2023-03-17, 14:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Att båda varianterna anses korrekta i svenskan beror väl på att ”som” hoppar in och rör till pronomenbruket. Om vi går till ”facit”, alltså tyskan, finner vi att motsvarande konstruktion innehåller både de och dem och att vårt ”som” ersätter subjektspronomenet, det som bör vara ett ”de”.

T ex: ... alles kommt zu denen, die warten können. »Allt kommer till dem, [de] som kan vänta.«

Här ser vi ju att om svenskan här hade haft ett vanligt subjektspronomen i stället för ”som”, skulle detta ha varit ”de”. Med andra ord: det pronomen som ”finns kvar” i den svenska konstruktionen torde alltså vara objektsformen dem, och därmed har vi gåtans lösning: Det är grammatiskt munväder att hävda att de och dem vore ekvivalenta i det här fallet; de bara verkar vara det på grund av att ”som” lägger ut sin dimridå.
Min tyska suger. Så jag skulle vilja be dig analysera exemplet när man konverterar det till fråga och svar.

- Till vilka ska jag ge äpplen?
- De/dem som svälter.

(Sen är jag visserligen lite skeptisk till förhållningssättet att tyskan skulle vara något facit för vad som är korrekt svenska, men diskussionen är ändå intressant)
Citera
2023-03-17, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Hur kan det komma sig att man ser så mycket folk som inte kan använda "de" eller "dem" i rätt uttryck? "Dom" är kanske inte lika socialt accepterat, men man kan aldrig ha fel om man bara använder "dom". För det första; var kommer denna språkförbristning ifrån? Jag kan inte komma ihåg att folk hade problem med det förr i tiden, det verkar var något som har kommit nu. Jag ser det hela tiden, och det ser lika illa ut varje gång. För det andra; hur svårt kan det vara att lära sig? Fel använt ser det så himla fel ut, jag kan inte förstå hur någon kan ta miste. Är man osäker kan man alltid skriva "dom" istället. Kan någon förklara detta fennomen?

Du får slänga på lite franska och säga diet och diom istället för det och dom.
Citera
2023-03-17, 16:44
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vilket ju då fortfarande styrker att det är ett fall där jag/mig-substitutionen inte fungerar.
Hon ger jag som svälter bröd
Hon ger mig som svälter bröd

Hon ser jag som svälter
Hon ser mig som svälter
Skjutevapen menar att "mig" låter bättre, vilket jag håller med om. Men det du skriver skulle snarare peka på "jag".

Nej, det ska förstås vara objektsformen mig.

Hon ger mig, [jag] som svälter bröd.
Citera
2023-03-19, 14:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Min tyska suger. Så jag skulle vilja be dig analysera exemplet när man konverterar det till fråga och svar.

- Till vilka ska jag ge äpplen?
- De/dem som svälter.

(Sen är jag visserligen lite skeptisk till förhållningssättet att tyskan skulle vara något facit för vad som är korrekt svenska, men diskussionen är ändå intressant)
Du skall så klart ge dina äpplen åt dem som svälter, men de svältande kan ju inte gärna begära att du skall ge äpplena just åt dem, eftersom de inte kan bestämma över vad du skall göra med dina äpplen.
Citera
2023-03-19, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Haha, klassisk tråd.

I alla tider har folk rasat! Af blev av. Ni blev du. Nu ändrar vi Dem till Dom. Och folk rasar. Allt är som det ska vara, med andra ord

Ett problem med just de exempel du nämner är att de rör enbart stavningen (stafvningen).

Om jag (som inte är någon guru på svenska språket) har förstått saken rätt så ändras innebörden rent grammatiskt om man rotar för mycket i det här. Iaf om man ska tro Ranelid och andra förståsigpåare.

Jag personligen är mycket tveksam till just den här ändringen. Som många nämner är bruket av "dom" en följd av att många invandrare inte behärskar svenska språket tillräckligt.

Jag har inte upplevt att användningen de/dem vållat några större rabalder tidigare utan det är först på senare år som det på allvar uppmärksammats i denna grad.

Jag tror vi gör oss själva en björntjänst om vi ruckar för mycket på språket av ovan nämnda skäl. Språket måste ha en viss grammatisk grund att stå på.
Citera
2023-03-19, 15:33
Medlem
Autismpowers avatar
Någon frågade i förra tråden att språkrådet ska väl vara ett råd inte några som dikterar men ni vet väl att krig är fred idag? Det är så det fungerar, man kallar saker något annat än vad det är. Det är samma sak som att ord och handling inte är samma sak hur mycket man än försöker ge sken av det.

Det har ju dikterats länge vad vi får säga och inte säga. Jag kommer bestrida det här och använda det språkbruk jag alltid gjort och fortsätta att offentligt håna de som säger hen och anpassar sig efter vad de ser som auktoritetsfigurer!
Citera
2023-03-19, 15:49
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Någon frågade i förra tråden att språkrådet ska väl vara ett råd inte några som dikterar men ni vet väl att krig är fred idag? Det är så det fungerar, man kallar saker något annat än vad det är. Det är samma sak som att ord och handling inte är samma sak hur mycket man än försöker ge sken av det.

Det har ju dikterats länge vad vi får säga och inte säga. Jag kommer bestrida det här och använda det språkbruk jag alltid gjort och fortsätta att offentligt håna de som säger hen och anpassar sig efter vad de ser som auktoritetsfigurer!

De bryr sig inte om ditt personliga uppror, de arbetar på lång sikt. Även om Språkrådets råd bara är just råd så kommer det här innebära att våra myndigheter så småningom helt går över till att skriva "dom", och det kommer också att vara det som lärs ut i skolorna. Om några generationer kommer "dom" att vara allenarådande, och ingen som är i livet då kommer att ha minnen av några kontroverser kring frågan.
Citera
2023-03-19, 19:40
Medlem
MaxWalters avatar
Ett argument som man ibland hör är att subjekt och objekt är alldeles för knepigt för skolbarn. Då är det lättare att skriva ”dom” i alla situationer. ”De” och ”dem” kan man möjligen fördjupa sig i när man studerar svenska språket på högskolor och universitet.

Men i debatten hör man ofta att bl.a.politiker kräver att det i skolorna behövs mer och avancerad kunskap i matematik. Men matematik är för många elever lika knepigt som grammatik och det underlättar för eleverna om de bara behöver lära sig de fyra räknesätten och procenträkning. Algebra och ekvationer är inget man kan begära att vanliga skolbarn skall klara av.

Varför matematik är viktigare än språk har jag svårt att förstå.
Citera
2023-03-20, 15:08
Medlem
jymdjakets avatar
Hade de/dem varit så användbara att hålla isär som vissa vill få det till hade det nog inte dött naturligt i talspråket.
Citera
2023-03-20, 18:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Hade de/dem varit så användbara att hålla isär som vissa vill få det till hade det nog inte dött naturligt i talspråket.

Nu är ju inte de/dem annorlunda än du/dig och liknande distinktioner så det stämmer inte till fullo. Däremot är det ju mycket riktigt så att i vissa språk, exempelvis danska, så använda mig och dig på ett mer [över]glidande sätt än i svenska.
Citera
2023-03-20, 18:13
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är ju inte de/dem annorlunda än du/dig och liknande distinktioner så det stämmer inte till fullo. Däremot är det ju mycket riktigt så att i vissa språk, exempelvis danska, så använda mig och dig på ett mer [över]glidande sätt än i svenska.

Visst att du/dig kanske är dumt också, men nu gäller det de/dem.
Citera
2023-03-20, 18:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Visst att du/dig kanske är dumt också, men nu gäller det de/dem.

Dumt eller inte så är det samma grammatiska förklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in