskärm med TVn och således visas bilden på båda skärmarna samtidigt. Huxflux så när jag slår på en film är bilden svart-lila på datorn men den visas på rätt sätt på TVn. Jag bytte då istället o testade med VLC, där visas bilden på båda skärmarna?!....

Utökat skrivbord dsv spanning av skrivbordet till att omfatta bägge skärmarna konkurrerar ibland med inställningar för kloning, Vilket gör att det kan se konstigt ut,
Ddu bör kunna hitta ngn inställning som sätter tillbaks till system default med avseende på grafiken.

Sen har jag sett att i synnerhet VLC är mycket smidigt att kunna använda i komplicerade skärm upplägg medans Media Player är sämre på det.

För att kloning och/elr utökat skrivbord ska se bra ut bör skärmarna vara likadana, om de är olika tex upplösning o färgdjup mm, så kan det ibland se knasigt ut, man kan ställa in var skärm för sej men det är mycket pill o trix att få till det, Bla har jag råkat ut för att av två skärmar, den ena var betydligt gulare o varmare i tonen än den andr fastän de var köpta vid samma tillfälle o likadana, det blev en del trixande innan jag fick det acceptabelt.

I grafik drivarna kanman också ställa in multipla skrivbord vilket gör det ännu lite mer komplicerat.

Det enklaste tipset jag kan ge är att byta plats på kablarna till din skärm o TV och hoppas att det rättar till sej - det ska finnas i manualen på grafik kortet vilken port som som är första enheten.

Att ominstallera grafik drivrutinen hjälper inte alltid för såna här problem pga att skärm profielr mm lagras dolt och inte alltid lätt att återställa te default
2014-04-20, 23:01
Moderator
Protons avatar
Vidare diskussioner tas i tråden (FB) Officiella tråden dator till TV - TV till dator / hemutrustning

Tråd låst/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in