• 1
  • 2
2014-04-12, 11:01
Medlem
Oriflame frtjnar en egen trd, tycker jag. Bolaget har tagit mycket stryk p sistone. Trots att utdelningen snkts yieldar den nd ver 5%. Tv herrar med bra nsa fr affrer(Qviberg & Grevelius) verkar ocks se en vndning i antgande:

http://www.di.se/artiklar/2014/4/11/...nkar-oriflame/

Jag sjlv ger 500 st f.n. Men avser att kpa 2-300 st till nu nr alla utdelningar trillar in.
2014-04-13, 20:51
Medlem
Caparzos avatar
Frgan jag stller mig r ifall det gr att avgra om utmaningarna fretaget str infr r tillflliga eller inte. Affrsmodeller som bygger p pyramidfrsljning kan generera fin lnsamhet drfr att det r s kapitalsnlt. Oriflame har varit en guldgruva fr aktiegarna och kunnat dela ut frikostigt. Verksamheten binder inte mycket kapital och fr goda lnsamhetssiffror. Med lga kapitalkrav och intrdesbarrirer r det naturligt att konkurrenter vill ha en del av denna lukrativa kaka. Konkurrenter som Avon har pressat Oriflame under senare r.

Det jag frskt hitta i storyn r ngon konkurrensfrdel hos Oriflame, men jag har inte lyckats. Kommer de tillbaka till historisk lnsamhet r jag vertygad om att dagens vrdering r fr lg. Det r oftast nr fretag str infr problem som de bsta kapen grs. Samtidigt r min kunskap fr begrnsad fr att kunna bedma om dagens utmaningar r det nya normala, eller bara ett gupp i vgen. Mnga fretag som sysslar med pyramidfrsljning har hamnat i trubbel. Ett exempel r viktvktarna som ftt nya konkurrenter i form av bland annat gratis-appar. Hittills har det visat sig vara en vrdeflla och det r svrt att bedma om Oriflame r de. I vrdefllor intalar man sig p vgen ned "so far,so good, so far so good". Likfrbannat fortstter de ned.
2014-04-13, 21:54
Medlem
Bulldoozers avatar
Slngde in ett par hundra st i lnga portfljen p 160. Oriflame har en stark position i st med fina lokaler och bra utbud s r inte alls orolig.
2014-04-13, 22:30
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
Slngde in ett par hundra st i lnga portfljen p 160. Oriflame har en stark position i st med fina lokaler och bra utbud s r inte alls orolig.

Hur stark r positionen i sterled om frsljarna hoppar av? Positionen har varit stark, men hller p att frsvagas, det r pudels krna. Kommer man att kunna vnda utvecklingen? Frsljarna har upplevt att villkoren varit risiga. Frstr inte hur fina lokaler ska vara vsentligt fr ett bolag som sysslar med pyramidfrsljning.

Utbudet och varumrket skulle kunna vara ngot bra, men hur lojala r frsljarna egentligen om de hoppar av i den takt de gr? Konkurrenter borde kunna matcha utbudet, smink r inte raketforskning. Om bolaget har ngot skydd mot konkurrenter r det varumrket, men jag har svrt att bedma hur starkt det r.
2014-04-13, 23:00
Medlem
Enl rsredovisningen sker 90% av frsljningen online idag vilket tvttat bort pyramidspelstmplen.

Jag tror starkt p oriflame.
2014-04-13, 23:26
Medlem
Bulldoozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Hur stark r positionen i sterled om frsljarna hoppar av? Positionen har varit stark, men hller p att frsvagas, det r pudels krna. Kommer man att kunna vnda utvecklingen? Frsljarna har upplevt att villkoren varit risiga. Frstr inte hur fina lokaler ska vara vsentligt fr ett bolag som sysslar med pyramidfrsljning.

Utbudet och varumrket skulle kunna vara ngot bra, men hur lojala r frsljarna egentligen om de hoppar av i den takt de gr? Konkurrenter borde kunna matcha utbudet, smink r inte raketforskning. Om bolaget har ngot skydd mot konkurrenter r det varumrket, men jag har svrt att bedma hur starkt det r.

