Citat:
Ursprungligen postat av
Jaeger-Underberg
Det verkar vara ngra i den hr trden som inte riktigt begripit det hr med offentlig plats, och rtten att portfrbjuda mnniskor frn till exempel ett kpcentrum.
Vad som r "offentlig plats" bestms av ordningslagen. Offentliga platser r gator, torg, parker etc - ytor som samhllet upplter till medborgarna.
Ett kpcentrum r INTE en offentlig plats i lagens mening (med undantag av de stora gatorna i stra Nordstaden i Gteborg som faktiskt juridiskt sett r riktiga gator ven om dom ser ut som en shoppinggalleria). Ett kpcentrum r en anlggning dr garen fritt bestmmer vem som fr vara dr. Dom flesta butiker och butikskedjor har listor p notoriska snattare som r avstngda, och om dom dyker upp s blir dom avvisade frn etablissemanget, helt lagligt.
Det finns dock ett undantag, som vl lett till en del frvirring. Man fr inte gra ett diskriminerande urval nr man portar mnniskor. Man fr inte generellt frbjuda zigenare att beska en butik, eller negrer att g p ett disco.
Ngra det r jag.
Om det blir en tgrd ifrn sg ordningsvakterna vilket lagstd har dom d att avvisa, avlgsna, omhnderta eller tom gripa person som har "brutit" mot portningen? Menar du att den som bryter mot portningen i s fall kan gra sig skyldig till olaga intrng?
Liten detalj till var att han hade blivit portad i hela Birsta, r det d fastighetsgaren som bestmt det eller samtliga butiker och hur gr meddelandet till, skriftligt eller muntligt ifrn vem?
Edit: Hittade fljande
Hgsta Domstolen har i en dom frn 1995 (NJA 1995 s 84) slagit fast att man inte kan beg olaga intrng i en affr under ppentiderna. Det innebr att trots att butiksgaren har rtt att bestmma vem som har rtt att befinna sig i butiken s finns inga sanktioner att ta till gentemot den som vertrder ett sdant frbud.
Av 2 Kap 15 FAP 579-2, Rikspolisstyrelsens freskrifter och allmnna rd till Lagen om bevakningsfretag (1974:191), str framgr att bevakningsfretag endast fr utfra uppdrag som innefattar ordningshllning p allmnna platser genom att allmnheten avvisas om uppdraget utfrs av ordningsvakter.
S jag tror inte grningsmannen kan vara portad ifrn kpcentrumet mer n tomma ord. Dremot s kanske butiker vgrar expediera honom men det r en annan sak.
andra sidan s kommer nog han inte ka dit ngot mera skulle jag tro.