• 1
  • 2
2014-04-10, 11:55
Medlem
Kan jag bli frisk från min ångest/rädslor utan att ta medicin?
Jag vill bara slå mig själv på käften för jag är så satans less på det här!! Jag VILL inte ta medicin för då hindras jag ännu mer från att umgås med andra människor (kan inte dricka alkohol isf osv). Nu är det snart sommar också och jag vill kunna leva ett vanligt liv och dricka alkohol med vännerna.

Det känns som att min rädsla för min fobi har övergått till rädsla för ångest. Kan man ta död på ångesten på nått vis utan att måsta medicinera sig? Funkar det med att bara ge sig fan på det och utmana ödet liksom, blir man botad av det?

Jag frågar eftersom det finns NOLL psykologer tillgängliga i min stad, trots att jag ringt helt hysteriskt att jag måste få hjälp.. köerna är flera månader långa.
Citera
2014-04-10, 11:58
Medlem
Punklivs avatar
Självklart kan du bli frisk utan medicin. Av medicinen blir du oftast inte frisk heller...

Försök med KBT!
Citera
2014-04-10, 12:00
Medlem
H8erfisternators avatar
Medicinen gör dig inte frisk utan lindrar dina psykiska besvär, mycket förvånad att du inte blivit informerad om detta tidigare
Citera
2014-04-10, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Självklart kan du bli frisk utan medicin. Av medicinen blir du oftast inte frisk heller...

Försök med KBT!

Jo, jag står i kö för KBT också... eller menar du att jag ska köra själv?
Citera
2014-04-10, 12:01
Bannlyst
Så du anser dig själv vara extremt sjuk för det första?
Om det har med det mentala planet att göra. Antar jag att du kände dig förvirrad sen var det någon annan som gav en förklaring/diagnos.
Du svalde det utan att ifrågasätta. Nu känner du att det inte hjälper?
Citera
2014-04-10, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H8erfisternator
Medicinen gör dig inte frisk utan lindrar dina psykiska besvär, mycket förvånad att du inte blivit informerad om detta tidigare

Jag fick träffa en akut psykolog en gång och han har tjatat om att jag ska ta medicin och jag har i många veckor sagt nej till det men jag började med den för några dagar sedan för jag började att inte se någon annan utväg...
Citera
2014-04-10, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv

Försök med KBT!
Ärligt talat KBT är bullshit, Finns mycket bättre som man kan söka upp.
Citera
2014-04-10, 12:04
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mintkrokant1
Jo, jag står i kö för KBT också... eller menar du att jag ska köra själv?

Det bästa är ju att sköta det med en professionell, men om du inte orkar vänta så kan man ju göra det själv. Tydligen många som gör det. Men som sagt; professionell hjälp är antagligen bäst.
Citera
2014-04-10, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softista
Så du anser dig själv vara extremt sjuk för det första?
Om det har med det mentala planet att göra. Antar jag att du kände dig förvirrad sen var det någon annan som gav en förklaring/diagnos.
Du svalde det utan att ifrågasätta. Nu känner du att det inte hjälper?

Jag anser mig extremt sjuk då jag har lämnat mitt hem vid väldigt få tillfällen det senaste halvåret. Jag får ångest direkt jag går ut...

Jag förstår inte vad du skriver.. det är väl ganska uppenbart att jag är sjuk då jag är för rädd/fylld med ångest för att kunna leva ett normalt liv?
Citera
2014-04-10, 12:05
Medlem
Citat:

Som vad?
Citera
2014-04-10, 12:09
Medlem
Punklivs avatar
Citat:

Jag har nästan enbart hört positiva saker om KBT, att det inte hjälper dig betyder inte att det bara är skitsnack.
Citera
2014-04-10, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mintkrokant1
Jag anser mig extremt sjuk då jag har lämnat mitt hem vid väldigt få tillfällen det senaste halvåret. Jag får ångest direkt jag går ut...

Jag förstår inte vad du skriver.. det är väl ganska uppenbart att jag är sjuk då jag är för rädd/fylld med ångest för att kunna leva ett normalt liv?
Om du har den inställningen kommer du aldrig definiera dig själv som " frisk ".
Finns ingen annan som kan få dig att må bättre långsiktigt, Det är endast du som kan ändra på det.
Gå KBT du, Kanske passar dig endå även fast det är BS.
Senast redigerad av Softista 2014-04-10 kl. 12:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in