2014-04-16, 23:03
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
Uh, inget av det du ger som exempel är väl diftonger? Jag kommer inte på en enda som finns i rikssvenska men Wikipedia ger exemplet Augusti vilket dock är sant.

Rätta mig om jag har fel, men om du blandar in en konsonant är det inte en diftong. En diftong är kort sagt två vokaler som tillsammans uttalas som en tredje. Till exempel latinets vitae, uttal typ "vitaj".

Fast augusti uttalas ju ågusti, utan diftong, som August Strindberg uttalas Ågust Strindberg.

Lite skämtsamt ovan, men jag säger faktiskt ågusti (och Ågust, åtminstone om det gäller Strindberg). Jag håller dock inte med om din definition av diftong helt och hållet. Skånskan är ju full av dem, t ex ett så enkelt ord som "du". Det uttalas ungefär som deu, trots att det bara innehåller en vokal i skriven form. Vitae kan kan uttalas antingen vite eller vitaj, Caesar kan uttalas antingen Kajsar eller Sesar.

Det jag tänker på när jag tänker diftong är en enstaka vokal som på vissa språk/dialekter blir till två vokalljud när den uttalas. Det kan vara helt åt skogen fel, och jag har inte slagit upp någon definition.

Sen har vi gotländska triftonger (om det är ett ord), som diou (du).

Ändring: Jag verkar vara ute och cykla. Ska man gå på vedertagna definitioner, så spelar det ingen roll om det är en eller två vokaler i det skrivna ordet; om det uttalas med två så är det en diftong oavsett. Vilket innebär att oavsett innehåller en diftong.
Senast redigerad av DingusMcDuck 2014-04-16 kl. 23:10.
Citera
2014-04-16, 23:18
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Fast augusti uttalas ju ågusti, utan diftong, som August Strindberg uttalas Ågust Strindberg.

Lite skämtsamt ovan, men jag säger faktiskt ågusti (och Ågust, åtminstone om det gäller Strindberg). Jag håller dock inte med om din definition av diftong helt och hållet. Skånskan är ju full av dem, t ex ett så enkelt ord som "du". Det uttalas ungefär som deu, trots att det bara innehåller en vokal i skriven form. Vitae kan kan uttalas antingen vite eller vitaj, Caesar kan uttalas antingen Kajsar eller Sesar.

Det jag tänker på när jag tänker diftong är en enstaka vokal som på vissa språk/dialekter blir till två vokalljud när den uttalas. Det kan vara helt åt skogen fel, och jag har inte slagit upp någon definition.

Sen har vi gotländska triftonger (om det är ett ord), som diou (du).

Ändring: Jag verkar vara ute och cykla. Ska man gå på vedertagna definitioner, så spelar det ingen roll om det är en eller två vokaler i det skrivna ordet; om det uttalas med två så är det en diftong oavsett. Vilket innebär att oavsett innehåller en diftong.
Fast alla dubbelvokaler är inte diftonger om det var det du menade. Oavsett,om du nu syftar på inledningsvokalerna, startar väl snarast med ett vokalmöte.
Citera
2014-04-16, 23:39
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Fast alla dubbelvokaler är inte diftonger om det var det du menade. Oavsett,om du nu syftar på inledningsvokalerna, startar väl snarast med ett vokalmöte.

Du har säkert rätt. Jag hittade detta från SAOB:
Citat:
Ursprungligen postat av SAOB
förbindelse af två vokalljud som höra till samma stafvelse

Men då är ju frågan om Wikipedias exempel "bueno" på spanska ska räknas som diftong eller inte. Känns som ett gränsfall tycker jag. I "muy bueno" skulle jag vilja säga att det första ordet innehåller en diftong, men inte det andra. Med definitionen ovan. Består ordet bueno av två eller tre stavelser?
Citera
2014-04-17, 09:58
Medlem
Citat:

Fast nu menar jag i uttal och inte i stavning (nödvändigtvis). Däremot om vi tar ditt exempel "du" så är ju konsonanten inte inblandad. Diftongen är i EU. Det jag menar är att du inte hittar en diftong mellan J och A i rikssvenska. Jag har ju ett tydligt J i början och är därför inte en diftong. Skånskan är ju proppfull av dem också. Bara en sån sak att bokstaven Å uttalas EÅ.
Senast redigerad av ettkontobara 2014-04-17 kl. 10:03.
Citera
2014-04-17, 12:12
Medlem
johnlund213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
Fast nu menar jag i uttal och inte i stavning (nödvändigtvis). Däremot om vi tar ditt exempel "du" så är ju konsonanten inte inblandad. Diftongen är i EU. Det jag menar är att du inte hittar en diftong mellan J och A i rikssvenska. Jag har ju ett tydligt J i början och är därför inte en diftong. Skånskan är ju proppfull av dem också. Bara en sån sak att bokstaven Å uttalas EÅ.

