Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-11, 19:25
  #1
Medlem
Fribeloppet ska bort, det är vi alla överrens om, men den diskussionen hör hemma i <Politik, Inrikes>.

Mitt problem är att jag har problem med för stora inkomster(veckans rikemansproblem).

Om jag jobbar så mycket som jag kan utan att studierna blir lidande så får jag ca. 150 000 kr i lön, dessutom har jag kapitalinkomster på ca 25 000 kr/år.

Eftersom jag är en sparsam typ, så tycker jag inte att man ska konsumera sina kapitalinkomster utan återinvestera dessa tills man verkligen behöver pengarna.

Problemet blir då att jag först och främst inte får ha totala inkomster på mer än ~95 000 kr/år. Jag får alltså bara ta ut ca. 75 000 kr i lön före skatt, och ca 58 500 kr netto om vi räknar på 22% skatt efter grundavdrag.

Det ger 4875 kr /månaden vilket är lite sisådär att leva på va?

Samtidigt känns det ju oerhört onödigt att inte tacka och ta emot studiebidraget på ca 20 000 kr/år.

Är jag ensam i hela världen med detta "lyxproblem"?? Nån som kan dela med sig av sina erfarenheter?
Citera
2005-08-11, 19:32
  #2
Medlem
Bottenskraps avatar
Jag hade faktiskt tänkt starta en tråd om ungefär det här, fast orkade aldrig. Som det är nu uppmuntrar det bara till svartjobb och mygel, det jag tänker främst på är att fribeloppet är uppdelat halvårsvis, vilket är helt sjukt. Alltså från jan-jun och jul-dec. De flesta studenter jobbar över sommaren, och har man inte fast anställning kommer lönen månaden efter. Säg att man börjar i juni, så tjänar man ändå inte pengarna förrän andra halvåret.

Förra året var det på fitthåret att jag klarade mig, men detta berodde enbart på att jag är tjänstledig och fick första halva lönen redan i Juni. Så blir det även i år. Problemet är bara att nu kan jag jobba extra även på terminerna, vilket kommer att spräcka fribeloppet fullständigt. Eftersom jag inte heller vet exakt hur mycket jag kommer att tjäna måste jag chansa när jag ansöker om studiemedel. I det läget hade det varit betydligt smidigare att jobba svart...
Citera
2005-08-11, 20:01
  #3
Medlem
Har inte kollad dina uträkningar men det stämmer säkert. Du får alltså plocka ut 4,8k/mån i lön samtidigt som du får studiebidrag på 2376kr/4v. Räcker inte det så kan du ju ta lån på 4540kr/4v också som betalas tillbaka direkt efter studierna. Det ger bortåt 12k/mån efter skatt

[Edit]
Tänkte inte på sommaren... Ovan är under terminen, på sommaren blir det bara 4,8k enligt beräkningen

[/edit]
Citera
2005-08-11, 20:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Y
Har inte kollad dina uträkningar men det stämmer säkert. Du får alltså plocka ut 4,8k/mån i lön samtidigt som du får studiebidrag på 2376kr/4v. Räcker inte det så kan du ju ta lån på 4540kr/4v också som betalas tillbaka direkt efter studierna. Det ger bortåt 12k/mån efter skatt

[Edit]
Tänkte inte på sommaren... Ovan är under terminen, på sommaren blir det bara 4,8k enligt beräkningen

[/edit]

Ta lån?? Det är väl dumt, då måste jag ju betala en massa i ränta till :shoot2: CSN. Vad är den räntesatsen på samt får man dra av den på skatten någe?

Utan fribeloppet hade jag som sagt kunnat ta ut ca 80 000 kr mer i lön = 24 000 kr mer i soc.avgifter till nuder. Men näää dååå, det behövs inte, "rika" människor ska inte få något studiemedel, bara till de lata svinen som bara spenderar allt på sprit!
Citera
2005-08-11, 21:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.T.K
Ta lån?? Det är väl dumt, då måste jag ju betala en massa i ränta till :shoot2: CSN. Vad är den räntesatsen på samt får man dra av den på skatten någe?

Utan fribeloppet hade jag som sagt kunnat ta ut ca 80 000 kr mer i lön = 24 000 kr mer i soc.avgifter till nuder. Men näää dååå, det behövs inte, "rika" människor ska inte få något studiemedel, bara till de lata svinen som bara spenderar allt på sprit!

Ränta är 2,8% om jag inte minns fel. (Försök gärna hitta den informationen på csn.se, jag lyckades inte.) Räntan är INTE avdragsgill.
Citera
2005-08-11, 21:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Ränta är 2,8% om jag inte minns fel. (Försök gärna hitta den informationen på csn.se, jag lyckades inte.) Räntan är INTE avdragsgill.

Se där..

Ja, pojkar och flickor, en till av mina fundamentala regler är att man inte ska låna pengar till konsumtion.

Alltså, spara som fan, låna inte!

Knepigare fråga:

Om AB går med på det, kan jag lämna min utdelning i AB och inte bli beskattad för den, går CSN med på det?
Citera
2005-08-11, 22:04
  #7
Medlem
eantrs avatar
Sitter i liknande sits som man brukar uttrycka sig...

Är det någon som VET ifall dom kollar det där med halvårsvis. Deklarationen mm säger väl bara total inkomst under ett kalenderår. Alltså... har jag redan sumpat ena halvåret, går det att ta det lite lugnt så ordnar det sig eller kommer jag få ett stort inbetalningskort?
Citera
2005-08-11, 22:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eantr
Sitter i liknande sits som man brukar uttrycka sig...

Är det någon som VET ifall dom kollar det där med halvårsvis. Deklarationen mm säger väl bara total inkomst under ett kalenderår. Alltså... har jag redan sumpat ena halvåret, går det att ta det lite lugnt så ordnar det sig eller kommer jag få ett stort inbetalningskort?

Jag tror de kollar, men kapital är inte indelat i halvår såvida man inte kan bevisa det!
Citera
2005-08-12, 00:03
  #9
Medlem
ghetto-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eantr
Sitter i liknande sits som man brukar uttrycka sig...

Är det någon som VET ifall dom kollar det där med halvårsvis. Deklarationen mm säger väl bara total inkomst under ett kalenderår. Alltså... har jag redan sumpat ena halvåret, går det att ta det lite lugnt så ordnar det sig eller kommer jag få ett stort inbetalningskort?

Av egen erfarenhet säger jag följande. Om du har pluggat hela året och inte kommer över fribeloppet på årsbasis, så kommer ingenting att hända. Lugnt.

Sista halvåret jag pluggade, så jobbade jag som in i helvete. Jag tjänade mer än dubbelt så mycket som man fick göra på vårterminen och under hösten hade jag ju ett heltidsjobb. Efter ett jäkla tag (de är inte snabba på CSN, då de ska samköra uppgifterna med Skatteverket) fick jag en förfrågan om när jag tjänat ihop de olika pengarna. På den lapp som medföljde fick man själv skriva in de belopp man tjänat månadsvis. Jag lög som bara den och satte upp figurerade belopp det första halvåret. Precis så att jag hamnade under fribeloppet. Det andra halvåret, då jag inte pluggade, klämde jag in alla de övriga stålarna. Jag var dock väldigt noga med att det skulle stämma på årsbasis, då jag hade olika jobb. Efter denna manöver bad jag till högre makter om att de inte skulle begära in lönespecar. De hörde aldrig av sig något mer och jag pustade ut.
Citera
2005-08-12, 00:09
  #10
Medlem
Bottenskraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghetto-boy
Av egen erfarenhet säger jag följande. Om du har pluggat hela året och inte kommer över fribeloppet på årsbasis, så kommer ingenting att hända. Lugnt.

Sista halvåret jag pluggade, så jobbade jag som in i helvete. Jag tjänade mer än dubbelt så mycket som man fick göra på vårterminen och under hösten hade jag ju ett heltidsjobb. Efter ett jäkla tag (de är inte snabba på CSN, då de ska samköra uppgifterna med Skatteverket) fick jag en förfrågan om när jag tjänat ihop de olika pengarna. På den lapp som medföljde fick man själv skriva in de belopp man tjänat månadsvis. Jag lög som bara den och satte upp figurerade belopp det första halvåret. Precis så att jag hamnade under fribeloppet. Det andra halvåret, då jag inte pluggade, klämde jag in alla de övriga stålarna. Jag var dock väldigt noga med att det skulle stämma på årsbasis, då jag hade olika jobb. Efter denna manöver bad jag till högre makter om att de inte skulle begära in lönespecar. De hörde aldrig av sig något mer och jag pustade ut.

Åh fan! Då ska jag nog försöka dra en liknande fint.. men då är de väl jävligt nitiska, det skulle inte förvåna mig..
Citera
2005-08-14, 23:41
  #11
Medlem
Jag fick min arbetsgivare att "skjuta" fram sista månadlönen (september) till januari året därpå. Vet inte om det funkar, vad tror ni? Begär de lönespec är jag ju körd, men å andra sidan bör jag hamnade precis under fribeloppet enligt skattemyndighetens uppgifter och det är väl de som CSN kollar på först.

Rey.
Citera
2005-08-15, 21:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av member87
Jag fick min arbetsgivare att "skjuta" fram sista månadlönen (september) till januari året därpå. Vet inte om det funkar, vad tror ni? Begär de lönespec är jag ju körd, men å andra sidan bör jag hamnade precis under fribeloppet enligt skattemyndighetens uppgifter och det är väl de som CSN kollar på först.

Rey.

Jag gör samma sak, det är nog ok, jag antar att man kan argumentera med CSN att det är utbetalningsdatumet som gäller som inkomstdatum, inte intjänandeperioden. Jag ska ringa och fråga de i samband med att jag rapporterar in poäng i sista minuten som vanligt..

I sådana fall borde man ju kunna ta ut utdelningar senare, bara bokföra som en skuld till närstående i BR.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback