• 3
  • 4
2014-04-10, 14:53
Bannlyst
emetofobi heter det, och ditt problem kan ju vara det att du är nervös vilket kan göra dig illamående. men jag säger som någon före mig sa, du är tvungen att överkomma dina rädslor för att gå vidare med ditt liv.
Citera
2014-04-10, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
emetofobi heter det, och ditt problem kan ju vara det att du är nervös vilket kan göra dig illamående. men jag säger som någon före mig sa, du är tvungen att överkomma dina rädslor för att gå vidare med ditt liv.

Jag vet vad det heter, men dumt att skriva det eftersom alla kanske inte vet det.
Jag vet också att jag måste komma över mina rädslor för att komma vidare, min fråga är ju hur?!
Borde jag spy med flit?
Citera
2014-04-10, 16:01
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mintkrokant1
Jag vet vad det heter, men dumt att skriva det eftersom alla kanske inte vet det.
Jag vet också att jag måste komma över mina rädslor för att komma vidare, min fråga är ju hur?!
Borde jag spy med flit?

Nej, du borde verkligen inte spy med flit. Det kan bli en väldigt ohälsosam vana. Sök dig till en psykiatriker.
Citera
2014-04-10, 16:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Höjdskräck är ju en typiskt rädsla som man kan trappa upp... men hur trappar man upp när det gäller spyfobi?... jag är inte rädd för något annat utan bara det. Iof har det lett till en viss torgskräck eftersom jag inte vågar gå ut mer. Ska jag prova gå några meter och sen gå hem? Prova några meter extra varje gång? Tyvärr så kommer ångesten lite när som helst ändå. För två veckor sedan gick jag långpromenader 5 dagar i rad, sen vet jag inte vad som hände men jag är tillbaka på noll igen.
Hur du ska träna bort spyfobin vet jag inte, har lite svårt att fatta hur det är. Spya utsätts man ju normalt bara för om man jobbar inom vården, har 0-3 månaders bäbis, är på fyllefester eller krökar för hårt själv. Är det festa du vill kunna göra? Börja med lite lugnare partajande då där folk inte super skallen av sig som fjortisar och spyr och bär sig åt. Vuxet folk krökar ju inte på det viset, normalt sett.

Håll inte på sup för att framkalla kräkning eller gräv i halsen.

Det finns receptfritt mot illamående och kräkningar, du kunde ju ta det och sedan köra "spyfobiträning". Ta inte för ofta bara.
http://www.fass.se/LIF/product?3&use...19540913000011

Annars kan du ju börja med torgskräcken, du kom ju igång bra. Att det går framåt och sen bakåt igen, så var det för mig också. Men det gick lättare att komma framåt för varje gång, så ge inte upp.

Du kan bestämma dig för att prata med en okänd människa per dag, om du har lite folkskräck också. Säga nåt neutralt som kommentera vädret till kassörska, busschaufför osv.

Många här i tråden skriver ju att du ska ta medicinen, söka proffshjälp osv och det måste du känna själv. Du undrade ju om du kan bli frisk utan medicin och det tror jag absolut, om man tittar på vad du skrivit här. Du är väl inte självmordsbenägen, psykotisk, vill skada andra eller dig själv osv? "Bara" ångest?

Edit:
Kanske du kan få tips och stöd här? Spyfobisida med forum mm:
http://www.emetofobi.se/
Senast redigerad av SmurfSmurf 2014-04-10 kl. 17:00.
Citera
2014-04-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Nej, du borde verkligen inte spy med flit. Det kan bli en väldigt ohälsosam vana. Sök dig till en psykiatriker.

Men LÄS vad jag har skrivit. Det finns INGA lediga psykologer, psykatriker tillgängliga i min stad! LÅÅÅNGA väntetider.
Citera
2014-04-10, 21:59
Medlem
--locco--s avatar
Skippa medicinerna, du blir bara sjukare av dom i längden.
Det är bara du själv som kan bota dig.
Är det du eller ångesten som bestämmer? Tänk på det varje gång den är på väg.
Välkomna attacken med att säga till dig själv att det är du som bestämmer och att ångesten kan dra åt helvete.
Låter det konstigt? Ja tills du inser att det är du som bestämmer om du ska leva efter ångestens villkor eller inte.
Tro mig, jag vet vad jag pratar om.Har haft många strider med mig själv genom åren.
Citera
2014-04-11, 06:45
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Men LÄS vad jag har skrivit. Det finns INGA lediga psykologer, psykatriker tillgängliga i min stad! LÅÅÅNGA väntetider.

Jag har läst, men din stad är inte den enda staden i Sverige, eller hur?
Citera
2014-04-23, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Jag har läst, men din stad är inte den enda staden i Sverige, eller hur?

Så du menar att jag ska lyckas ta mig till en annan stad flertal gånger när jag inte ens kommer utanför dörren? Ja, det är ju lätt fixat.
Citera
2014-04-23, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --locco--
Skippa medicinerna, du blir bara sjukare av dom i längden.
Det är bara du själv som kan bota dig.
Är det du eller ångesten som bestämmer? Tänk på det varje gång den är på väg.
Välkomna attacken med att säga till dig själv att det är du som bestämmer och att ångesten kan dra åt helvete.
Låter det konstigt? Ja tills du inser att det är du som bestämmer om du ska leva efter ångestens villkor eller inte.
Tro mig, jag vet vad jag pratar om.Har haft många strider med mig själv genom åren.

Det är lättare sagt än gjort... ångesten är så himla stark. Vad har du gjort mer för att komma över ångesten?
Citera
2014-04-24, 10:23
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Så du menar att jag ska lyckas ta mig till en annan stad flertal gånger när jag inte ens kommer utanför dörren? Ja, det är ju lätt fixat.

Då får du väl ge upp och gå med ångest resten av livet. Du kommer lida mycket några gånger när du åker till den andra staden, men får du ingen hjälp kommer du lida resten av livet. Vad är värst?

Fixa lite bensodiazepiner när du ska åka till den andra staden om du verkligen inte orkar.
Citera
2014-04-24, 19:38
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softista
Ärligt talat KBT är bullshit, Finns mycket bättre som man kan söka upp.

KBT är den behandling med bästa vetenskaplig bevis.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in