Har tyvrr ingen strre insikt i hur mnga som hoppar av men bor i st bitvis och kan sga att Oriflame r ett mycket populrt alternativ till de tusentals basarer som sljer piratkopior. Palatsliknande butiker bidrar ju ocks till varumrket. Problemet fr Oriflame r att lnerna i stblocket ligger p mellan 100-1000 dollar vilket direkt pverkar frsljningen. Jag ser en rejl uppsida p lng sikt d stblockets ekonomier behver tid fr att vxa vilket kommer ka frsljningen.
2014-04-13, 23:59
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AssetManagement
Enl rsredovisningen sker 90% av frsljningen online idag vilket tvttat bort pyramidspelstmplen.

Jag tror starkt p oriflame.

Att ordrar lggs online r inte srskilt mrkligt. Det andra sttet r vl telefon, men det r smidigare fr de flesta att gra det via ntet om man har tillgngen. Affrsmodellen bygger fortfarande p pyramidfrsljning, bara att man bestller online.

Vad tycker du om avhoppen bland frsljarna och hur ser du p konkurrensen som strkts p senare r frn spelare som Avon? Det kan mycket vl vara en god mjlighet att g in, om de vnder utvecklingen. Min frga r vilka faktorer du identifierat som kan tyda p att det hr r en utveckling de kan vnda. Vilka faktorer gr att du starkt tror p bolaget?

Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
Har tyvrr ingen strre insikt i hur mnga som hoppar av men bor i st bitvis och kan sga att Oriflame r ett mycket populrt alternativ till de tusentals basarer som sljer piratkopior. Palatsliknande butiker bidrar ju ocks till varumrket. Problemet fr Oriflame r att lnerna i stblocket ligger p mellan 100-1000 dollar vilket direkt pverkar frsljningen. Jag ser en rejl uppsida p lng sikt d stblockets ekonomier behver tid fr att vxa vilket kommer ka frsljningen.

Aktiva frsljare backade fem procent under 2013 i segmentet dr ryssland ingr. 2012 tappade man 13 % av frsljarna. Vad ser du mer specifikt i oriflame? r det varumrkeslojalitet som du tror p? I vrigt lter det som att du spekulerar i ett almmnt uppsving fr st och d r frgan om inte en ryssfond kan fungera lika bra.
2014-04-14, 00:01
Svenska brsen har ju gtt som tget sen 2009 vilket man inte kan sga om Oriflame. Hela deras affrsmodell r ett pyramidspel. Om det gr dligt i dessa "bra" tider, hur tror ni d att det skall g fr dem i nsta lgkonjunktur som kommer runt hrnet?
2014-04-14, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Svenska brsen har ju gtt som tget sen 2009 vilket man inte kan sga om Oriflame. Hela deras affrsmodell r ett pyramidspel. Om det gr dligt i dessa "bra" tider, hur tror ni d att det skall g fr dem i nsta lgkonjunktur som kommer runt hrnet?

Det r viktigt att tnka p att mestadels av Oriflames verksamhet befinner sig sterut och det r inte s konstigt att aktien r nedpressad just nu p grund av situationen i Ukraina.. Men som sagt har de ven visat negativa siffror.. Dock tror jag Oriflame kan bli intressant, fr ta en noggrann titt i rsredovisningen och terkomma!
2014-05-06, 23:04
Medlem
Rapport imorgon. Samt aktiegarkvll p stermalm. Ngon som ska g? Jag tnkte titta frbi
2014-08-08, 14:59
Medlem
Querijuices avatar
Ganska lg niv p aktien nu. Ner 30kr drygt senaste mnaderna? Dags fr kp? Vad tycker ni verlag om fretaget?
/Nyfis
2014-08-09, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Ganska lg niv p aktien nu. Ner 30kr drygt senaste mnaderna? Dags fr kp? Vad tycker ni verlag om fretaget?
/Nyfis

Vnta in rapporten. Sett p handelstatt s kan det bli ett rent helvete.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in