Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-14, 23:33
  #1
Medlem
Hej
Jag har hört någonstans att en tjänsteman inte får utföra en arbetares arbetsuppgifter, stämmer detta?Isåfall, vilken lag eller paragraf i något kollektivavtal reglerar detta?

Ponera att en tjänsteman på ett byggföretag går ut på bygget och sätter kantsten, lägger rör, gjuter en grund eller på något sätt utför ett arbete som är en arbetares.

Har det någon betydelse om det finns med i tjänstemannens tjänstebeskrivning?

Tacksam för bra svar!
MVH
Citera
2014-04-15, 01:23
  #2
Medlem
Daineas avatar
Det låter underligt. Väldigt underligt.
Citera
2014-04-15, 01:30
  #3
Medlem
j0k3r1s avatar
Hej!

Är inte speciellt insatt, men jag var iallafall' snäll och gjorde lite research åt dig.
Var god läs källhänvisning för mer information.

Citat:
Arbetsskyldigheten omfattar alla arbetsuppgifter som utförs för arbetsgivarens räkning, vilket innebär att arbetsgivaren inte utan arbetstagarens samtycke kan överföra sina skyldigheter enligt anställningsavtalet till annan arbetsgivare. Vidare gäller arbetsskyldigheten inom arbetsgivarens naturliga verksamhetsområde, vilket innebär inom kollektivavtalets tillämpningsområde. Det innebär med andra ord att en tjänsteman normalt inte är skyldig att utföra arbete som faller inom arbetares kollektivavtal och tvärtom.

https://lagen.nu/begrepp/Arbetsskyldighet
Citera
2014-04-16, 20:39
  #4
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Handlar väl lite om försäkringar också kan jag tänka.
Citera
2014-04-18, 08:02
  #5
Medlem
I dagens arbetsklimat brukar det ju se tvärtom ut, att arbetare får göra mer och mer av tjänstemännens uppgifter. Är det någon som känner igen sig?
Citera
2014-04-18, 10:01
  #6
Medlem
Numera har beteckningen arbetare eller tjänstemän till 98% att göra med vilket kollektivavtal som skall gälla och därmed hur låga löner arbetsgivaren kommer undan med.
Jag har kallats tjänsteman och samtidigt arbetat 100% med lagerarbete.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback