Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-13, 18:42
  #1
Medlem
Hejsan tänkte köpa en ny original fjäder till mitt luftgevär. För att den gamla är slö men skulle det gå att trycka in 2 fjädrar i geväret ? alltså den gamla och den nya ? för att få det kraftigare en orginal
,, geväret är diana mod 25 om det har någon betydelse
Citera
2014-04-13, 19:02
  #2
Medlem
Nej, men köp en "trimfjäder"
Citera
2014-04-13, 19:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakeuser
Nej, men köp en "trimfjäder"

Det är just det... hitttar inget till diana mod 25,, Har du någon ide/ någon liknande som är kraftigare en orginalfjärden som kan passa?
Citera
2014-04-13, 19:44
  #4
Medlem
Eller kan man tex ta den nya fjärden och. Kanske kapa av ungefär 7, centimeter av den gamla fjärden och trycka in en ny och en fjärdedel av en annan
Citera
2014-04-13, 20:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokadebara
Eller kan man tex ta den nya fjärden och. Kanske kapa av ungefär 7, centimeter av den gamla fjärden och trycka in en ny och en fjärdedel av en annan


Nej.
Citera
2014-04-13, 21:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakeuser
Nej.

okej jag ger upp min ide med att ha 2 olika fjädrar. aja Tack för ett bra svar
Citera
2014-04-13, 21:40
  #7
Medlem
flipflaps avatar
Spara till en pcp istället, du ångrar dig inte.

http://luftvapen.e-butiken.se/luftgevar/fx-airguns
Citera
2014-04-17, 22:59
  #8
Medlem
magnificos avatar
Köp ett Hatsan luftgevär och stoppa in deras Vortex gasfjäder i bössan. Skall vara väldigt lätt att montera denna gasfjäder och den ger även mycket bättre effekt än de gamla fjädrarna.

Kolla här vilka gasfjädrar som finns: http://www.fritidochprylar.se/katego...a-spannfjadrar
Citera
2014-04-18, 19:32
  #9
Medlem
BuprenOrvars avatar
Alltså det finns ju trimfjädrar att köpa som är "universal" så att säga, med olika mått. Det är ju längden som måste stämma på ett ungefär, och köper du då en fjäder med grövre gods så bör den ju vara styvare.
Det finns många som trimmar allt från billiga Jula gevär till dyra HW, så visst går det utan att hitta en fjäder som är tillverkad för just ens egna gevärsmodell.

Men sådana frågor lämpar sig bäst här: http://www.luftvapen.info/ eller här: http://airgun.se/air/index.php

Det förstnämda forum kan vara lite fisförnämt, dom diskuterar inte gärna trim med nykomlingar men man brukar få tips via pm om man bara är lite aktiv.
Citera
2014-04-20, 23:38
  #10
Medlem
Har fungerat på ett hatsan striker s 5.5 eller 6.35. Jag har tänkt att trimma det men vad blir best en lisens pliktig trim fjäder eller en, gas fjäder, trimfjädern, ska skuta i 4.5 300m/s (1000fps), men vad skjuter en gasfjäder i ?. Står inget om hur kraftigt gasfjädern skjuter i , står bara ett den ger bättre precision och kraft. Men skulle vilja veta hur kraftigt gasfjädern skjuter i, om den vanliga trimfjädern skjuter kraftigare så tar jag ju den, Hur kan man ta reda på detta
Citera
2014-04-24, 00:33
  #11
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokadebara
Har fungerat på ett hatsan striker s 5.5 eller 6.35. Jag har tänkt att trimma det men vad blir best en lisens pliktig trim fjäder eller en, gas fjäder, trimfjädern, ska skuta i 4.5 300m/s (1000fps), men vad skjuter en gasfjäder i ?. Står inget om hur kraftigt gasfjädern skjuter i , står bara ett den ger bättre precision och kraft. Men skulle vilja veta hur kraftigt gasfjädern skjuter i, om den vanliga trimfjädern skjuter kraftigare så tar jag ju den, Hur kan man ta reda på detta
Chronograf.. runt 1000kr.
och sedan prova sig fram..
Ja,jag vet! Skit jobbigt,lite kostsamt och lite jobbigt,men..

Att bössan trycker ur sig kulorna fort är kanske lite kul,men ännu roligare är det när man alltid träffar där man siktar.. (inte alltid kraft och precision går hand i hand om man säger så..)
Citera
2014-04-24, 11:50
  #12
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokadebara
Har fungerat på ett hatsan striker s 5.5 eller 6.35. Jag har tänkt att trimma det men vad blir best en lisens pliktig trim fjäder eller en, gas fjäder, trimfjädern, ska skuta i 4.5 300m/s (1000fps), men vad skjuter en gasfjäder i ?. Står inget om hur kraftigt gasfjädern skjuter i , står bara ett den ger bättre precision och kraft. Men skulle vilja veta hur kraftigt gasfjädern skjuter i, om den vanliga trimfjädern skjuter kraftigare så tar jag ju den, Hur kan man ta reda på detta

Såvida det ej står något annat angivet i annonsen/infon för gasfjädern så bör den vara av strypt variant, dvs max 10J.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback