• 1
  • 2
2014-04-06, 22:39
Medlem
Ilimitados avatar
Är just nu inne i min värsta livskris någonsin. Känner ett stort hål inombords som äter upp mig inifrån. Om jag fortsätter så här som jag gör nu så kommer jag att tyna bort.

Har en flickvän som får panikångest av att umgås med mig så jag har kommit fram till att något måste göras.

Problemet är att jag har varit socialt isolerad i princip hela 2000-talet så jag känner att jag har lite att ta igen. Jag har inte brytt mig om det sociala livet tidigare, men jag inser nu hur mycket jag har missat.

Jag har insett att man måste vara med från början för att sedan kunna rida på vågen. Jag missade den vågen för länge sen och det finns absolut ingenting att gripa tag i nu.

Jag känner mig i princip död. Det finns inget liv i mitt inre. Detta märker man om man umgås med mig på nära håll. Eller jo, det finns ett liv, men jag kan inte plocka fram det. Jag kan känna extrem eufori för att sedan känna extrem tomhet. Teoretiskt sett skulle jag kunna vara väldigt rolig att umgås med, men det är bara teoretiskt. I praktiken är jag död, nerfrusen, livlös.

Det sägs att det aldrig är för sent för förändring, men i mitt fall måste jag faktiskt tvivla. Jag är helt enkelt inte tillräckligt mycket människa för att kunna få till en förändring.

Jag är en seriefigur, en karaktär, ett sinne som skiftar beroende på humör och lynne.

Jag kan verkligen känna livet i mitt inre ibland och då fylls jag av välbehag. Jag kan riktigt känna livsvärmen, det perfekta tillståndet. Det är dit jag strävar.

Jag vet absolut inte var jag ska börja någonstans för att bli en människa. Mina tankar räcker inte till. Därför startar jag denna tråd.

Om någon har något tips till vad jag kan göra för att starta igång livet så är jag tacksam. Jag är beredd att prova nästan allt.

Ser bra ut, har en bra ålder, är egentligen ganska vettig, så det borde finnas hopp. Men det känns som att hoppet har hoppat iväg.
Citera
2014-04-06, 22:54
Medlem
PGDs avatar
Du får väl gå ut på nån sport bar och vara lite social då? bli en del i nån förening eller nått sånt? köp en motorcykel och joina hells angels
Citera
2014-04-06, 22:55
Bannlyst
Var som du är. Vem vill vara en riktig människa och varför
Citera
2014-04-06, 22:55
Medlem
walklikeacats avatar
För att veta vem man är så måste man veta var man kommer ifrån. Besök dina äldre släktingar och be dom att berätta om din släkt. Besök dom igen och fortsätt att ta reda på mer. På så sätt kan du affirmera och komma tillbaka till den du borde vara.
Citera
2014-04-06, 22:59
Medlem
MaxDLs avatar
Kan du gå in i positiva tillstånd är det inga problem. Problemet har varit att du inte gått in i dessa tillstånd tillräckligt ofta och istället gått in i destruktiva tillstånd vilket blivit en vana. Du har även s k meta states om när du inte känner dig levande, eller när du inte är i positiva tillstånd. Dessa tankar ökar den mentala klyftan till upplevelsen att vara en hel person som fungerar normalt. Som du beskriver gör du en mental bild av en "icke människa" likt en seriefigur, du skriver även med syftningen att du inte är en människa. Allt detta måste du ändra på, då ditt undermedvetna enbart levererar det du frågar det. Just nu visualiserar du dig som en icke människa och beskriver dig som en icke människa och vad tror du då ditt undermedvetna tar fram åt dig?
Allt detta måste du ändra. Du bör istället fråga dig, hur ska jag tänka för att känna att jag är en fullt normal person, vilka tankar kan jag behöva ändra på?

1. Träna dig gå in i positiva tillstånd flera gånger per dag. Kom ihåg situationer där du fungerat bra socialt och känn hur det kändes, se vad du såg osv. När du verklgien kommer in i tillståndet tänker du dig en framtida situation men ha kvar denna känslan. Träna dig föra över känslan mentalt i väldigt många sådana situationer du kommer hamna i. Agera ut scenariot med denna nya känsla (du kan vara i varje scenario i många minuter). Du tränar nu din hjärna att känna och agera så du vill.

2. Ändra allt självprat om dig själv till att du är en normalt fungerande människa osv. Säg till dig själv jag fungerar normalt och folk reagerar normalt till mig. Detta kan kännas väldigt skumt och falskt i början, men det är normalt. Bara fortsätt köra affirmationer likt dessa som syftar till att du ska inse du är vanlig person som folk reagerar till som vilken person som helst.

3. Detta är lite likt steg 1 men träna dig se dig mentalt att du är fungerande socialt. Se istället för dig själv malplacerad i sociala sammanhang, se hur du VILL att du ska se ut från ett fågelperspektiv eller åskådarperpektiv, totalt i positivt tillstånd och väl fungerande i det sociala sammanhanget du visualiserar. Rekommenderar att du kör NLP swish pattern för detta.
Senast redigerad av MaxDL 2014-04-06 kl. 23:06.
Citera
2014-04-07, 00:47
Medlem
Finn en psykolog som jobbar med KBT! Så kommer du førstå varfør du reagerat som du har/gjør och då kan du också førstå/endra på det du vill! Jobb kommer det att bli, men omøjligt ABSOLUT inte! Lycka Till!
Citera
2014-04-07, 01:37
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGD
Du får väl gå ut på nån sport bar och vara lite social då? bli en del i nån förening eller nått sånt? köp en motorcykel och joina hells angels

Sportbar har jag faktiskt inte tänkt på, ganska bra förslag då jag gillar sport. Gå med i en förening var ett bra förslag. Hells Angels ska jag överväga också.
Citera
2014-04-07, 01:40
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penka
Var som du är. Vem vill vara en riktig människa och varför

Jag har varit den jag är hela tiden. Men jag har missat någonting på vägen.
Senast redigerad av Ilimitado 2014-04-07 kl. 01:47.
Citera
2014-04-07, 01:46
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
För att veta vem man är så måste man veta var man kommer ifrån. Besök dina äldre släktingar och be dom att berätta om din släkt. Besök dom igen och fortsätt att ta reda på mer. På så sätt kan du affirmera och komma tillbaka till den du borde vara.

Jag har redan släktforskat tillbaka till medeltiden och det har gjort mig cynisk. Däremot skulle jag gärna besöka släkt mer.
Citera
2014-04-07, 01:58
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Kan du gå in i positiva tillstånd är det inga problem. Problemet har varit att du inte gått in i dessa tillstånd tillräckligt ofta och istället gått in i destruktiva tillstånd vilket blivit en vana. Du har även s k meta states om när du inte känner dig levande, eller när du inte är i positiva tillstånd. Dessa tankar ökar den mentala klyftan till upplevelsen att vara en hel person som fungerar normalt. Som du beskriver gör du en mental bild av en "icke människa" likt en seriefigur, du skriver även med syftningen att du inte är en människa. Allt detta måste du ändra på, då ditt undermedvetna enbart levererar det du frågar det. Just nu visualiserar du dig som en icke människa och beskriver dig som en icke människa och vad tror du då ditt undermedvetna tar fram åt dig?
Allt detta måste du ändra. Du bör istället fråga dig, hur ska jag tänka för att känna att jag är en fullt normal person, vilka tankar kan jag behöva ändra på?

1. Träna dig gå in i positiva tillstånd flera gånger per dag. Kom ihåg situationer där du fungerat bra socialt och känn hur det kändes, se vad du såg osv. När du verklgien kommer in i tillståndet tänker du dig en framtida situation men ha kvar denna känslan. Träna dig föra över känslan mentalt i väldigt många sådana situationer du kommer hamna i. Agera ut scenariot med denna nya känsla (du kan vara i varje scenario i många minuter). Du tränar nu din hjärna att känna och agera så du vill.

2. Ändra allt självprat om dig själv till att du är en normalt fungerande människa osv. Säg till dig själv jag fungerar normalt och folk reagerar normalt till mig. Detta kan kännas väldigt skumt och falskt i början, men det är normalt. Bara fortsätt köra affirmationer likt dessa som syftar till att du ska inse du är vanlig person som folk reagerar till som vilken person som helst.

3. Detta är lite likt steg 1 men träna dig se dig mentalt att du är fungerande socialt. Se istället för dig själv malplacerad i sociala sammanhang, se hur du VILL att du ska se ut från ett fågelperspektiv eller åskådarperpektiv, totalt i positivt tillstånd och väl fungerande i det sociala sammanhanget du visualiserar. Rekommenderar att du kör NLP swish pattern för detta.

Jag vet aldrig när de positiva känslorna uppstår. Det kan vara när som helst ur tomma intet.

Har precis läst massa texter om "nice guy"-syndromet och jag har insett att jag varit alldeles för snäll mot mina medmänniskor. Känner mig lurad faktiskt. Jag har levt en lögn hela livet.
Citera
2014-04-07, 02:01
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mizzy2010
Finn en psykolog som jobbar med KBT! Så kommer du førstå varfør du reagerat som du har/gjør och då kan du också førstå/endra på det du vill! Jobb kommer det att bli, men omøjligt ABSOLUT inte! Lycka Till!

Har gått hos psykolog och KBT, men då hade jag inte de insikter jag har nu.
Citera
2014-04-07, 02:03
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Jag vet aldrig när de positiva känslorna uppstår. Det kan vara när som helst ur tomma intet.
Men du kan komma ihåg en gång när de kom eller hur. Det är allt som behövs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in