Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-10, 20:08
  #1
Medlem
Hej, till att börja med vill jag be om ursäkt om jag lagt tråden fel, men nu till min insändare.

Jag är 30 år, diagnostiserad med Asbergers syndrom(sedan 22 år tillbaka) och depression(sedan 10 år tillbaka). Har genom åren ätit en väldig massa olika mediciner Ritalin, amfetamin, citalopram, mirtazapin, någon form av benzo kommer inte ihåg vilken, och säkert 10 till jag inte kommer ihåg namnet på.och ingen har hjälpt något vidare.

För ungefär ett år sedan testade att röka cannabis, och det va underbart, ångesten släppte jag hade en hel natts sömn utan att vakna och vara helt förstörd av ångest, och orkade gå ut och gå och se folk osv. Höll på ungefär en månad och rökte cannabis, och slutade ta min medicin, sen va det dags för ett återbesök, och min psykolog sa att jag verkade vara så mycket bättre, att jag va piggare osv, och undrade vad som hade ändrats.

Bestämde mig för att berätta som det va, troligen mitt livs största misstag, två veckor senare va jag utan körkort och försäkringspengar, får ju skylla mig själv som trodde vården ville hjälpa mig, och inte förstöra mitt redan pajade liv för mig.

Tycker det är dags för en ändring här, vården har inge problem att skriva ut amfetamin till ungar, men vuxna ska fan inte använda cannabis för då förstör dom livet för en.
Fast egentligen är det ju inte vårdens fel heller, dom får ju sina order från regeringen.
__________________
Senast redigerad av Virre87 2014-04-10 kl. 20:12.
Citera
2014-04-10, 20:15
  #2
Medlem
Kallesvenne13s avatar
är detta insändaren eller? vad vill du att vi ska diskutera?
Citera
2014-04-10, 20:17
  #3
Medlem
Har de inte tystnadsplikt?
Citera
2014-04-10, 20:17
  #4
Medlem
stelfrusens avatar
Fråga:
När du berättade för psykologen, varför förvissade du dig inte innan om att han/hon skulle hålla det för sig själv? Exempelvis genom att först berätta det hypotetiskt?

Hade även varit kul om du bifogade din insändare, vi här kanske kan ge den lite förbättringsförslag så du får ökade chanser att få den publicerad!
Citera
2014-04-10, 20:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stelfrusen
Fråga:
När du berättade för psykologen, varför förvissade du dig inte innan om att han/hon skulle hålla det för sig själv? Exempelvis genom att först berätta det hypotetiskt?

Hade även varit kul om du bifogade din insändare, vi här kanske kan ge den lite förbättringsförslag så du får ökade chanser att få den publicerad!

Utom första raden är min insändare Skulle så klart ha skrivit det här.

Och diskuterar gärna min historia, om någon annan varit med om något liknande osv.

Sen ang tystnadsplikten så har dom tydligen någon skyldighet att anmäla brott som "står över" tystnadsplikten.
Citera
2014-04-10, 20:23
  #6
Medlem
Om du ska skriva en insändare får du allt skriva tydligare, det ser ut som fan detdär.
Citera
2014-04-10, 20:26
  #7
Medlem
stelfrusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Utom första raden är min insändare Skulle så klart ha skrivit det här.

Och diskuterar gärna min historia, om någon annan varit med om något liknande osv.

Sen ang tystnadsplikten så har dom tydligen någon skyldighet att anmäla brott som "står över" tystnadsplikten.

Då bör du fixa dina halvkrassliga formuleringar och stavfel innan du skickar in den. Du bör även läsa på hur man skriver en insändare, för denna kommer aldrig bli publicerad.

Tystnadsplikten är rätt så lullig i Sverige, ja. Men hur FAN kan man vara så blåögd att man först inte frågar sin psykolog om hans/hennes tystnadsplikt innan man berättar om sin brottsliga handling?
Idioti.
Citera
2014-04-10, 20:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stelfrusen
Då bör du fixa dina halvkrassliga formuleringar och stavfel innan du skickar in den. Du bör även läsa på hur man skriver en insändare, för denna kommer aldrig bli publicerad.

Tystnadsplikten är rätt så lullig i Sverige, ja. Men hur FAN kan man vara så blåögd att man först inte frågar sin psykolog om hans/hennes tystnadsplikt innan man berättar om sin brottsliga handling?
Idioti.


Jadå detdär är bara en kludd, med vad jag vill den ska innehålla
Citera
2014-04-10, 23:36
  #9
Medlem
Jimbos avatar
Menar du att din psykolog rapporterade ditt cannabis-bruk till olika myndigheter? Den psykologen ska av med sin licens omedelbums!
Brottsligt för helvete!!

Formulera om din insändare, känns amatörmässig med det där språket och alldeles för gapig.
Håll dig till kalla fakta. Släng inte skit åt annat håll. Fokus på psykologen svek.
Citera
2014-04-11, 17:05
  #10
Medlem
tvivales avatar
Vilket rövhål till psykolog säger jag bara. Tyvärr finns det gott om dessa ignoranta skitstövlar i detta land. Bra att du står på dig. Lycka till med insändaren!
Citera
2014-04-11, 21:58
  #11
Medlem
Bestämde mig efter att ha tänkt på saken för att skriva om det från grunden, här är den nya idéen, vad säger ni?
"Dags att tänka om?

Sedan 1978 har all form av användning, innehav och försäljning av cannabis varit olaglig i Sverige. Det var då regeringen ville stoppa all kriminalitet som följde med narkotika genom att införa ett totalförbud. Idag, 36 år senare, är cannabis vanligare än någonsin. Det uppskattas att cirka 10% av befolkningen har testat cannabis minst en gång, och den organiserade brottsligheten tjänar oerhörda pengar på tillverkning och försäljning.
Är det kanske dags att för politikerna att inse att totalförbudet inte fungerar alls, och att det är dags att tänka om? Mitt förslag är en legalisering med kontrollerad försäljning av cannabis på systembolaget. På detta sätt skulle man i samma veva spara in väldiga resurser hos polisen som idag jagar brukare, ta bort den största inkomsten för den organiserade brottsligheten samt ordentliga skatteintäkter och jobbmöjligheter.
Visst skulle kanske ett samhälle utan cannabis, alkohol, tobak och fet mat vara bättre, men det är en utopi, dags att vakna upp och inse det nu!"

Är det något som är fel? Något som är otydligt? Något viktigt jag missat?
Citera
2014-04-13, 13:48
  #12
Medlem
BilboBus avatar
Jag har blivit nekad vård likväl psykatrisk hjälp i snart 4 år.

Jag har varit öppen med mitt bruk och min syn på cannabis sen jag var 16 inom vården, då jag aldrig velat ha några tabletter. Vilket är det enda jag verkar kunna få.


Har haft det till och från ett rent helvete. Men jag har fått ta mig ur skiten själv gång på gång varje gång jag faller ner.


Cannabis fungerar toppen som medicin för mig, men dessvärre tilllåter min livsituation inte att jag självmedicinerar.

Det dog över 500 i akuta drogöverdoser förra året, vårt vårdsystem diskriminerar i min syn endast en grupp individer och de är de som använder narkotika, vare sig de är brukare eller missbrukare. För att få någon hjälp är det en lång process som involverar urin-prov och enorma väntetider.


Så skicka in din insändare du
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback