• 1
  • 2
2014-04-13, 08:15
Medlem
HinGambleGoths avatar
Svenskan beskrivs ofta som ett "diftongfritt" språk, frånsett dialekter som skånska och östgötska, men stämmer det?

jag tolkar svenskans många brytningar som diftonger:

i mlk är väl ändå en diftong?

Jag likaså

Liksom vokaliserade g'n

säger /säjer/

älg /älj/

Dessutom så uttalas ofta långa främre vokaler med "glidljud", som.

tid låter mera som /tijd/

ut låter som /ʉwt/

vy låter som /vyj/

e får också ett glidljud framför sig, ibland, framförallt i Mälardalen, så att Emil nästan uttalas som Jemil av vissa.
Citera
2014-04-13, 11:54
Medlem
Doomers avatar
En diftong är väl ett glidljud som har uppkommit från ett rent vokalljud, så konstonanter ingår inte i diftonger. Dock skulle jag villa säga att en del ord innehållande j åtminstone låter som diftonger, exempelvis "blöja"
Citera
2014-04-13, 12:30
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HinGambleGoth
Svenskan beskrivs ofta som ett "diftongfritt" språk, frånsett dialekter som skånska och östgötska, men stämmer det?

Äldre jämtländska:

Fara = "faura"

Viss stockholmska:

Där = "Daer"
Citera
2014-04-13, 14:48
Medlem
johnlund213s avatar
Citat:

Jag likaså

Liksom vokaliserade g'n

säger /säjer/

älg /älj/

ut låter som /ʉwt/

vy låter som /vyj/

e får också ett glidljud framför sig, ibland, framförallt i Mälardalen, så att Emil nästan uttalas som Jemil av vissa.

Kanske den formen som man får dras med i median. Sydsvenska dialekter är propp fulla med diftonger och jag är ganska säker på att norrländska dialekter har en hel del diftonger..

Det är väl bara fjollträsket och runt om kring där man vill låta lite finare i kanten och uttala allt på ett annolunda vis?
Citera
2014-04-13, 14:54
Medlem
Citat:

Jag

Nordamerikanerna uttalar väl yaw liknande, och det räknas inte heller som någon diftong. "yes" finns beskrivet på wikipedia, och är väl samma fenomen.
Citera
2014-04-13, 15:00
Medlem
Citat:

Jag likaså

Liksom vokaliserade g'n

säger /säjer/

älg /älj/

ut låter som /ʉwt/

vy låter som /vyj/

Uh, inget av det du ger som exempel är väl diftonger? Jag kommer inte på en enda som finns i rikssvenska men Wikipedia ger exemplet Augusti vilket dock är sant.

Rätta mig om jag har fel, men om du blandar in en konsonant är det inte en diftong. En diftong är kort sagt två vokaler som tillsammans uttalas som en tredje. Till exempel latinets vitae, uttal typ "vitaj".
Citera
2014-04-13, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
Uh, inget av det du ger som exempel är väl diftonger? Jag kommer inte på en enda som finns i rikssvenska men Wikipedia ger exemplet Augusti vilket dock är sant.

Rätta mig om jag har fel, men om du blandar in en konsonant är det inte en diftong. En diftong är kort sagt två vokaler som tillsammans uttalas som en tredje. Till exempel latinets vitae, uttal typ "vitaj".

Hur ett ord stavas har väl ingen inverkan på om det är en diftong eller inte. En diftong uttalas inte heller som én vokal, utan den startar i en vokal och slutar i en annan. Det viktiga är tydligen att diftongen är central i stavelsen, vilket är anledningen till att "yaw" och "yes" i engelska inte innehåller diftonger.
Citera
2014-04-13, 17:32
Medlem
HinGambleGoths avatar
Ok, så inledande j plus vokal räknas inte som diftong.

Men tycker fortfarande att jag hör vissa uttala svenskans långa,främst främre vokaler med tydliga glidljud, ligger det något i det? Liksom hur e ofta blir "brutet" i Sveamål.

borde inte säg "säj", och mig "mej" ändå räknas som diftonger?
Citera
2014-04-13, 18:20
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Men tycker fortfarande att jag hör vissa uttala svenskans långa,främst främre vokaler med tydliga glidljud, ligger det något i det? Liksom hur e ofta blir "brutet" i Sveamål.
Visst? I princip är väl inga långa vokaler i svenska (eller något språk) rena sinustoner där det är omöjligt att höra förändringar över tid eller färgning av andra vokalljud.
Citat:
borde inte säg "säj", och mig "mej" ändå räknas som diftonger?
Jo, rimligtvis?
Citera
2014-04-13, 18:35
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Han menar nog att vi inte har några "erkända" diftonger som latinet, tyskan etc har.
Citera
2014-04-13, 18:40
Medlem
HinGambleGoths avatar
öi som i höjd, nöjd

ei som i säg hej till mig.

ai som i aj jag vart biten av en haj
Citera
2014-04-16, 17:44
Medlem
johnlund213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Han menar nog att vi inte har några "erkända" diftonger som latinet, tyskan etc har.

Raus ligger i Helsingborg...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in