2014-04-11, 10:04
Medlem
Diamondgrits avatar
Vad om man tar Voltaren då? Det brukar jag göra ibland.
Citera
2014-04-11, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allanthya
Ni har rätt, jag var nog helt trött ASA skulle inte vart i paracetamolstycket utan i COX stycket.

Dock är det så att man skall vara extra försiktig med ASA jämfört med de andra. Har en bekant som har fått hjärnblödningar till följd av att ha "för vana" att ta en treo (naturligtvis mycket mer som spelar in, men det är inte nyttigt)

Som sagt så används ASA som anti-koagulantia i form av Trombyl, då även med lägre dos ASA. Det är nog fullt möjligt och till och med troligt att vederbörandes TREO-konsumtion bör ha bidragit till blödningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Vad om man tar Voltaren då? Det brukar jag göra ibland.
Revesibel NSAID så effekten blir som med ibuprofen. Håll koll så du inte får magsår bara men risken är ganska liten om du inte knaprar så ofta.

Diklofenak har väl något skumt rykte om sig att leda till plötslig död hos idrottare men jag tror nog inte att det ligger så mycket sanning i det, åtminstone inte vid normal vidbehovs-konsumtion. Jag har inte uppmärksammat några studier tidigare och jag orkar inte kolla pubmed nu.
Senast redigerad av Phrenicus 2014-04-11 kl. 10:13.
Citera
2014-04-11, 10:23
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phrenicus
Revesibel NSAID så effekten blir som med ibuprofen. Håll koll så du inte får magsår bara men risken är ganska liten om du inte knaprar så ofta.

Diklofenak har väl något skumt rykte om sig att leda till plötslig död hos idrottare men jag tror nog inte att det ligger så mycket sanning i det, åtminstone inte vid normal vidbehovs-konsumtion. Jag har inte uppmärksammat några studier tidigare och jag orkar inte kolla pubmed nu.
Mhm ballt med folk som kan saker. Jag köpte "dipirona" (metamizol) när jag var i Brasilien, väldigt effektivt, blir det samma sak eller?
Citera
2014-04-11, 10:34
Medlem
Citat:
Mhm ballt med folk som kan saker. Jag köpte "dipirona" (metamizol) när jag var i Brasilien, väldigt effektivt, blir det samma sak eller?

Nu fick jag googla men ja, principen är densamma som för andra NSAID.

Skulle inte använda den själv dock om andra alternativ fanns: Läkemedelsverket
Citera
2014-04-11, 11:16
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Nu fick jag googla men ja, principen är densamma som för andra NSAID.

Skulle inte använda den själv dock om andra alternativ fanns: Läkemedelsverket
Hehe ok tack!

Äh det där med risken, det är ju c:a 1 på 2000. Och det är när de tar flera dagar i rad. Det är nog ok.
Citera
2014-04-11, 13:51
Medlem
Citat:
Äh det där med risken, det är ju c:a 1 på 2000. Och det är när de tar flera dagar i rad. Det är nog ok.

Jo alltså det är ju inga problem. Poängen är väl dock att det finns likvärdiga alternativ som saknar riskerna. Har själv en burk Doloxene hemma men inte är jag död för det. De flesta läkemedel dras tillbaka just för att de visar sig ha skadlig effekt på extremt få människor men om det då finns liknande läkemedel utan dessa biverkningar så väljer Läkemedelsverket/FDA m.fl. att förbjuda försäljningen av de substanser som framkallar allt för allvarliga biverkningar.
Citera
2014-04-11, 14:08
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Jo alltså det är ju inga problem. Poängen är väl dock att det finns likvärdiga alternativ som saknar riskerna. Har själv en burk Doloxene hemma men inte är jag död för det. De flesta läkemedel dras tillbaka just för att de visar sig ha skadlig effekt på extremt få människor men om det då finns liknande läkemedel utan dessa biverkningar så väljer Läkemedelsverket/FDA m.fl. att förbjuda försäljningen av de substanser som framkallar allt för allvarliga biverkningar.
Ja... Fast IMO är det inte likvärdigt. Alvedon/Ipren stoppar man i sig en tablett och sen väntar man en halvtimme och så har man fortfarande huvudvärk, fast mindre. Med denna dipirona droppar man i ett glas vatten (det är i vätskeform alltså) och dricker upp och sen är värken borta på c:a 2 minuter. Köpte en Buscopam också, det är samma sak fast med skopolamin i också. Superbra om man har ont i magen eller så.
Citera
2014-04-11, 14:32
Medlem
Citat:
Ja... Fast IMO är det inte likvärdigt. Alvedon/Ipren stoppar man i sig en tablett och sen väntar man en halvtimme och så har man fortfarande huvudvärk, fast mindre. Med denna dipirona droppar man i ett glas vatten (det är i vätskeform alltså) och dricker upp och sen är värken borta på c:a 2 minuter. Köpte en Buscopam också, det är samma sak fast med skopolamin i också. Superbra om man har ont i magen eller så.

Vi talar om att väga lite mer huvudvärk mot potentiellt döda patienter. Saken är klar, en NSAID ska inte kunna ha ihjäl dig om du inte käkar upp några kartor i taget (vialer). Ta det du men substansen har inte någon plats som en receptfri huvudvärksmedicin. Det är så enormt overkill att tillhandahålla en farlig medicin på marknaden bara för att människor ska slippa sin huvudvärk lite snabbare/effektivare. Har du väldigt stora problem så får du väl be om receptbelagda läkemedel? Människor är idioter, om ingen var det så skulle det vara en bra receptfri medicin.
Citera
2014-04-11, 14:56
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Vi talar om att väga lite mer huvudvärk mot potentiellt döda patienter. Saken är klar, en NSAID ska inte kunna ha ihjäl dig om du inte käkar upp några kartor i taget (vialer). Ta det du men substansen har inte någon plats som en receptfri huvudvärksmedicin. Det är så enormt overkill att tillhandahålla en farlig medicin på marknaden bara för att människor ska slippa sin huvudvärk lite snabbare/effektivare. Har du väldigt stora problem så får du väl be om receptbelagda läkemedel? Människor är idioter, om ingen var det så skulle det vara en bra receptfri medicin.
Nja, jag är mer av åsikten att vi "skyddar" folk lite väl mycket i det här landet. Man kan gott ta lite eget ansvar. Visst, om det är stor chans att få men för livet (eller dö) av normalanvändning ska den inte vara receptfri. Å andra sidan var det 1 på 2000. Kolla på biverkningarna på helt vanliga receptfria mediciner och det är ofta större chans än så att huden ramlar av eller liknande.
Citera
2014-04-12, 09:30
Medlem
Citat:
Å andra sidan var det 1 på 2000.

För en såpass allvarlig biverkning så är 0,05% enormt vanligt!
Citera
2014-04-24, 20:09
Medlem
Silverturks avatar
Rubrik ändrad och tråd flyttad från Kemi och pyroteknik till Medicin och hälsa

/Mod
Citera
2014-04-24, 20:56
Medlem
E.W.s avatar
Lämpligast: Ipren (och andra mediciner som innehåller ibuprofen)
Mindre lämpligt: Starka NSAID (t.ex. Treo, Bamyl, Voltaren, Naproxen)
Undvik: Alvedon/Panodil (och andra mediciner som innehåller paracetamol)
Senast redigerad av E.W. 2014-04-24 kl. 20:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in