2019-10-30, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Lär er bara vad subjekt och objekt är, inte så svårt.

"De" gör något. Subjekt.
"Dem" utsätts för något. Objekt.

Låt oss kasta bollar på dem. (Här får de bollar kastade på sig och är därför objekt)
De gillade inte att få bollar kastade på sig. (Här gör de något själva, de "gillar inte" och är därför subjekt)
Glasklart:

De blev sparkade av mig.
Jag blev sparkad av dem.
Citera
2019-10-30, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Som jag skrev tidigare, passar vi eller oss i meningen... oss ska till t-centralen, eller vi ska till t-centralen.
Vi - de. Oss - dem. Lätt att komma ihåg då det är två, alternativt tre bokstäver i bägge alternativen.
De här är enligt min erfarenhet den lättaste regel att ta till sig. Men jag har inga svårigheter att följa med i en text där de/dem används lite mer okonventionellt. Språkets viktigaste uppdrag är att föra över information. Jag är övertygad att vi gör oss förstådda även om vi felanvänder de/dem.
Vårt språk förändras, men inre alltid vi med det.
Citera
2019-10-30, 05:45
Medlem
They = de.
Them = dem.

Översätt texterna till engelska och passa in they/them.

Exempel1: "We buried they/them in the forest."
Resultat: Vi begravde dem i skogen.

Exempel2: "They/them are in the forest."
Resultat: De är i skogen.
Citera
2019-10-30, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruk
Exempel1: "We buried they/them in the forest."
Resultat: Vi begravde dem i skogen.

Exempel2: "They/them are in the forest."
Resultat: De är i skogen.
Funkar för det mesta, men inte alltid:

Me and him are close friends = Mig och honom är nära vänner (??)
Citera
2019-10-30, 06:07
Medlem
YeeNaaldloshii-s avatar
Vi/oss. Det som passar bäst i meningen är lika med de/dem.
Citera
2019-10-30, 06:14
Medlem
blobben!!!s avatar
Det vore en stor förlust att förlora de/dem från svensk grammatik. Jag skulle till och med vilja förespråka att återintroducera de/dem i talspråket. Vissa dialekter har fortfarande spår av korrekt "de/dem" i vardagligt tal som tur är.
Citera
2019-10-30, 06:27
Medlem
Många tvärsäkra svar här med hänvisning till till engelskan. De och dem kan ibland vara lika rätt och jag erkänner gärna att jag inte alltid på ren känsla vet när så är fallet. SvD hade ett svårt test man kunde göra, men det är väl låst nu som alla andra artiklar. De kan användas som objektsprepositioner t ex "de som", "dem som" och då är båda lika rätt.
Citera
2019-10-30, 06:33
Medlem
Snops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxypressin
Funkar för det mesta, men inte alltid:

Me and him are close friends = Mig och honom är nära vänner (??)
Den där funkar inte för att den engelska meningen är fel. Testa med den rätta meningen som är "He and I are close friends." så blir det rätt vid översättning.
Citera
2019-10-30, 06:33
Medlem
Absolut Dom , men även De! Aldrig "Dem tyckte det"..
Gammaldags skolning i ny tappning,
håll till godo!
Citera
2019-10-30, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snop
Den där funkar inte för att den engelska meningen är fel. Testa med den rätta meningen som är "He and I are close friends." så blir det rätt vid översättning.
"Me and him" säger varenda amerikan jag har träffat i mitt liv.

"He and I" säger typ Harry Potter eller nån, fan vet jag.

Hur vet man vad som är rätt?

"I and he are close friends" ?????
Senast redigerad av Oxypressin 2019-10-30 kl. 06:52.
Citera
2019-10-30, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxypressin
"Me and him" säger varenda amerikan jag har träffat i mitt liv.

"He and I" säger typ Harry Potter eller nån, fan vet jag.

Hur vet man vad som är rätt?

"I and he are close friends" ?????

Varenda svensk du träffar säger dom också, det gör det dock inte till korrekt i text..

Ang. "He and I" vs "I and he" så är det engelskans vänskaplighet som dikterar vad som är rätt. Aldrig börja med dig själv om det är någon mer är en bra regel.

Ang. de/dem/dom har du fått bra regler för de/dem, och använd endast dom i talspråk. Du framstår som mindre vetande om du använder det i text och dina texter kommer inte ses lika seriösa som om du skriver de/dem (på rätt sätt. På fel sätt så framstår du som än sämre på att föra dig).

Tyckte kommentaren om klasskillnader var intressant. Aldrig tänkt på det sättet ang. de/dem men jag tror absolut du har rätt. Jag kommer aldrig tillåta mina barn köra med dom i text. Även i tal brukar jag använda mig av de, men väldigt sällan dem. På så sätt kan jag dock differentiera mellan "de som gör något och dom som påverkas" även i tal.
Citera
2019-10-30, 07:05
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vedertaget i talspråk, får ej förekomma i skriven text.
Självklart får dom användas i skriven text, och så görs. Att använda dom ifall man är osäker är så mycket bättre än att sprida de och dem fel. Otroligt störande läsvurpor, helt i klass med särskrivningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in