2024-09-14, 09:34
Medlem
Liberationfronts avatar
Är väl därför /hen/ har uppfunnits, en Hen kan vara en person eller flera personer.

Ex. Hen gick till mataffären
Ex. Det stod en grupp av hen utanför mataffären
Citera
2024-09-14, 09:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
"De" och "dem" är utdaterat och onödigt när vi har "dom" som fungerar lika bra för båda, varför krångla till det liksom?

I forumet "Juridik" så håller man på med "dom", och det är korrekt. Oftast korrekt skall man kanske säga..

"Tingsrättens dom" etc. Inte annars. "Dom" är talspråk för de/dem i annat fall. I god svenska, skriver man inte talspråk.
Citera
2024-09-14, 09:41
Medlem
K.K.Ks avatar
[quote=maks240|89513961]Vad är det för lågutbildade nollor som inte kan skilja på när de respektive dem ska användas?
Beror det på en allt sämre undervisning i grundskolan, på generellt sänkt IQ i befolkningen eller på att lågutbildade inte längre läser böcker?
Få företeelser retar mig mer än oförmågan att skilja mellan de och dem. Styggelsen är inte bara i paritet med syftningsfel och särskrivningar - det är värre.
Vem bär ansvaret för att det svenska språket är på väg att förfalla?
Därutöver:När man lyssnar på i Sverige födda ungdomar med utländska föräldrar blir man nästan mörkrädd; de har, generellt sett, ett ordförråd som en normal fyraåring.[/QUOTE

Bara en lågbegåvad idiot skriver "dem" istället för "dom" tillbaks till skolbänken idioter!
Citera
2024-09-14, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maks240
Vad är det för lågutbildade nollor som inte kan skilja på när de respektive dem ska användas?
Beror det på en allt sämre undervisning i grundskolan, på generellt sänkt IQ i befolkningen eller på att lågutbildade inte längre läser böcker?
Få företeelser retar mig mer än oförmågan att skilja mellan de och dem. Styggelsen är inte bara i paritet med syftningsfel och särskrivningar - det är värre.
Därutöver:När man lyssnar på i Sverige födda ungdomar med utländska föräldrar blir man nästan mörkrädd; de har, generellt sett, ett ordförråd som en normal fyraåring.

Varför agerar du som att detta skulle vara något nytt? Även när jag gick i skolan var det många som använde "dom" (eller värre; det). Hela livet har jag sett folk inte ens kunna använda något av de två orden. Det är inget "invandrare lågt iq höhö" fel utan något svenskar själva haft ett problem med sedan länge.

Har för övrigt sett "sej/dej" också under min uppväxt. Inte direkt en svår sak att skriva korrekt. Likaså med andra ord. Eller vad sägs om klassikern egentligen som folk uttallar "ejenkligen"? Finns massor av tossar som inte kan det svenska språket i sin "korrekta" version och ingen av de jag tänker på är invandrare. Snarare tvärtom; de som brukar lära sig ordentligt (inte "ordenklit") är de som faktiskt försöker.

Det är för övrigt likadant i engelskan. Väldigt många skriver skit som "should of" istället för "should have" och många av dessa är just britter eller amerikaner. Finns bra många fler exempel.
Citera
2024-09-14, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Är väl därför /hen/ har uppfunnits, en Hen kan vara en person eller flera personer.

Ex. Hen gick till mataffären
Ex. Det stod en grupp av hen utanför mataffären
Nej, hen har uppfunnits för att injicera idén om könlösa människor i det svenska språket.
För övrigt är hen ett subjekt, objektformen är henom. Det är dessutom i singular. Dem är plural och redan könlöst, så finns ingen anledning att ersätta det med hen.
"Det stod en grupp av dem utanför mataffären"
Citera
2024-09-14, 09:56
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Därför att språk är viktigt. Visst kan man göra sig förstådd trots att man skriver ”dom gick hem till dom”, men det blir ett gravt utarmat språk som börjar växe fram om alla gör det. Vilket vore väldigt tråkigt.
Språk måste få kunna utvecklas och då är det inte så konstigt att förenklingar tar över.
Citera
2024-09-14, 09:56
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Jag har inte alltid stenkoll, men en grundregel jag lärt mig är jag = de, mig = dem, men det går inte att applicera på allt. Men jag föredrar de och dem framför dom, vilket ser helt efterblivet ut. Men tror dock det kommer ersätta de/dem tids nog. För dagens kids kan inte skriva. Eller läsa. Eller göra nånting öht.
Personligen så tycker jag att det är otroligt störande när folk använder de/dem fel. Om man inte vet vad som ska användas, skriv ''dom'' istället då för helvete.

Man kan också tänka att man ''vi'' passar in så använder man ''de'' och om ''oss'' passar så använder man ''dem''.
Citera
2024-09-14, 10:05
Medlem
Baalzamons avatar
De och dem skiljs bara åt i vissa dialekter men tyvärr är det från de dialekterna som man valt ut det som skall vara rikssvenska. I resten av landet säger man dom.
Citera
2024-09-14, 10:16
Medlem
Fangfaces avatar
Har viss förståelse för ts, men när man läser tråden samt "sociala" medier och andra plattformar så skulle jag bli väldigt glad om de/dem var det största grammatiska problemet.
Citera
2024-09-14, 10:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Japp, lätt att klaga på andra men själv gör man aldrig fel

Självklart så gör även jag fel ibland. Det är dock TS som är språkpolisen här, inte jag. Jag har aldrig kallat andra för ”lågutbildade nollor” med ”ordförråd som fyraåringar”.
Senast redigerad av petronix 2024-09-14 kl. 10:20.
Citera
2024-09-14, 10:17
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petronix
Självklart så gör även jag fel ibland. Det är dock TS som är språkpolisen här, inte jag. Jag har aldrig kallat andra för ”lågutbildade nollor” med ”ordförråd som fyraåringar”.

Det var också det jag menade, att TS startar en tråd men inser inte själv att TS gör fel
Citera
2024-09-14, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maks240
Vad är det för lågutbildade nollor som inte kan skilja på när de respektive dem ska användas?
Därutöver:När man lyssnar på i Sverige födda ungdomar med utländska föräldrar blir man nästan mörkrädd; de har, generellt sett, ett ordförråd som en normal fyraåring.
Du kan skriva dom på Flashback, det är godkänt av experterna i den här kontexten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in