Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-14, 08:39
  #1
Medlem
Hade tänkt börja med kaliumtillskott som är i kapselform. Problemet är bara det att jag inte lyckas svälja kapseln! Provat med vatten, juice och nyponsoppa, men lyckas inte få ner kapseln.
Min fråga till er är ifall det är okej att öppna kapseln och blanda innehållet med vatten eller juice, eller möjligen i en smoothie? Eller förstör magsyran innehållet utan kapseln?
Citera
2014-04-14, 08:45
  #2
Medlem
PaulPaljetts avatar
Om det är en vanlig gelatinkapsel (dvs den "smälter" ganska omgående om den blir blöt) så är det lugnt att göra som du säger.
Citera
2014-04-14, 08:47
  #3
Avstängd
Kapseln består oftast av någon form av gelatin. Ibland finns det små kulor i. Kapseln förändrar absorbationshastigheten. Magsyran kommer smälta allt hursomhelst. Borde inte ha någon betydelse i praktiken.
Citera
2014-04-14, 08:54
  #4
Medlem
Ronilles avatar
Så gör jag. Lägger det i en Smoothie eller proteinpulver. Har gjort så i flera år och det fungerar.
Citera
2014-04-14, 16:36
  #5
Medlem
Jag gör så med en del kapslar eftersom jag inte äter gelatin och mina järnvärden påverkas inte av det, kanske beror på var i magen upptaget sker, men med järn gör det ingen skillnad.
Citera
2014-04-14, 16:55
  #6
Medlem
Kan dock vara bra att vara medveten om att vissa piller är designade för att tas upp en viss tid efter intag, och kapseln ser till att detta sker. Så undersök vad det är för piller du har!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback