• 1
  • 2
2014-04-08, 10:18
Medlem
Hej alla kloka flashbackare!
Behöver era tips och råd gällande ett problem som har uppstått rätt nyligen.
Min pappa är döende i hjärncancer. Beskedet fick vi för någon månad sedan med allt vad det innebär osv. För ca 3 veckor sedan åkte jag hem till honom över en helg bara för att umgås. Då upptäcker jag att han har slutat betala typ alla sina räkningar förutom hyran och att detta har pågått under en så pass lång tid att nu kronofogden är inblandad. Pappa har inga egentliga tillgångar och de ekonomiska medel han förfogar över är sjukpenningen på ca 12 000 kr i månaden. Skulden är uppe i ca 30-40 000. Det är irrelevant i sammanhanget egentligen men nu på slutet har det gått väldigt fort, pappa är sängliggande på sjukhus och klarar egentligen inte att göra någonting alls på egen hand. Han har överlämnat sin ekonomi till mig (eller det var snarare på mitt initiativ egentligen) och han har uttryckt att han vill bli kvitt sina skulder.
Här inträder problemet. Men den lilla inkomst han har samt frånvaron av utmätningsbara tillgångar så blir det svårt att betala av skulden med hans pengar. Jag skulle naturligtvis kunna ta detta ur egen ficka, men det känns fel eftersom skulderna inte är mina och dessutom vill inte pappa att jag gör det heller.
Har hört ryktesvägen att om man är döende så kan det finnas möjlighet att få ut en viss del av sin tjänstepension i förtid. Jag tror detta vore vägen att gå. Jag vet dock inte hur man går till väga för att få ut dessa pengar. Kan någon hjälpa mig? Alla tips och råd är välkomna!

Tack på förhand
Citera
2014-04-08, 10:23
Medlem
particulum1s avatar
Med tanke på hur myndigheter och makthavare rånar befolkningen i detta land överlag på många olika vis anser jag inte att din far behöver eller ska betala av sina skulder överhuvudtaget. Jag har dessutom för mig att skulder skrivs av när personer avlider, rätta mig om jag har fel på senaste punkten.
Citera
2014-04-08, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Med tanke på hur myndigheter och makthavare rånar befolkningen i detta land överlag på många olika vis anser jag inte att din far behöver eller ska betala av sina skulder överhuvudtaget. Jag har dessutom för mig att skulder skrivs av när personer avlider, rätta mig om jag har fel på senaste punkten.

Jo det stämmer, när personen dör så skrivs skulderna av. Eller rättare sagt, man gör en bodelning och om det finns tillgångar i dödsboet så används dom för att betala skulder. Det som eventuellt blir över får arvingarna.
Nu handlar detta inte riktigt om vad som moraliskt är rätt eller fel, men det är min pappas uttryckliga vilja att bli skuldfri. Jag kan också tycka att om man är döende så är väl räkningar skitsamma, men iom att det här är pappas vilja så vill jag genomföra det så gott det går.
Citera
2014-04-08, 10:55
Medlem
Conceptions avatar
Du skrev i en annan tråd att du fått in 100 000 kr på ditt bankkonto.

Din pappa har ingenting med dessa pengar att göra eller?
Citera
2014-04-08, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du skrev i en annan tråd att du fått in 100 000 kr på ditt bankkonto.

Din pappa har ingenting med dessa pengar att göra eller?

Nepp, ingenting. Som jag sa i ovanstående inlägg, jag kan ta mina egna pengar och betala, men det känns inte rätt och pappa vill inte det heller.
Citera
2014-04-08, 10:57
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Jo det stämmer, när personen dör så skrivs skulderna av. Eller rättare sagt, man gör en bodelning och om det finns tillgångar i dödsboet så används dom för att betala skulder. Det som eventuellt blir över får arvingarna.
Nu handlar detta inte riktigt om vad som moraliskt är rätt eller fel, men det är min pappas uttryckliga vilja att bli skuldfri. Jag kan också tycka att om man är döende så är väl räkningar skitsamma, men iom att det här är pappas vilja så vill jag genomföra det så gott det går.

Jag tycker det är en moralfråga eftersom han i detta fallet vill göra rätt för sig när han anser att inte betala av skulderna inte är att göra rätt för sig. Gör en praktisk bedömning till och börja med, du nämnde att det är svårt att betala av skulderna p.g.a bristande inkomst och innehavande av pengar som skulle räcka till. Funderat vidare om det kanske faktiskt inte går alls att betala av skulderna om du inte själv hjälper till? Går det inte ens att betala av skulderna så tycker jag inte man behöver göra några vidare funderingar på saken.

Jag personligen tycker inte han ska betala av sina skulder, dels p.g.a anledningen jag nämnde och dels för att skulderna skrivs av ändå. Jag förstår att det är hans vilja, helt klart, men du kanske kan övertyga honom om annat.
Citera
2014-04-08, 11:01
Medlem
Citat:
Jag tycker det är en moralfråga eftersom han i detta fallet vill göra rätt för sig när han anser att inte betala av skulderna inte är att göra rätt för sig. Gör en praktisk bedömning till och börja med, du nämnde att det är svårt att betala av skulderna p.g.a bristande inkomst och innehavande av pengar som skulle räcka till. Funderat vidare om det kanske faktiskt inte går alls att betala av skulderna om du inte själv hjälper till? Går det inte ens att betala av skulderna så tycker jag inte man behöver göra några vidare funderingar på saken.

Jag personligen tycker inte han ska betala av sina skulder, dels p.g.a anledningen jag nämnde och dels för att skulderna skrivs av ändå. Jag förstår att det är hans vilja, helt klart, men du kanske kan övertyga honom om annat.

Problemet som jag och pappa ser det är att om jag betalar av hans skulder med mina pengar så har han fortfarande skulder, inte till staten utan till mig istället. Och jag vet att han inte vill ha det så. Jag personligen bryr mig inte så värst mycket om jag skulle tappa 40 000 på det sättet, men han gör det. Så om det skulle kunna gå att ta ut lite pension i förtid och använda det till att betala av skulderna så skulle det vara bättre, för det är ju ändå i någon mån hans egna pengar...
Citera
2014-04-08, 11:05
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Problemet som jag och pappa ser det är att om jag betalar av hans skulder med mina pengar så har han fortfarande skulder, inte till staten utan till mig istället. Och jag vet att han inte vill ha det så. Jag personligen bryr mig inte så värst mycket om jag skulle tappa 40 000 på det sättet, men han gör det. Så om det skulle kunna gå att ta ut lite pension i förtid och använda det till att betala av skulderna så skulle det vara bättre, för det är ju ändå i någon mån hans egna pengar...

Jo visst, å andra sidan kan det ju också vara skönt att tillfredsställa en döende mans sista önskningar i livet så att denne får en fridfull sista tid samt passage till vad som väntar efter detta liv. Jag har nog sagt mitt, du tar nog rätt beslut när tiden väl är inne.
Citera
2014-04-08, 11:44
Medlem
Conceptions avatar
Har han inte tecknat något extraskydd som delas ut till efterlevande ifall han avlider så är det nog ganska så kört.

Pengarna i hans tjänstepension tillfaller då andra.

http://www.alecta.se/Privat/Handelser-i-livet/Dodsfall/

Nu vet jag dock inte var han har sin tjänstepension men i Alecta är det som ovan.
Citera
2014-04-08, 12:22
Medlem
M1159s avatar
Citat:

Om det finns tillgångar i dödsboet tas dessa till att betala av skulder, finns inga tillgångar så hamnar skulden i molnen de efterlevande ärver inte någon skuld alls.
Citera
2014-04-08, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Har han inte tecknat något extraskydd som delas ut till efterlevande ifall han avlider så är det nog ganska så kört.

Pengarna i hans tjänstepension tillfaller då andra.

http://www.alecta.se/Privat/Handelser-i-livet/Dodsfall/

Nu vet jag dock inte var han har sin tjänstepension men i Alecta är det som ovan.

Har inte gått igenom vilken pensionsdeal han har ännu. Det ligger på dagordningen dock. Har för mig att han har någon form av efterlevandeskydd iaf.
Men det här handlar inte för mig om vad som sker efter att han är död, utan jag vill veta mer hur möjligheterna ser ut idag, när han fortfarande lever.
Citera
2014-04-08, 12:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Har inte gått igenom vilken pensionsdeal han har ännu. Det ligger på dagordningen dock. Har för mig att han har någon form av efterlevandeskydd iaf.
Men det här handlar inte för mig om vad som sker efter att han är död, utan jag vill veta mer hur möjligheterna ser ut idag, när han fortfarande lever.

När han lever finns det ingenting att göra. Hur skulle det annars se ut om en massa gamlingar skulle komma och ha ut sin tjänstepension bara för att de är döende. Det går inte.

Har han ett efterlevandeskydd så är det ju bara att lägga upp en betalplan så eventuella pengar går till hans skulder.

En annan sak han skulle ha haft är en olycksfallsförsäkring. Då hade han fått ut pengar om han blivit diagnostiserad med hjärncancer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in