Diftonger innom skånskan skiljer sig okså åt beroende på vart man kommer ifrån... Nordvästra skåne har tex diftonger som mer liknar de syd halländska medans man i tex sydöstra skåne har helt andra diftonger för samma ord eller bokstav..
Citera
2014-04-17, 23:13
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HinGambleGoth
Svenskan beskrivs ofta som ett "diftongfritt" språk, frånsett dialekter som skånska och östgötska, men stämmer det?

Skilj på diftong som fonologisk och fonetisk företeelse. Det är (uppenbarligen) möjligt att skriva en fullt rimlig fonologisk beskrivning av svenska språket utan att en enda gång hänvisa till diftonger, men lika lätt att identifiera ljud i talad svenska som i andra språk skulle tolkas som just diftonger.

Samma sak gäller mer sällsynta företeelser som triftonger och semi-diftonger. Det finns väldigt lite som skiljer ett baltiskt ar från ett svenskt ar i t.ex. arga men i traditionell baltisk språklära är det en semi-diftong och i svensk språklära vokal + konsonant.
Citera
2014-04-17, 23:34
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Du har säkert rätt. Jag hittade detta från SAOB

Diftonger ingår i SAOB:s definition av stavelse, så där hamnar man i en cirkel.

Citat:
Består ordet bueno av två eller tre stavelser?

En poet skulle säga två.
Citera
2014-04-18, 02:53
Medlem
HinGambleGoths avatar
Hemmavid uttalar vissa de långa vokalerna ungefär si såhär.

Fint = Feint

Huset = Häuse

Hyvel = Höyvel.

Gata = Gåata

Det verkar som att diftonger ofta uppstår i "gränsområden", ligger det något i det?, Diftongerignen är som starkast i norra ÖG, för att helt försvinna i Sörmland, medan man istället har vokalsänkning söder om.
Senast redigerad av HinGambleGoth 2014-04-18 kl. 02:56.
Citera
2014-04-18, 04:24
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Diftonger ingår i SAOB:s definition av stavelse, så där hamnar man i en cirkel.

En poet skulle säga två.

Vad har poeter att säga till om? Jag kanske är helt värdelös på spanska, men jag uttalar ordet typ bo-än-å. Dvs tre stavelser, åtminstone i mitt hufvud (för att tala med SAOB).
Citera
2014-04-18, 11:04
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Vad har poeter att säga till om? Jag kanske är helt värdelös på spanska, men jag uttalar ordet typ bo-än-å. Dvs tre stavelser, åtminstone i mitt hufvud (för att tala med SAOB).

Följande off-topic.

I traditionell spansk poesi har varje rad ett bestämt antal stavelser och man kan där se att ue räknas som en diftong.

Se Wikipedia: http://es.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9trica

Du har t.ex. den klassiska åttastaviga:

que toda la vida es sueño
y los sueños, sueños son.

que | to- | da | la | vi | da͜ es | sue- | ño
y | los | sue- | ños | sue- | ños | son | Ø

Med trestavigt sueño skulle du inte få ihop det.
Citera
2014-04-26, 02:25
Medlem
Det är ingen som tagit upp vad som står i wikipedia om diftonger i mellansvenska dialekter? Där finns det beskrivet fyra långa vokaler som realiseras som diftonger: långt "i" /iː/, "y" /yː/, "u" /ʉː/, och "o" /uː/, som utalas som [ij], [yɥ], [ʉβ], och [uw].
Citera
2014-04-26, 03:27
Medlem
HinGambleGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det är ingen som tagit upp vad som står i wikipedia om diftonger i mellansvenska dialekter? Där finns det beskrivet fyra långa vokaler som realiseras som diftonger: långt "i" /iː/, "y" /yː/, "u" /ʉː/, och "o" /uː/, som utalas som [ij], [yɥ], [ʉβ], och [uw].

Låter lite gnällbältiskt, ,dock inte lika utvecklade som östgötskans eller skånskans.

Är det någon som vet var man uttalar de långa vokalerna renast?
Senast redigerad av HinGambleGoth 2014-04-26 kl. 03:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in