• 1
  • 2
2014-04-07, 18:41
Medlem
Finns det några bra huvudvärkstabletter som man får dricka alkohol på?
Citera
2014-04-07, 18:46
Medlem
Gosainackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klassebanan
Finns det några bra huvudvärkstabletter som man får dricka alkohol på?

Aspirin?
Citera
2014-04-07, 20:29
Medlem
Forzos avatar
Ipren eller liknande.
Citera
2014-04-08, 17:50
Medlem
Allanthyas avatar
Vilket som är bäst för dig beror lite på din övriga hälsa.

Ipren/Naproxen är NSAID / Coxhämmare. Dessa tillsammans med alkohol påverkar blodplättarna och risken för blödningar och magsår ökar. (Undvik om du har magsår eller liknande)

Paracetamolbaserade(panodil/alvedon) ASA (Acetylsalisylsyra så som apirin/Treo:
Du riskerar leverskador om du dricker alkohol tillsammans med dem. (undvik om du dricker mycket, eller knaprar mycket av dessa) I synnerhet ASA.

Morfinpreparat är än värre, alkohol förstärker effekten, och du riskerar överdos med andningsförlamning och död som resultat.
Senast redigerad av Allanthya 2014-04-08 kl. 17:51. Anledning: Förtydligande
Citera
2014-04-10, 08:00
Medlem
Koka te på älgört funkar perfekt
Citera
2014-04-11, 08:06
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allanthya

Ipren/Naproxen är NSAID / Coxhämmare. Dessa tillsammans med alkohol påverkar blodplättarna och risken för blödningar och magsår ökar. (Undvik om du har magsår eller liknande)

Du riskerar leverskador om du dricker alkohol tillsammans med dem. (undvik om du dricker mycket, eller knaprar mycket av dessa) I synnerhet ASA.

Morfinpreparat är än värre, alkohol förstärker effekten, och du riskerar överdos med andningsförlamning och död som resultat.

Jag kan inget om det där egentligen, men att asa skulle vara farligare än paracetamol tillsamanns med alkohol har jag aldrig hört förr.
Citera
2014-04-11, 08:16
Medlem
SvartAces avatar
Tugga bark eller löv från pilträd.
Citera
2014-04-11, 08:18
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartAce
Tugga bark eller löv från pilträd.

Fast då får du i dig något väldigt nära asa. vilket vissa skulle vara farligast.
Citera
2014-04-11, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allanthya

ASA är en NSAID och det är den NSAID som ger effekten på blodplättarna du pratade om. Skillnaden mellan ASA och resten av NSAID-preparaten är att den binder irreversibelt. Trombyl t.ex. innehåller ASA.

TS: Du kommer inte ta någon större skada av en alvedon och fylla eller en ipren och fylla. Problem uppstår om du knaprat några tabletter per dag i några dagar och sen blir överdrivet törstig, då kan det sluta illa. Var jag tvungen att välja så är nog någon reversibel NSAID typ ibuprofen-preparat. Knapra med måtta!
Citera
2014-04-11, 08:50
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phrenicus
ASA är en NSAID och det är den NSAID som ger effekten på blodplättarna du pratade om. Skillnaden mellan ASA och resten av NSAID-preparaten är att den binder irreversibelt. Trombyl t.ex. innehåller ASA.

TS: Du kommer inte ta någon större skada av en alvedon och fylla eller en ipren och fylla. Problem uppstår om du knaprat några tabletter per dag i några dagar och sen blir överdrivet törstig, då kan det sluta illa. Var jag tvungen att välja så är nog någon reversibel NSAID typ ibuprofen-preparat. Knapra med måtta!

Enligt http://www.medicalnewstoday.com/articles/179211.php är faran med alkohol och nsaid magsår, de nämner inte leverproblem. Att aspirin är lite hårt mot magens hälsa är välbekant och att alkohol ökar sannolikheten för problem är inte överraskande. Men magsår känns som ett rakare problem än mystiska och otäcka leverbortfall.
Citera
2014-04-11, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Enligt http://www.medicalnewstoday.com/articles/179211.php är faran med alkohol och nsaid magsår, de nämner inte leverproblem. Att aspirin är lite hårt mot magens hälsa är välbekant och att alkohol ökar sannolikheten för problem är inte överraskande. Men magsår känns som ett rakare problem än mystiska och otäcka leverbortfall.

"Mystiska och otäcka leverbortfall" beror på att du kan orsaka leversvikt av alkohol + paracetamol. Det vill du inte lyckas med! Dock ska man veta att det är hyfsat svårt (omöjligt?) att göra detta om man bara tar 500mg alvedon innan man super.

NSAID har sin stora påverkan på magen genom att sänka halten av prostaglandiner i ventrikelmucosan. Mindre prostaglandiner -> sämre slemhinneskydd -> större risk för H. Pylori infektion. Selektiva COX-2 hämmare kommer inte att ha detta problem men dessa är inte speciellt effektiva mot huvudvärk, dyra och det finns fortfarande en del frågor kring säkerheten vid långtidsanvändning av sådana preparat.

Fortfarande - jag riskerar hellre lite H. Pylori än leversvikt. Käka lite omeprazol profylaktiskt mot magsår? Nu ger jag råd som är något över min nivå men det är fortfarande inga superfarliga preparat vi diskuterar. Håll dig borta från opioider, benso och dylika receptbelagda saker innan du super bara. Käka hellst ej fulldos paracetamol innan fyllan heller. Sunt förnuft gäller - är du osäker, skippa supandet eller tabletterna.

Har jag påstått att NSAID leder till leverskador?
Citera
2014-04-11, 10:00
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914

Ni har rätt, jag var nog helt trött ASA skulle inte vart i paracetamolstycket utan i COX stycket.

Dock är det så att man skall vara extra försiktig med ASA jämfört med de andra. Har en bekant som har fått hjärnblödningar till följd av att ha "för vana" att ta en treo (naturligtvis mycket mer som spelar in, men det är inte nyttigt)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in