• 1
  • 2
2014-04-08, 12:54
Medlem
Detta är inte ett juridiskt råd, men ett alternativt moraliskt perspektiv:
Gör en prioriteringslista på de fordringsägare som förtjänar att få pengarna tilllbaka. Prioritera sedan att betala tillbaka efter denna lista i den mån det går medan han lever (den dagen det blir ett dödsbo kommer advokaten göra sin egen prioriteringslista ändå).

1. Vänner.
2. Lokala småföretagare.
3. Övriga småföretag.
4. Storföretag.
...
99. TV-licensen.
Citera
2014-04-08, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
När han lever finns det ingenting att göra. Hur skulle det annars se ut om en massa gamlingar skulle komma och ha ut sin tjänstepension bara för att de är döende. Det går inte.

Har han ett efterlevandeskydd så är det ju bara att lägga upp en betalplan så eventuella pengar går till hans skulder.

En annan sak han skulle ha haft är en olycksfallsförsäkring. Då hade han fått ut pengar om han blivit diagnostiserad med hjärncancer.

Sant. Men man kan ju alltid ta ut pengarna från sitt pensionssparkonto, får undersöka saken närmare.
Olycksfallsförsäkring och inkomstförsäkring har han och de pengarna har han redan fått ut. Han har varit sjuk i ca 4 år så det var ett tag sen dock.
Citera
2014-04-08, 13:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Sant. Men man kan ju alltid ta ut pengarna från sitt pensionssparkonto, får undersöka saken närmare.
Jo, IPS kan man ta ut från 55 års ålder. Men detta var väl tjänstepension vi pratade om. Den är från 65 år.

Du har dock inte nämnt hur gammal din far är?

Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Olycksfallsförsäkring och inkomstförsäkring har han och de pengarna har han redan fått ut. Han har varit sjuk i ca 4 år så det var ett tag sen dock.
Fast beloppet han fick då måste ha varit ganska så stort. Han bör ändå ha levt ett ganska så bra liv de där 4 åren och det är ju bra.
Citera
2014-04-08, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jo, IPS kan man ta ut från 55 års ålder. Men detta var väl tjänstepension vi pratade om. Den är från 65 år.

Du har dock inte nämnt hur gammal din far är?

Fast beloppet han fick då måste ha varit ganska så stort. Han bör ändå ha levt ett ganska så bra liv de där 4 åren och det är ju bra.

58 bast är han.

Mmm precis, det var tjänstepensionen jag funderade över.
Jag har ingen aning om summan han fick ut då, men som du säger bör den ha varit rätt ansenlig med tanke på att han ändå har klarat sig mer än väl dessa år. Nu är dom pengarna borta dock, och detta i kombination med det hjärnsläpp som det innebär att sluta betala sina räkningar huxflux gör att han nu är i denna sits. Jag förstår honom till viss del med argumentet att om man ändå ska dö så spelar det väl ingen roll med räkningar osv. Men nu har han insett vad han har gjort och vill betala tillbaka. Tyvärr kan det visa sig vara för sent..
Citera
2014-04-10, 01:21
Medlem
Hoegens avatar
Nu var ju inte skulden jätte stor, så om din far vill bli kvitt så tycker jag nästan du är honom moraliskt skyldig det. Annat om det hade handlat om miljonskulder. Men betala av skulderna efter en prio-lista som någon skrev ovan.

För övrigt, nu är ju inte min mamma döende på något sätt men efter att hon legat på sjukhus i omgångar för hjärtproblem så började hon lösa ut sin pensionsförsäkring så inte pengarna tillfaller staten ifall något skulle hända.
Har för mig att hon nämnde att det går att göra från 55 års ålder och framåt.
Kanske kan vara något om möjlighet finns?

Hoppas allt löser sig
/Hoegen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här