Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-13, 23:15
  #1
Medlem
Tjena! Jag står nu inför ett val som måste göras innan 15 april. Jag vill gärna plugga någon typ av civilingenjör på Chalmers och jag har tillräckligt bra betyg för det mesta. Räknat ut att jag kommer ligga runt 19.3 i snitt med meritpoäng.
Jag är 95a och har då min egen kvot så jag antar att det lär bli en aning lättare. Anyway, jag känner mig inte riktigt "klar" i hemstaden och vill gärna plugga här ett år för att sedan byta till Chalmers. Jag vet dock inte hur det fungerar när man ska byta skola när man redan påbörjat en utbildning. Ska man välja Civilingenjörsutbildningen i min lokala högskola eller ska man välja högskoleingenjörsutbildningen? Hur konkurrerar man med andra om man byter? Jag antar att det inte längre går på gymnasiebetygen.
Tack på förhand!
Citera
2014-04-13, 23:17
  #2
Medlem
Programmen, vilka kurser man läser och i vilken ordning, kan självklart skilja från skola till skola. Har du tänkt börja ett program i din ort för att sedan byta till chalmers så bör du hitta någon form av kursplan och tala med en studievägledare för att se vad som gäller.
Citera
2014-04-13, 23:35
  #3
Medlem
zaimans avatar
Byter du universitet så söker du med dina gymnasiebetyg som vanligt och får sedan kanske tillgodoräkna dig ett par kurser, men har du läst ett år brukar man inte få börja tvåan direkt på en annan skola ty skolorna oftast inte läser kurserna på samma sätt
Citera
2014-04-13, 23:36
  #4
Medlem
Såhär ser kursplanen ut för högskolan där jag tänkte påbörja mitt plugg i ett år:
http://puu.sh/87xMm.png

Detta är kursplan för Chalmers: http://puu.sh/87xS0.png

Det är rätt likt. Om jag tar första året på högskolan i min stad lär ju jag få några extra kurser som jag slipper göra i 2an på Chalmers? Kan ju istället för dem plugga upp de jag missar i 1an. Någon som har erfarenhet av detta? Vem kan jag kontakta? Har 2 dagar på mig att välja. Bör jag kontakta studievägledare på båda skolorna?
__________________
Senast redigerad av Kazneo 2014-04-13 kl. 23:39.
Citera
2014-04-14, 12:14
  #5
Medlem
Behöver verkligen hjälp med detta! Någon som vet något?
Citera
2014-04-14, 12:39
  #6
Medlem
Om det bara är ett fåtal kurser som saknas, kan du inte läsa dem som enstaka kurser vid sidan av? Så att du får med samtliga kurser i årskurs ett på CTH. *Tror* det hade underlättat.

Sen gäller det att CTH tycker att kurserna är likvärdiga. Tror det bästa är om du ringer dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback