Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-12, 11:01
  #1
Medlem
AssetManagements avatar
Oriflame förtjänar en egen tråd, tycker jag. Bolaget har tagit mycket stryk på sistone. Trots att utdelningen sänkts yieldar den ändå över 5%. Två herrar med bra näsa för affärer(Qviberg & Grevelius) verkar också se en vändning i antågande:

http://www.di.se/artiklar/2014/4/11/...nkar-oriflame/


Jag själv äger 500 st f.n. Men avser att köpa 2-300 st till nu när alla utdelningar trillar in.
Citera
2014-04-13, 20:51
  #2
Medlem
Caparzos avatar
Frågan jag ställer mig är ifall det går att avgöra om utmaningarna företaget står inför är tillfälliga eller inte. Affärsmodeller som bygger på pyramidförsäljning kan generera fin lönsamhet därför att det är så kapitalsnålt. Oriflame har varit en guldgruva för aktieägarna och kunnat dela ut frikostigt. Verksamheten binder inte mycket kapital och får goda lönsamhetssiffror. Med låga kapitalkrav och inträdesbarriärer är det naturligt att konkurrenter vill ha en del av denna lukrativa kaka. Konkurrenter som Avon har pressat Oriflame under senare år.

Det jag försökt hitta i storyn är någon konkurrensfördel hos Oriflame, men jag har inte lyckats. Kommer de tillbaka till historisk lönsamhet är jag övertygad om att dagens värdering är för låg. Det är oftast när företag står inför problem som de bästa kapen görs. Samtidigt är min kunskap för begränsad för att kunna bedöma om dagens utmaningar är det nya normala, eller bara ett gupp i vägen. Många företag som sysslar med pyramidförsäljning har hamnat i trubbel. Ett exempel är viktväktarna som fått nya konkurrenter i form av bland annat gratis-appar. Hittills har det visat sig vara en värdefälla och det är svårt att bedöma om Oriflame är de. I värdefällor intalar man sig på vägen ned "so far,so good, so far so good". Likförbannat fortsätter de ned.
Citera
2014-04-13, 21:54
  #3
Medlem
Bulldoozers avatar
Slängde in ett par hundra st i långa portföljen på 160. Oriflame har en stark position i öst med fina lokaler och bra utbud så är inte alls orolig.
Citera
2014-04-13, 22:30
  #4
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
Slängde in ett par hundra st i långa portföljen på 160. Oriflame har en stark position i öst med fina lokaler och bra utbud så är inte alls orolig.

Hur stark är positionen i österled om försäljarna hoppar av? Positionen har varit stark, men håller på att försvagas, det är pudels kärna. Kommer man att kunna vända utvecklingen? Försäljarna har upplevt att villkoren varit risiga. Förstår inte hur fina lokaler ska vara väsentligt för ett bolag som sysslar med pyramidförsäljning.

Utbudet och varumärket skulle kunna vara något bra, men hur lojala är försäljarna egentligen om de hoppar av i den takt de gör? Konkurrenter borde kunna matcha utbudet, smink är inte raketforskning. Om bolaget har något skydd mot konkurrenter är det varumärket, men jag har svårt att bedöma hur starkt det är.
Citera
2014-04-13, 23:00
  #5
Medlem
AssetManagements avatar
Enl årsredovisningen sker 90% av försäljningen online idag vilket tvättat bort pyramidspelstämplen.

Jag tror starkt på oriflame.
Citera
2014-04-13, 23:26
  #6
Medlem
Bulldoozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Hur stark är positionen i österled om försäljarna hoppar av? Positionen har varit stark, men håller på att försvagas, det är pudels kärna. Kommer man att kunna vända utvecklingen? Försäljarna har upplevt att villkoren varit risiga. Förstår inte hur fina lokaler ska vara väsentligt för ett bolag som sysslar med pyramidförsäljning.

Utbudet och varumärket skulle kunna vara något bra, men hur lojala är försäljarna egentligen om de hoppar av i den takt de gör? Konkurrenter borde kunna matcha utbudet, smink är inte raketforskning. Om bolaget har något skydd mot konkurrenter är det varumärket, men jag har svårt att bedöma hur starkt det är.

Har tyvärr ingen större insikt i hur många som hoppar av men bor i öst bitvis och kan säga att Oriflame är ett mycket populärt alternativ till de tusentals basarer som säljer piratkopior. Palatsliknande butiker bidrar ju också till varumärket. Problemet för Oriflame är att lönerna i östblocket ligger på mellan 100-1000 dollar vilket direkt påverkar försäljningen. Jag ser en rejäl uppsida på lång sikt då östblockets ekonomier behöver tid för att växa vilket kommer öka försäljningen.
Citera
2014-04-13, 23:59
  #7
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AssetManagement
Enl årsredovisningen sker 90% av försäljningen online idag vilket tvättat bort pyramidspelstämplen.

Jag tror starkt på oriflame.

Att ordrar läggs online är inte särskilt märkligt. Det andra sättet är väl telefon, men det är smidigare för de flesta att göra det via nätet om man har tillgången. Affärsmodellen bygger fortfarande på pyramidförsäljning, bara att man beställer online.

Vad tycker du om avhoppen bland försäljarna och hur ser du på konkurrensen som stärkts på senare år från spelare som Avon? Det kan mycket väl vara en god möjlighet att gå in, om de vänder utvecklingen. Min fråga är vilka faktorer du identifierat som kan tyda på att det här är en utveckling de kan vända. Vilka faktorer gör att du starkt tror på bolaget?

Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
Har tyvärr ingen större insikt i hur många som hoppar av men bor i öst bitvis och kan säga att Oriflame är ett mycket populärt alternativ till de tusentals basarer som säljer piratkopior. Palatsliknande butiker bidrar ju också till varumärket. Problemet för Oriflame är att lönerna i östblocket ligger på mellan 100-1000 dollar vilket direkt påverkar försäljningen. Jag ser en rejäl uppsida på lång sikt då östblockets ekonomier behöver tid för att växa vilket kommer öka försäljningen.

Aktiva försäljare backade fem procent under 2013 i segmentet där ryssland ingår. 2012 tappade man 13 % av försäljarna. Vad ser du mer specifikt i oriflame? Är det varumärkeslojalitet som du tror på? I övrigt låter det som att du spekulerar i ett almmänt uppsving för öst och då är frågan om inte en ryssfond kan fungera lika bra.
Citera
2014-04-14, 00:01
  #8
Medlem
börsvalps avatar
Svenska börsen har ju gått som tåget sen 2009 vilket man inte kan säga om Oriflame. Hela deras affärsmodell är ett pyramidspel. Om det går dåligt i dessa "bra" tider, hur tror ni då att det skall gå för dem i nästa lågkonjunktur som kommer runt hörnet?
Citera
2014-04-14, 00:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Svenska börsen har ju gått som tåget sen 2009 vilket man inte kan säga om Oriflame. Hela deras affärsmodell är ett pyramidspel. Om det går dåligt i dessa "bra" tider, hur tror ni då att det skall gå för dem i nästa lågkonjunktur som kommer runt hörnet?

Det är viktigt att tänka på att mestadels av Oriflames verksamhet befinner sig österut och det är inte så konstigt att aktien är nedpressad just nu på grund av situationen i Ukraina.. Men som sagt har de även visat negativa siffror.. Dock tror jag Oriflame kan bli intressant, får ta en noggrann titt i årsredovisningen och återkomma!
Citera
2014-05-06, 23:04
  #10
Medlem
AssetManagements avatar
Rapport imorgon. Samt aktieägarkväll på Östermalm. Någon som ska gå? Jag tänkte titta förbi
Citera
2014-08-08, 14:59
  #11
Medlem
Querijuices avatar
Ganska låg nivå på aktien nu. Ner 30kr drygt senaste månaderna? Dags för köp? Vad tycker ni överlag om företaget?
/Nyfis
Citera
2014-08-09, 03:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Ganska låg nivå på aktien nu. Ner 30kr drygt senaste månaderna? Dags för köp? Vad tycker ni överlag om företaget?
/Nyfis

Vänta in rapporten. Sett på handelstatt så kan det bli ett rent helvete.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback