Alvedon går alldeles utmärkt att ta i rekommenderad dos i samband med alkoholintag. Allt annat är en seglivad myt.
Citat:
Intag av paracetamol inom de rekommenderade mängderna är fullständigt ofarligt i samband med alkohol. Du kan vara helt lugn om du följt rekommendationerna för dosering.
Är du alkoholist är det med stor sannolikhet även ofarligt att inta paracetamol i samband med alkohol så länge du håller dig till de rekommendationer som finns. Om man inte är kraftigt malnutrionerad eller har tidigare fel på lever är 1-2g paracetamol vid ett enstaka tillfälle inte farligt. Det florerar många myter om detta bland vårdpersonal.
Jag vill dock framhäva att man alltid ska lyssna till läkares rekommendation eller den information som följer med läkemedlet ifråga. Misstänker man paracetamol förgiftning ska man alltid söka vård akut, behandling måste sättas in inom 8-10 timmar för att undvika skador.
Är du alkoholist är det med stor sannolikhet även ofarligt att inta paracetamol i samband med alkohol så länge du håller dig till de rekommendationer som finns. Om man inte är kraftigt malnutrionerad eller har tidigare fel på lever är 1-2g paracetamol vid ett enstaka tillfälle inte farligt. Det florerar många myter om detta bland vårdpersonal.
Jag vill dock framhäva att man alltid ska lyssna till läkares rekommendation eller den information som följer med läkemedlet ifråga. Misstänker man paracetamol förgiftning ska man alltid söka vård akut, behandling måste sättas in inom 8-10 timmar för att undvika skador.
Citat:
Det är en myt. Alkohol minskar paracetamolets hepatotoxiska effekt vid samtidigt intag. Den oxidativa metaboliseringen av paracetamolet hämmas vilket leder till minskade mängder NAPQI, vilket är den toxiska metaboliten. Även hos grava alkoholister så är den alkoholinducerade ökningen av CYP2E1 relativt blygsam även om risken förm intoxikation ökar en aning. Hos alkoholister handlar de snarare om grav malnutrition vilket minskar glutationets reducerande egenskaper. Har du ens läst ponungens inlägg som jag citerade tidigare?
Du kommer ha svårt att ens hitta enstaka fallrapporter där alkohol bevisats bidra till paracetamolintoxikation.
Du kommer ha svårt att ens hitta enstaka fallrapporter där alkohol bevisats bidra till paracetamolintoxikation.