Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-13, 13:26
  #1
Medlem
Hej jag undrar om denna utbildningen Högskoletekniker i energi- och processteknik 120 hp.

Någon som gått den eller känner någon som läst klart denna utbildningen? jag är verkligen i ett stress läge mellan att välja utbildning och skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få!

Mitt mål är att jobba som drifttekniker vilket jag gjort tidigare men har alltid behövt ha utbildning till att få en fast position. Är denna Högskoletekniker i energi- och processteknik likvärdig som en drifttekniker utbildning ? lätt att få jobb? hur ser det ut helt enkelt ?

har en teknisk bakgrund och erfarenhet från yrket.
Citera
2014-04-13, 17:47
  #2
Medlem
NiV3Rts avatar
Har du erfarenhet från liknande grejer är det kanske ingen idé att läsa en två-årig utbildning utan bättre att läsa fristående kurser. Gå noggrannt igenom de kurser som finns i utbildningen och bilda dig en uppfattning.

Du har övningstentor för kurserna här att kolla igenom: http://www.hb.se/Student/Gor-det-sjalv/Ovningstentor/
Citera
2015-05-04, 21:47
  #3
Medlem
glad över att jag inte valde denna utbildningen, Ringhals anställer inte längre.
Citera
2015-05-04, 22:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulken2010
glad över att jag inte valde denna utbildningen, Ringhals anställer inte längre.
Ringhals är ju knappast den enda arbetsgivaren på listan, varenda litet kommunalt reningsverk behöver ju folk som sköter om och driftar grejerna, för att inte tala om industrin (Väröbruk, Stenungsund, oljehamnarna, Preemraff i Lysekil bara för att ta några på västkusten). Men det är klart att det inte låter lika fräckt att vara VA-tekniker i Laxå som reaktoroperatör på Ringhals...

Operatörstjänsterna är dessutom grymt eftertraktade på Ringhals, jag har för mig det var 20-25 sökande per plats i höstas så inte ens med högskoleutbildning och erfarenhet är det någon garanti för att man får jobb där.

För övrigt kan jag inte låta bli att småle åt alla dom verkar tro att man kan stänga av ett kärnkraftverk som man stänger av en bil; vrid om nyckeln, släck ljuset och gå hem. Riktigt så fungerar det inte, trots att det är över tio år sedan Barsebäck lades ner går det fortfarande folk där som sköter om sakerna. Samma sak med Ringhals, man kommer att behöva mycket folk i många år till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback