• 1
  • 2
2014-04-11, 19:04
Medlem
Hej allesammans! Sista anmälningsdagen är nära (antagning.se) och jag står mellan valen HHS Business and Economics och KTH Industriell Ekonomi. Mitt mål är att jobba med något inom ekonomi i framtiden såsom finans, entreprenörskap, investment banking etc., och både KTH och HHS känns lockande.

Jag har läst båda programbeskrivningar och om vilka sorters yrken utbildningarna leder till och det känns som om de är väldigt lika varandra. Skillnaden är väl den, som många nämner, är att indek passar de som även vill läsa matte och teknik. Och på grund av detta så börjar jag luta mig mer åt Indek.
Jag har inget större intresse av varken matte eller teknik, och med detta hade väl HHS varit ett bättre val. Men jag har nu fått för mig att Indek KTH skulle vara bättre, kanske till och med mer eftertraktad i arbetsmarknaden, eftersom den ger både ekonomi och teknik/matte, medan HHS "bara" ger ekonomi.

Tänker jag fel nu, finns det andra faktorer jag borde ha i åtanke?
Citera
2014-04-11, 19:09
Medlem
StarSuckers avatar
Om du inte har intresse för varken teknik eller matte så är väl Indek ett uruselt val?

Ifall du har chansen att komma in på HHS så vill arbeta inom finans så väljer du det såklart. Kortare utbildning, aningen mer prestige ifall man ska lyssna på Flashback-experterna och goda chanser till jobb efteråt.
Citera
2014-04-11, 19:10
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokmodell
Hej allesammans! Sista anmälningsdagen är nära (antagning.se) och jag står mellan valen HHS Business and Economics och KTH Industriell Ekonomi. Mitt mål är att jobba med något inom ekonomi i framtiden såsom finans, entreprenörskap, investment banking etc., och både KTH och HHS känns lockande.

Jag har läst båda programbeskrivningar och om vilka sorters yrken utbildningarna leder till och det känns som om de är väldigt lika varandra. Skillnaden är väl den, som många nämner, är att indek passar de som även vill läsa matte och teknik. Och på grund av detta så börjar jag luta mig mer åt Indek.
Jag har inget större intresse av varken matte eller teknik, och med detta hade väl HHS varit ett bättre val. Men jag har nu fått för mig att Indek KTH skulle vara bättre, kanske till och med mer eftertraktad i arbetsmarknaden, eftersom den ger både ekonomi och teknik/matte, medan HHS "bara" ger ekonomi.

Tänker jag fel nu, finns det andra faktorer jag borde ha i åtanke?

Jag vet inte hur svårt Indek är jämfört med teknisk fysik och dylikt men rent spontant låter det som att det blir både tråkigt och svårt att ägna fem år av ditt liv på att djupdyka i ämnen du inte är intresserad av.
HHS räcker mig veterligen fortfarande mycket långt, även om Indek kanske är ett bättre val på lång sikt.
I allmänhet verkar du helt ignorera ditt eget välbefinnande. Tycker man att det man läser är tråkigt och kanske också svårt blir det förmodligen en stor utmaning för dig att orka med fem år på Indek. De flesta jag vet som trivts på ingenjörsutbildningarna har varit både stjärnor och mycket intresserade av matematik/fysik i gymnasiet.
Citera
2014-04-11, 19:15
Medlem
Om du inte tycker om matte eller teknik så är det väl extremt dumt att läsa till civilingenjör? Skulle välja HHS i sådana fall. Båda utbildningarna är väldigt eftertraktade och du är garanterad jobb oavsett vilken du går.
Citera
2014-04-11, 19:53
Medlem
Nohs avatar
Finns en stor tråd om investment banking, läs i den om du är intresserad av det. Om du kan komma in på HHS så välj det, kan inte bli fel för dig.
Citera
2014-04-11, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokmodell
Mitt mål är att jobba med något inom ekonomi i framtiden såsom finans, entreprenörskap, investment banking etc., och både KTH och HHS känns lockande.

För finans är HHS det bästa valet. Du verkar oerhört förvirrad och/eller statuskåt när du överväger att läsa I trots avsaknad av intresse för både matte och teknik.
Citera
2014-04-11, 20:09
Medlem
Chaz-_-s avatar
Om vi säger såhär, Indek är en mer tekniskt gedigen utbildning medans HHS är mer prestigefyllt om du är intresserad av att jobba inom finans. Båda utbildningarna kommer att gynna dig.

Sök båda utbildningarna och läs igenom trådarna om HHS och Indek.

HHS: (FB) Tråden om HHS
Indek: (FB) Industriell ekonomi - svar gällande före, under och efter
Citera
2014-04-11, 20:41
Awaiting Email Confirmation
ashuras avatar
Har du betygen så sök till HHS. Lättare och kortare utbildning att ta sig igenom jämfört med civilingenjör industriell ekonomi. Du får minst lika bra jobbmöjligheter om inte bättre. HHS är väldigt prestige.
Citera
2014-04-11, 22:39
Medlem
Många indekare går båda då de får tillgodoränka kurser/poäng. Börja först kth sen plugga parallellt, sammanlagt fåru 4 examens
Citera
2014-04-11, 22:42
Medlem
Kan tillägga att du får ett bättre och bredare kontaktnät på hhs medan du får en ovärdelig tekniskt utbildning på kth, ekonomikurserna ere nog inge skillnad på. Du bör ha någon form av teknisk bakgrund om du vill bli chef eller nått på typ eriksson eller volvo
Citera
2014-04-11, 23:37
Medlem
I på KTH skulle jag säga är en bättre utbildning. Mycket för att det faktiskt är en civilingenjörsutbildning och inte någon fjuttig ekonomiutbildning. Men för att lyckas ta dig igenom den krävs det ju också en hel del mer arbete. Inte alla som klarar av en civilingenjörsutbildning.

HHS är dock verkligen inget dumt val alls. Känner du att du inte tycker om matte eller fysik bör du nog välja HHS då du inte kommer palla trycket på KTH.

Wish u all the luck!
Citera
2014-04-12, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikariotis
Många indekare går båda då de får tillgodoränka kurser/poäng. Börja först kth sen plugga parallellt, sammanlagt fåru 4 examens
4 examina? Det var inte illa. Berätta hur det skulle gå till.

Citat:
Ursprungligen postat av ikariotis
Kan tillägga att du får ett bättre och bredare kontaktnät på hhs medan du får en ovärdelig tekniskt utbildning på kth, ekonomikurserna ere nog inge skillnad på. Du bör ha någon form av teknisk bakgrund om du vill bli chef eller nått på typ eriksson eller volvo
Det är visst skillnad på ekonomikurserna, HHS går mot corporate finance medan I går mot ingenjörsekonomi, typ logistik och produktionsekonomi (även om det finns en finansinriktning). TS vill för övrigt inte bli chef på Ericsson eller Volvo utan siktar mot just finans.

Citat:
Ursprungligen postat av AktieNooben
I på KTH skulle jag säga är en bättre utbildning. Mycket för att det faktiskt är en civilingenjörsutbildning och inte någon fjuttig ekonomiutbildning. Men för att lyckas ta dig igenom den krävs det ju också en hel del mer arbete. Inte alla som klarar av en civilingenjörsutbildning.

HHS är dock verkligen inget dumt val alls. Känner du att du inte tycker om matte eller fysik bör du nog välja HHS då du inte kommer palla trycket på KTH.

Wish u all the luck!
Du missar att TS är intresserad av finans, entreprenörskap och investment banking - således är I faktiskt inte en bättre utbildning i just detta fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in