2002-11-01, 20:56
Medlem
Jag har problem med min TV-out-funktion. När jag kör via min S-Video-sladd blir bilden på TV:n svartvit. Någon som vet var felet kan ligga?

Jag kör WinXP och med GeForce2-grafikkkort och jag har kört via två olika TV-apparater och fått samma fel.
Citera
2002-11-01, 22:26
Medlem
Det brukar bli svartvit bild om man inte ställer in TV:n på s-videokanalen.
Har du kollat att din TV verkligen klarar s-video ?
Citera
2002-11-02, 00:46
Medlem
Raazs avatar
Jag har läst massor med trådar om detta i flera olika forum här på flashback... så nåt borde du hitta med sök-funktionen...

[color=red]*tråd låst*[/color]
Citera
2003-08-15, 11:08
Medlem
*** Den Officiella tråden dator till TV - TV till dator / kringutrustning ***

Hej

Jag använder ett grafikkort med S-video och har kopplat den med en multimedia kabel till en TV som har Scart.

Min bild blir dålig och svart-vit.

Tips nån som vet?

Har ni några frågor besvarar jag dem gärna.
Citera
2003-08-15, 11:28
Medlem
Pi-gustavs avatar
Din TV klarar inte av S-Video signaler i Scart kontakten. Byt till RCA kabel så fungerar det. Har du inget RCA uttag på grafikkortet så måste du ha S-Video/RCA adapter. Det brukar följa med sådan adapter när man köper grafikkort, du kanske har en så sådan liggande där hemma. 8O
Citera
2003-08-16, 11:38
Medlem
Ja och nej

Jag är tacksam för svaret. I vissa fall är det en korrekt åtgärd.

Här kommer några andra åsikter:

Sometimes TV-sets have a SCART connector instead of a S-Video input. In this case you can use S-Video->SCART adapters. If the SCART doesn't have S-Video soldered out, such adapters will provide a black-and-white image because the brightness (Y) S-Video signal proceeds to the same pin of the SCART connector as the composite signal, and the color signal (U, V) gets lost.

Nja läser ni på forumen på diverse sajter så som sweclockers så förstår ni att TV Out inte alls funkar bra på Radeon 9X00. Massor av folk som har problem med dem.

Det är inget fel alls på TV ut på Radeon korten bara krångligt att ansluta dom till en TV som saknar SVHS.

Inga problem för mig med mitt ATI.
Kör S-VIDEO > RCA > Scart.

Testa att köra via en video. Brukar hjälpa ibland. Kolla så att ni inte råkat ställa in ntsc eller nått liknande i inställningarna.

Kvaliten på bilden med denna lösning
s-video kabel> RCA omkopplare>TV är lite blurrigare än min gamla Nvidia med s-video ut med komposite signal (tror jag). Jag märkte stor skillnad på kvalite om man leker runt lite med inställningarna. Bäst färger får man med NTSC och inte PAL.

Kanske skulle det bli bättre med en s-video-RCA kabel. Den fanns också på Biltema och såg bättre ut i alla fall (omkopplaren kostade 29:- på Biltema)

Har man ingen RCA ingång på TV:n så har man oftast Scart. Och på en Scart omkopplaren finns RCA ingång. Jag testade detta och märkte ingen kvalite skillnad.

wunderbaum: pröva rycka ut antennsladden det kan hjälpa. (bildkvaliten)

Om din tv inte klarar s-video så hjälper det inte med en s-video till scart adapter.

Jag hade samma problem, med mitt gammla grafikkort kunnde man välja "force composite" men inte med mitt nya.

-------------
>>>>

MEN, det visade sig att allt jag behövde göra var att ställa om en inställning på min TV från VHS till SVHS eller liknande. Sedan var jag tvungen att ändra 'overlay' egenskaperna till 'visa på båda' i ATI kontrollpanelen (grafikkortet).

ops:
Citera
2003-08-16, 14:10
Medlem
Pi-gustavs avatar
Någon som har provat den här lösningen på problemet med s/v bild ?http://www.s-video-to-scart.com/
Citera
2003-08-18, 12:41
Medlem
skippers avatar
Jag har hört nått om en kondensator som skall sättas mellan två av benen på s-video kontakten.

Har inte läst in mig på det något mer dock.
Citera
2003-08-20, 06:11
Medlem
Re: Snälla hjälp - s-video - scart mot TV = svart-vitt?

Citat:
Ursprungligen postat av fsck/usr
Hej

Jag använder ett grafikkort med S-video och har kopplat den med en multimedia kabel till en TV som har Scart.

Min bild blir dålig och svart-vit.

Tips nån som vet?

Har ni några frågor besvarar jag dem gärna.

Välj "Komposit ut" istället för "S-video ut" i val av enhet så fungerar det.
Citera
2003-08-28, 19:49
Medlem
Tv-out

Mitt grafikkort har en niopolig tv-utgång. Tyvär har jag lyckats slarva bort adaptern som konverterar porten till en S-VHS port. Vart kan man köpa en ny sådan adapter?
Citera
2003-08-28, 20:22
Medlem
chaos77s avatar
kolla första bästa audio/tv/video butik..
Citera
2003-08-28, 20:53
Medlem
Ja. jag får väll hoppas att dom har en sådan. Hoppas att det inte är någon j**la special från Nvidia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in