Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-07, 19:07
  #1
Medlem
Schwenssons avatar
Hej!
Nu i sommar skall jag & familj flytta till hus, vi kommer inte ha tillgång till kabeltv (som vi alltid haft annars) så jag tittar runt lite på olika utbud. Jag behöver lite tips, råd & rekommendation ifrån "glada kunder".
Mitt krav på kanaler är dom "klassiska" kabelkanalerna + (OCH DETTA ÄR VIKTIGT) premier leauge & champions league.

Vilket bolag förser er med tv?
Vilket utbud har ni?
Vad betalar ni?
Hur funkar det?
Nöjd?
Citera
2014-04-07, 20:33
  #2
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwensson
Mitt krav på kanaler är dom "klassiska" kabelkanalerna + (OCH DETTA ÄR VIKTIGT) premier leauge & champions league.

Då är valet enkelt. Viasat. Ingen annan har rättighet att visa PL och CL. http://www.viasat.se/sport/fotboll/rattigheter
Citera
2014-04-07, 22:39
  #3
Medlem
Schwenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Då är valet enkelt. Viasat. Ingen annan har rättighet att visa PL och CL. http://www.viasat.se/sport/fotboll/rattigheter

Har läst runt lite om viasat och många verkar missnöjda.. Möjligheten att ta in viasat sport är alltså omöjlig om man inte har viasat? (Kanske är en jättedum fråga)

Tänkte om man har exempelvis comhem att man via dem beställer viasat sport separat, en omöjlighet?
Citera
2014-04-07, 22:48
  #4
Medlem
DennisOlofs avatar
Comhem har Viasat och CD kanaler, titta på deras hemsida så ser du vad som finns. Kabel-TV kräver kabel, finns inte det vid sommarbostaden (alltså comhem där också) då kommer det inte fungera att ta med sig.

Men eftersom du kanske är mer eller mindre mobil, då kan det vara värt fixa parabol istället där du bor nu, box, och kort, detta kan du sedan enkelt ta med dig om du ska bo kortvarigt på annan ort. Kräver bara parabol, kabel och lite annat, man bara pluggar in boxen osv, så kan man börja titta när man väl kommit fram till sitt sommarhus eller alternativa sommarboende.
Citera
2014-04-09, 09:13
  #5
Medlem
Schwenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Comhem har Viasat och CD kanaler, titta på deras hemsida så ser du vad som finns. Kabel-TV kräver kabel, finns inte det vid sommarbostaden (alltså comhem där också) då kommer det inte fungera att ta med sig.

Men eftersom du kanske är mer eller mindre mobil, då kan det vara värt fixa parabol istället där du bor nu, box, och kort, detta kan du sedan enkelt ta med dig om du ska bo kortvarigt på annan ort. Kräver bara parabol, kabel och lite annat, man bara pluggar in boxen osv, så kan man börja titta när man väl kommit fram till sitt sommarhus eller alternativa sommarboende.

Det är ett hus som jag skall hyra på obestämd tid, så det är ingen temporär lösning, har du erfarenhet av Comhem som tv-leverantör? Är det bra tro?
Citera
2014-04-09, 18:36
  #6
Medlem
Kabeltattarens avatar
Du skriver i din trådstart att du inte kommer att ha tillgång till kabel-TV, så då kan du ju glömma Comhem såtillvida att du inte skaffar dom via IPTV om det nu är mögligt där du bor, men varför gå en sådan omväg när det bara är att smälla upp en parabol och skaffa abonnemang från Viasat direkt.
Citera
2014-04-09, 20:43
  #7
Medlem
Schwenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Du skriver i din trådstart att du inte kommer att ha tillgång till kabel-TV, så då kan du ju glömma Comhem såtillvida att du inte skaffar dom via IPTV om det nu är mögligt där du bor, men varför gå en sådan omväg när det bara är att smälla upp en parabol och skaffa abonnemang från Viasat direkt.

Du har helt rätt, det lutar starkt mot viasat men jag var mest nyfiken på om någon hade kommit på något mer prisvärt. jag har inte fixat med annan tv än kabel-tv innan så ämnet är helt främmande och jag tycker inte att leverantörernas hemsidor är speciellt lättmanövrerade..

Ursäkta min otydlighet!
Citera
2014-04-09, 22:33
  #8
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwensson
Du har helt rätt, det lutar starkt mot viasat men jag var mest nyfiken på om någon hade kommit på något mer prisvärt. jag har inte fixat med annan tv än kabel-tv innan så ämnet är helt främmande och jag tycker inte att leverantörernas hemsidor är speciellt lättmanövrerade..

Ursäkta min otydlighet!

Jag håller med dig, leverantörernas hemsidor är inte alltid så lätta att förstå.

Att bo i hus behöver inte innebära att du måste avstå från kabel-TV. Det finns exempel på områden där husägarna gått samman och installerat kabel-TV. Om du däremot bosätter dig i ett hus "på landet" så blir det sannolikt parabol som du får använda (eller IPTV).
Citera
2014-04-09, 23:20
  #9
Medlem
Schwenssons avatar
Det är ett hus på landet vi skall hyra, det håller på att byggas just nu. jag har frågat om kabel-tv och tyvärr så kommer inget installeras, det får bli viasat-paketet via parabol helt enkelt
Tack för visad uppmärksamhet!
Citera
2014-04-10, 17:06
  #10
Medlem
DennisOlofs avatar
Schwensson, det enda som är mer prisvärt är om man t.ex. känner någon som redan har viasat, då kan den personen skaffa tvilling abonnemang, box osv. Sedan kan du istället använda boxen. Eller om man är två eller tre personer så kan man dela på ett abonnemang, blir lite billigare då, men det är helt klart opraktiskt. Och egentligen inte tillåtet enligt leverantörernas avtal.

T.ex CD familjepaket 400kr/mån och tvilling på det t.ex. 120kr/mån. Aja, du fattar säkert vad jag menar.

Men i övrigt, parabol är faktiskt grymt bra tycker jag. Bra bild, stabilt om man har bra mottagning, man kan ta med sig boxen (eller kortet) osv till annan plats om man har det behovet, så länge det finns paraboler monterade (med kabel) på de platser där man ska använda boxen.

Något dyrare än kabel-TV, IPTV och marksänt. Inte lika flexibelt som de andra alternativet. Comhem må vara ett uselt bolag enligt många men det finns (eller fanns) många olika paket. Precis som telias IPTV har massa olika typer av paket.

Ett alternativ för dig (om det går) kan ju vara Telia ADSL och sedan kör med IPTV över det, dvs du plockar in PPV, och annat den vägen när det är intressant, hyr filmer osv. Sedan kan du välja vanlig standardmottagning av TV med annan teknik. Men allt beror på hur man bor osv, det kostar ju även det med men du får själv titta på prisbilden och hitta det som passar dig bäst.
Citera
2014-04-10, 19:10
  #11
Medlem
Schwenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Schwensson, det enda som är mer prisvärt är om man t.ex. känner någon som redan har viasat, då kan den personen skaffa tvilling abonnemang, box osv. Sedan kan du istället använda boxen. Eller om man är två eller tre personer så kan man dela på ett abonnemang, blir lite billigare då, men det är helt klart opraktiskt. Och egentligen inte tillåtet enligt leverantörernas avtal.

T.ex CD familjepaket 400kr/mån och tvilling på det t.ex. 120kr/mån. Aja, du fattar säkert vad jag menar.

Men i övrigt, parabol är faktiskt grymt bra tycker jag. Bra bild, stabilt om man har bra mottagning, man kan ta med sig boxen (eller kortet) osv till annan plats om man har det behovet, så länge det finns paraboler monterade (med kabel) på de platser där man ska använda boxen.

Något dyrare än kabel-TV, IPTV och marksänt. Inte lika flexibelt som de andra alternativet. Comhem må vara ett uselt bolag enligt många men det finns (eller fanns) många olika paket. Precis som telias IPTV har massa olika typer av paket.

Ett alternativ för dig (om det går) kan ju vara Telia ADSL och sedan kör med IPTV över det, dvs du plockar in PPV, och annat den vägen när det är intressant, hyr filmer osv. Sedan kan du välja vanlig standardmottagning av TV med annan teknik. Men allt beror på hur man bor osv, det kostar ju även det med men du får själv titta på prisbilden och hitta det som passar dig bäst.

Tack för ditt intressanta inlägg!
Jag har erfarit comhem i internetsammanhang, kan inte säga att jag är helnöjd...
Jag är inte speciellt intresserad av ppv heller då jag är inprincip beroende av viaplay, den ppv-fakturan kommer isåfall bli kostsam
Jag har pratat med viasat som vid avtal skickar ut en snubbe som installerar parabol och hela köret.

IP-TV vore intressant dock, men huset kommer inte ha telejack eller någon modul för att fixa bra internet, alla mobila lösningar tycks vara oregelbundna och ha begränsningar, surt som fan!
Citera
2014-07-14, 20:46
  #12
Moderator
Fear2bes avatar
När jag tecknade Viasat Guld 24 månader så ingick det parabol+box till ett värde av runt 5 000 kr. Uppgraderade senare till en parabol med 4 huvuden (thor, sirius, hotbird, astra) och fick väldigt många kanaler - flera hundra gratiskanaler, som förstås hade en väldans massa reklam.

Rtl, Sky News, CNN, BBC, Al Jazeera, Maharishi Veda Vision, Burma News, Rtl2, Nrk1, Galavision, VH1, Mtv, Tnt, Cartoon Network, Tv 1000 Action, Tv 1000 Cinema, Tv 1000 Adult, Tv 1000 Sport, Playboy Channel, Tv3, Några kinesiska kanaler, Ryska kanaler, Sky One, Rtl 4, Country Music Television, Gospel Channel... På över 3 000 hittade kanaler så var det 300+ okodade kanaler - och det var för några år sedan.

Var rätt nöjd med Viasat. Blev man missnöjd så var det bara att köpa en CA modul till boxen så gick det att byta till en annan leverantör (efter avtalstiden). Det var ytterst sällsynt att oväder lyckades störa ut signalen. Någon timme per år eller så.

Upplevde det som billigare än abonnemangen som erbjuds till lägenheter via kabel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback