2024-08-07, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Denna mening skrev jag i en annan tråd: ”Jag har i och för sig rätt många femkronorssedlar liggande men de ska jag nog spara.”

När jag hade postat inlägget blev jag tveksam. Det ska nog vara ”dem”. Eller?

Kanske också skulle ha varit ”liggandes” istället för ”liggande”?

Dem.

"Liggandes" är antingen dialekt eller en äldre språkform som inte används i modern rikssvenska.
Citera
2024-08-07, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
"Liggandes" är antingen dialekt eller en äldre språkform som inte används i modern rikssvenska.

S-formen av presens particip är talspråk, men har numera smugit sig in i skriftspråket. Man ser det ideligen i ledartexter hos Expressen och andra redaktioner med bristfällig stilistisk förmåga.
Citera
2024-08-07, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Denna mening skrev jag i en annan tråd: ”Jag har i och för sig rätt många femkronorssedlar liggande men de ska jag nog spara.”

När jag hade postat inlägget blev jag tveksam. Det ska nog vara ”dem”. Eller?

Kanske också skulle ha varit ”liggandes” istället för ”liggande”?
Enligt jag-mig-principen tycker jag "de" låter bäst.
Citera
2024-09-14, 08:40
Avslutad
De som inte förstår skillnaden mellan de och dem

Vad är det för lågutbildade nollor som inte kan skilja på när de respektive dem ska användas?
Beror det på en allt sämre undervisning i grundskolan, på generellt sänkt IQ i befolkningen eller på att lågutbildade inte längre läser böcker?
Få företeelser retar mig mer än oförmågan att skilja mellan de och dem. Styggelsen är inte bara i paritet med syftningsfel och särskrivningar - det är värre.
Vem bär ansvaret för att det svenska språket är på väg att förfalla?
Därutöver:När man lyssnar på i Sverige födda ungdomar med utländska föräldrar blir man nästan mörkrädd; de har, generellt sett, ett ordförråd som en normal fyraåring.
Citera
2024-09-14, 08:54
Medlem
ItsWednesdays avatar
Jag har inte alltid stenkoll, men en grundregel jag lärt mig är jag = de, mig = dem, men det går inte att applicera på allt. Men jag föredrar de och dem framför dom, vilket ser helt efterblivet ut. Men tror dock det kommer ersätta de/dem tids nog. För dagens kids kan inte skriva. Eller läsa. Eller göra nånting öht.
Citera
2024-09-14, 09:00
Medlem
Smugumins avatar
"De" och "dem" är utdaterat och onödigt när vi har "dom" som fungerar lika bra för båda, varför krångla till det liksom?
Citera
2024-09-14, 09:00
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Säger idioten som inte kan skriva "Sverigefödda"

Jag tror vem som helst kan säga att problemet är inte utländska ungdomar, problemet är den yngre generationen i sig. De allihopa kan inte skriva.
Vilket jag personligen sett bland tidigare kollegor då samtliga yngre har särskrivit.
Ingen av de har haft utländsk bakgrund.
”De allihopa kan inte skriva”. Verkligen?
Citera
2024-09-14, 09:16
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Jag har inte alltid stenkoll, men en grundregel jag lärt mig är jag = de, mig = dem, men det går inte att applicera på allt. Men jag föredrar de och dem framför dom, vilket ser helt efterblivet ut. Men tror dock det kommer ersätta de/dem tids nog. För dagens kids kan inte skriva. Eller läsa. Eller göra nånting öht.
”Dom” är talspråk, och praktiskt ibland när man använder ordet ”det” i nära anslutning, som ”visst gör de det” eller ”det är de förvisso”. Det blir lite mer kontrast av ”dom” i de lägena, tycker jag.

Jag måste erkänna att jag störs enormt av texter som använder de och dem fel, för mig blir dessa texter i det närmaste oläsliga eftersom det ”skär sig” i mina ögon när jag ser formuleringar som ”dem gick hem”. Jag förstår förstås vad som menas, men jag tycker att det ser så enormt obegåvat och obildat ut. Att skriva ”ja” istället för ”jag”, ”aah” istället för ”ja” och ”de” istället för ”det” är andra personliga hatobjekt som jag har.

Jag använder oftast de och dem, men strösslar ibland in ett ”dom” i kortmeddelanden eller i meningar om situationer som är mer vardagliga. Jag ser det lite som att så länge jag använder orden korrekt, så kan jag ta mig lite stilistisk frihet att använda dem som jag vill.

En annan sak jag inte gillar är användande av förkortningar (öht), jag tycker att det får meningar att se stympade ut. Jag inser hur snobbigt det kan uppfattas, att bry sig så om ord och stavning, men för mig är språket viktigt. Jag gör också fel, förstås. Jag börjar exempelvis ibland meningar med ”och” eller ”men” och jag har inte alltid benkoll på min kommatering. Men jag är ändå mån om att allt jag skriver i väldigt hög grad ska representera exakt det som jag avsåg att uttrycka, och även förmedla den ton som jag hade i åtanke när jag skrev det.
Citera
2024-09-14, 09:22
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maks240
Vad är det för lågutbildade nollor som inte kan skilja på när de respektive dem ska användas?
Beror det på en allt sämre undervisning i grundskolan, på generellt sänkt IQ i befolkningen eller på att lågutbildade inte längre läser böcker?
Få företeelser retar mig mer än oförmågan att skilja mellan de och dem. Styggelsen är inte bara i paritet med syftningsfel och särskrivningar - det är värre.
Vem bär ansvaret för att det svenska språket är på väg att förfalla?
Därutöver:När man lyssnar på i Sverige födda ungdomar med utländska föräldrar blir man nästan mörkrädd; de har, generellt sett, ett ordförråd som en normal fyraåring.
Det beror på att de och dem inte används i talspråket. Då kommer det inte heller naturligt till skriftspråket.
Citera
2024-09-14, 09:25
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
"De" och "dem" är utdaterat och onödigt när vi har "dom" som fungerar lika bra för båda, varför krångla till det liksom?
Därför att språk är viktigt. Visst kan man göra sig förstådd trots att man skriver ”dom gick hem till dom”, men det blir ett gravt utarmat språk som börjar växe fram om alla gör det. Vilket vore väldigt tråkigt.
Citera
2024-09-14, 09:25
Medlem
bomhulls avatar
Är man osäker så använd ordet "dom".
Citera
2024-09-14, 09:27
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petronix
Det tycker jag. ”Födda i Sverige” är korrekt svenska.
Du har fel. I Sverige födda är korrekt.

Men för att hålla mig till ämnet vill jag påpeka att ”de i Sverige födda” skulle se sjukt konstigt ut om man inte klarar av skillnaden på de och dem: ”Dem i Sverige födda”. Aaargh, mina ögon…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in