• 1
  • 2
2014-04-07, 19:18
Medlem
Hej!
Jag är en tjej som för några veckor sedan började som webcam-modell. Gick bättre än förväntat och jag har tjänat en hel del pengar. De pengarna som jag tjänar vill jag såklart skatta för om man måste det. Jag vill inte åka fast för att inte ha skattat. Dock så har jag ingen aning om jag behöver skatta för de pengarna? Jag tänkte att det kanske är över en viss summa som jag måste skatta tex om jag tjänar mer än 20 000 kronor om året så behöver jag ej skatta. Måste jag redovisa för skatteverket vad jag håller på med? Vad exakt är det jag håller på med egentligen, det är en tjänst jag säljer va? Sen vill jag också säga det att det är folk från alla länder som kan titta på mig och ge mig "tokens" som det heter så det är inte bara folk från Sverige. Jag vet inte om de har någon betydelse.

En jag frågade sa att jag skulle lägga på de jag tjänar på som webcam-modell på inkomsten jag har och sen skatta för det som vanligt.

Så jag tänkta kolla med er om hur ni tror jag ska göra. Jag är tacksam för alla vettiga svar som jag kan få. För jag vill göra rätt för mig.
Citera
2014-04-07, 19:25
Medlem
BlueStars avatar
Eskortservice och prostitution --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2014-04-07, 19:34
Medlem
zaimans avatar
Det är väl donationer på sådana sajter?
Citera
2014-04-07, 19:43
Medlem
mendokusais avatar
Nu är inte jag säker men jag tror nog man måste skatta sånt om det är större summor, det räknas la som inkomst. Kan man inte hitta sån info på skatteverket.se?
Citera
2014-04-07, 19:45
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Det du tjanar ska laggas ihop med ovrig inkomst och skattas for. Minns inte vad lagstagransen for beskattningsbar inkomst ar nu.
Citera
2014-04-07, 20:13
Medlem
Har du inkomster mer än 100 kronor så ska du ta med det i deklarationen. Blir dock årets inkomster lägre än grundavdraget (ca 20 000) så behöver du inte betala skatt. Genom att ta upp inkomsterna och göra rätt för dig så kommer du i framtiden få pension för dina inkomster som du haft.
Citera
2014-04-07, 22:41
Medlem
Håller med ovanstående skribent. Att skatta för sig är i grund bättre för framtidens skull med pension och dylikt. Jag är inte säker, men jag tror att den "skattefria" summan för år 2014 ligger på 18.200kr, men du deklarerar praktiskt taget från första tjänade krona.
Nu vet inte jag hur denna tjänst fungerar? Så jag ger svar på olika alternativ på en gång, så får du själv känna efter vilket svar som passar in bäst.
-Betalar kunderna för att se dig? I sådant fall så säljer du en tjänst och skall då ta med detta som inkomst av tjänst, vilket du gör i din deklaration.
-Skickar kunderna gåvor till dig som en slags betalning? Gåvor är enligt skatteverkets regler helt skattefria, MEN kan dessa gåvor knytas till någon form av utfört arbete så skall detta tas upp som inkomst av tjänst. Sverige har lite konstiga regler när det kommer till vad som menas med arbete för en vinst eller en gåva men i praktiken så innebär detta t ex:
Vinner du på Lotto eller deltar i postkodlotteriet, så vinner du praktiskt taget på slump och skall därför EJ beskattas för vinsten, men deltar du i postkodlotteriets "heta stolen" så anses du ha arbetat för för vinsten, då du har svarat på X-antal frågor och skall då därför skatta för detta.

Du kan med andra ord undgå att skatta för detta ifall det rör sig om gåvor, MEN det kan också knytas till någon form av arbete, då du ger något tillbaka och skall då beskattas. Det bästa är om du själv tar upp dessa inkomster i deklarationen och gör rätt för dig, så om inte för att trygga framtiden med pension, så åtminstone för att slippa eventuella böter om du åker dit.

Mvh
Citera
2014-04-07, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oboybrunn
Håller med ovanstående skribent. Att skatta för sig är i grund bättre för framtidens skull med pension och dylikt. Jag är inte säker, men jag tror att den "skattefria" summan för år 2014 ligger på 18.200kr, men du deklarerar praktiskt taget från första tjänade krona.
Nu vet inte jag hur denna tjänst fungerar? Så jag ger svar på olika alternativ på en gång, så får du själv känna efter vilket svar som passar in bäst.
-Betalar kunderna för att se dig? I sådant fall så säljer du en tjänst och skall då ta med detta som inkomst av tjänst, vilket du gör i din deklaration.
-Skickar kunderna gåvor till dig som en slags betalning? Gåvor är enligt skatteverkets regler helt skattefria, MEN kan dessa gåvor knytas till någon form av utfört arbete så skall detta tas upp som inkomst av tjänst. Sverige har lite konstiga regler när det kommer till vad som menas med arbete för en vinst eller en gåva men i praktiken så innebär detta t ex:
Vinner du på Lotto eller deltar i postkodlotteriet, så vinner du praktiskt taget på slump och skall därför EJ beskattas för vinsten, men deltar du i postkodlotteriets "heta stolen" så anses du ha arbetat för för vinsten, då du har svarat på X-antal frågor och skall då därför skatta för detta.

Du kan med andra ord undgå att skatta för detta ifall det rör sig om gåvor, MEN det kan också knytas till någon form av arbete, då du ger något tillbaka och skall då beskattas. Det bästa är om du själv tar upp dessa inkomster i deklarationen och gör rätt för dig, så om inte för att trygga framtiden med pension, så åtminstone för att slippa eventuella böter om du åker dit.

Mvh

Hur gör jag för att lägga på de jag tjänar på sidan som inkomst och deklarera det? Måste jag kontakta skatteverket för att deklarera det? jag tjänar ju olika varje månad + att jag kanske inte ens tar ut pengar varje måndag utan kanske varje kvartal. Hur deklarerar jag det då? Jag kanske är lite knasig som inte förstår. jag har läst på skv hemsida men de hjälpte mig inte speciellt mycket. därför jag sökte mig hit
Citera
2014-04-07, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oboybrunn

Mvh

Jahaa okej ja liksom, det är liksom det de inte är...
Citera
2014-04-08, 09:41
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lskarinnan
Hur gör jag för att lägga på de jag tjänar på sidan som inkomst och deklarera det? Måste jag kontakta skatteverket för att deklarera det? jag tjänar ju olika varje månad + att jag kanske inte ens tar ut pengar varje måndag utan kanske varje kvartal. Hur deklarerar jag det då? Jag kanske är lite knasig som inte förstår. jag har läst på skv hemsida men de hjälpte mig inte speciellt mycket. därför jag sökte mig hit

Det allra basta ar nog om du pratar med en handlaggare pa skattemynd. sa att det blir 100% ratt.
Citera
2014-04-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Det allra basta ar nog om du pratar med en handlaggare pa skattemynd. sa att det blir 100% ratt.

Frågan är egentligen bara hur jag ska lägga fram det? För jag vill inte berätta vad jag egentligen håller på mig :O
Citera
2014-04-08, 17:00
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lskarinnan
Frågan är egentligen bara hur jag ska lägga fram det? För jag vill inte berätta vad jag egentligen håller på mig :O

Skicka ett mail från anonymt mailkonto -> klart
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in