Citat:
Ursprungligen postat av
Pre 1914
Enligt
http://www.medicalnewstoday.com/articles/179211.php är faran med alkohol och nsaid magsår, de nämner inte leverproblem. Att aspirin är lite hårt mot magens hälsa är välbekant och att alkohol ökar sannolikheten för problem är inte överraskande. Men magsår känns som ett rakare problem än mystiska och otäcka leverbortfall.
"Mystiska och otäcka leverbortfall" beror på att du kan orsaka leversvikt av alkohol + paracetamol. Det vill du inte lyckas med! Dock ska man veta att det är hyfsat svårt (omöjligt?) att göra detta om man bara tar 500mg alvedon innan man super.
NSAID har sin stora påverkan på magen genom att sänka halten av prostaglandiner i ventrikelmucosan. Mindre prostaglandiner -> sämre slemhinneskydd -> större risk för H. Pylori infektion. Selektiva COX-2 hämmare kommer inte att ha detta problem men dessa är inte speciellt effektiva mot huvudvärk, dyra och det finns fortfarande en del frågor kring säkerheten vid långtidsanvändning av sådana preparat.
Fortfarande - jag riskerar hellre lite H. Pylori än leversvikt. Käka lite omeprazol profylaktiskt mot magsår? Nu ger jag råd som är något över min nivå men det är fortfarande inga superfarliga preparat vi diskuterar. Håll dig borta från opioider, benso och dylika receptbelagda saker innan du super bara. Käka hellst ej fulldos paracetamol innan fyllan heller. Sunt förnuft gäller - är du osäker, skippa supandet eller tabletterna.
Har jag påstått att NSAID leder till leverskador?